Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det tok ikke lang tid! Du skrev i "Diskusjon og tips rundt albumguider" fire timer før denne ble posta? :-)

Imponerende.

Begynte faktisk å skrive litt etter jeg hadde skrevet det i diskusjon og tips. :p Fornøyd med tidsbruken min, men trengte ikke så mye wikipedia o.l. til å holde styr på årstall osv., jeg hadde det meste i hodet. Da går det som regel fort.

 

Sporlistene kommer nok i helgen tror jeg, hvis de kommer i helgen blir det søndagen. Foreløpig står stoltzekleiven, en fotballkamp og en del skolearbeid i veien for sporlistene iallefall.

 

Selv stemte jeg The Final Cut og Animals på avstemningen, ja, jeg er litt sær i smaken min.

Lenke til kommentar

Eg stemde Animals i avstemminga, men Pink Floyd er det bandet eg brukar mest av tida mi på og utan tvil favorittbandet mitt så eg ser klare kvalitetar i alle platene. Den einaste eg ikkje likar noko særleg er A Momentary Lapse of Reason og nokre songar på The Division Bell. Det vert for mekanisk og tomt med svakare tekstar og trommemaskin. Utan at det stoppar fantastiske songar som Sorrow og High Hopes.

Lenke til kommentar
Utrolig flott stykke arbeid TGV :) Savner dog litt om "Shine on You Crazy Diamond" som var med på "Wish You Where Here" men ble delt opp pga. lengden og også så vidt jeg vet gitt ut som eget album? Jeg har i alle fall den også i min samling :)

Shine on You crazy Diamond er vel første- og sistespor på CD-en Wish you Were Here av i alt fem spor. Kan det tenkes at du mener samlealbumet "Shine on"? Samlealbum har jeg nemlig ikke tatt med i albumguiden, og kommer ikke til å ta det med heller. (Utenom Relics som inneholdt et par sanger som ikke var på andre album) ;)

 

Skal få flettet inn Wet Dream, Broken China, The Pros and Cons of Hitch Hiking, Radio KAOS, Amused to Death og On an Island i løpet av dagen.

 

Ellers takker jeg for flotte kommentarer på albumguiden. Slikt er flott å høre :)

 

Er selvsagt Shine On jeg tenker på :) Forøvrig PF's lengste låt og etter min mening en av de aller beste :)

Lenke til kommentar
Shine On You Crazy Diamond er ikke bare blant PF's beste, den er verdens nest beste låt. Slått på målstreken av Echoes.

 

Vi som dro på konserter på 80 tallet hadde mange alternativer da :) Må innrømme at jeg aldri har sett PF live, men ELO, Supertramp, Frank Zappa, Cat Stevens og flere andre har jeg sett live, så verdens beste sliter jeg litt med å finne, men én av de beste, uten tvil :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si meg uenig med karakterene, men så er jeg også av den sorten som ikke liker karakterer (og heller ikke sjangerinndelinger heller forøvrig) noe særlig, men selve guiden var bra :)

 

Selv har jeg forskjellige perioder hvor jeg liker enten Waters lyriske mesterverk eller Guilmors mer musikalske sanger.

 

Jeg stemte Animals av to grunner: #1 Jeg synes det er ei fin blanding av Waters lyrikk og Gilmours gitargnukking #2 Det er et litt mindre kjent album, hvis det blir stemt opp litt så får kanskje flere øye (øret?) på det. Jeg synes dog ikke det er et bedre album enn noen av de andre, med filmmusikkalbummene som unntak.

 

Har hørt gjennom Live in Gdansk et par ganger nå, og må si at jeg tar meg stadig i å bli imponert over live-preformancen til David Gilmour og co., høres nesten ut som et studioalbum jo! Var foresten godt å høre et nyutgitt album som ikke er voldtatt av lydteknikkerne for å få volumet så høyt som mulig! (har iTunes utgaven, blir vel blu-ray-konsertdvd med tiden)

Lenke til kommentar

At alle låtane er gode er ein ting, men det er kun Atom Heart Mother Suite (og kanskje Alan's Psychedelic Breakfast) som skil seg ut meisterverk som og resultat av tid og stad. På kva anna stadium i karrieren kunne dei laga AHMS? Den er eksperimentell, ambisiøs og noko som berre høyrer heime på dei første platene. If, Summer 68 og Fat Old Sun er flotte melodiar med flotte tekstar til, men dette er Waters, Wright og Gilmour som køyrer med autopilot. Ikkje at det er dårlege songar, AHM er ei av favorittplatene mine, dei er berre ikkje like spesielle og "riktige" for plata slik som AHMS er det.

Lenke til kommentar

Fin guide! Animals er et utrolig bra album, ser du liker det best. Synd du ikke har gitt The Piper At The Gates Of Dawn høyere, men det får gå, du har jo basert dette på personlige meninger. Mitt favorittalbum er nok Wish You Were Here eller Animals, ellers foretrekker jeg P.U.L.S.E, både CD og DVD. Pink Floyd er jo så sabla bra live, og med alt lysshow og greier. RIP Richard Wright.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

"Atom Heart Mother is a good case, I think, for being thrown into the dustbin and never listened to by anyone ever again! (...) It was pretty kind of pompous, it wasn't really about anything."

- Roger Waters

 

"Some of it now, like Atom Heart Mother, strikes me as absolute crap, but I no longer want or have to play stuff I don't enjoy."

- David Gilmour

 

"At the time we felt Atom Heart Mother, like Ummagumma, was a step towards something or other. Now I think they were both just a blundering about in the dark."

- David Gilmour

 

"I wouldn't dream of performing anything that embarrassed me. If somebody said to me now: 'Right...here's a million pounds, go out and play Atom Heart Mother', I'd say: 'You must be fucking joking...I'm not playing that rubbish!'. 'Cos then I really would be embarrassed."

- Roger Waters

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...