Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Jeg forstår synet på The Wall som «kjedelig», og når jeg hører gjennom Animals, WYWH, Atom Heart og Meddle og alt før det, så tenker jeg ofte at disse er da mye bedre enn den kvasimusikalske operaen til Waters, The Wall. Men når jeg først da igjen setter på The Wall, hører igjennom, så skjønner jeg allerede ved låt nr. 2 The Thin Ice at dette er uten tvil like bra. Det er et nytt sidespor i PF-katalogen, det er ikke Barretsk, det er ikke psykedelisk, men det er like bra.

 

The Wall blir mer et konsept, et «stykke». Det er så massivt, en skikkelig svær greie. Det passer nesten ikke til definisjonen album engang, synes jeg.

Haha, sånn har jeg det også. Når jeg tenker igjennom favoritt albums av Pink Floyd (som det forsåvidt er umulig å lage en topp 5 liste av), så tenker jeg alltid at The Wall er et noe svakere album enn andre, men når jeg faktisk hører gjennom The Wall er det lite tvil om det er top5 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt PF-materiale etter The Wall er ikke "ekte" PF i ordets rette forstand, da resterende album mangler enten én eller to viktige medlemmer. Så hvis vi ikke regner med de, så ser jeg på The Wall som et av de svakeste albumene de ga ut. Plata har helt klart sine høydepunkt, men rekker hverken AHM, DSotM, Animals, Meddle, Piper, WYWH opp til knæra en gang.

 

Det er for mye opera/musikalpreg over den. Og jeg har aldri vært typen til å like denslags.

Lenke til kommentar

Problemet med The Wall er vel at det er et så gjennomført og godt album at man ikke bare kan ha det som bakgrunnsmusikk eller høre på et par sanger.

 

For meg er det bare en måte det er mulig å høre på the wall. Det er helt alene sittende i en stol eller liggende i sengen. Der sitter/ligger jeg og bare hører på musikken og følger med på teksten gjennom hele albumet. Den følelsen jeg får av å gjøre dette er det bare The Wall som får til. Blir helt feil å bare høre på et par sanger for alle sangene hører jo sammen og det er ikke mulig å bare plukke ut en håndfull å høre på, for da mister man stemningen i albumet.

 

Dette gjelder forøvrig alle PF album, men The Wall er såpass lang at det faktisk er et prosjekt å sette seg ned og høre hele.

Lenke til kommentar

Problemet med The Wall er vel at det er et så gjennomført og godt album at man ikke bare kan ha det som bakgrunnsmusikk eller høre på et par sanger.

 

For meg er det bare en måte det er mulig å høre på the wall. Det er helt alene sittende i en stol eller liggende i sengen. Der sitter/ligger jeg og bare hører på musikken og følger med på teksten gjennom hele albumet. Den følelsen jeg får av å gjøre dette er det bare The Wall som får til. Blir helt feil å bare høre på et par sanger for alle sangene hører jo sammen og det er ikke mulig å bare plukke ut en håndfull å høre på, for da mister man stemningen i albumet.

 

Dette gjelder forøvrig alle PF album, men The Wall er såpass lang at det faktisk er et prosjekt å sette seg ned og høre hele.

110% enig, The Wall i sin helhet er relativt fantastisk.

Trur jeg tenker stikk motsatt enn deg når det kommer til slike ting Doppler :wee:

Lenke til kommentar

Alt PF-materiale etter The Wall er ikke "ekte" PF i ordets rette forstand, da resterende album mangler enten én eller to viktige medlemmer.

Med en slik argumentasjon, så kan like gjerne si at "ekte" PF var gruppen får Sid sluttet ...

 

På mange måter er heller ikke The Wall et "ekte" PF album da jeg synes det blir for mye Roger Waters og litt for lite samarbeid.

 

Så hvis vi ikke regner med de, så ser jeg på The Wall som et av de svakeste albumene de ga ut. Plata har helt klart sine høydepunkt, men rekker hverken AHM, DSotM, Animals, Meddle, Piper, WYWH opp til knæra en gang.

 

Det er for mye opera/musikalpreg over den. Og jeg har aldri vært typen til å like denslags.

Er nok ikke helt enig med deg der. For meg er The Wall bedre enn alt før Meddle.

Lenke til kommentar

kjem vel ned på det subjektive kva ein synest er det beste og "ekte" PF. Sjølv har eg ein ting for The Wall, men synest 69-75 er dei beste åra deira, medan eg veit andre er sterk ueinige. Litt som at eg ikkje heilt har fått bakoversveis av jazz/prog-perioden til Motorpsycho, men elskar platene frå rockeperioden på nittitalet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå lest biografi om bandet. Det jeg må si er at mitt syn på Waters ble meget forandret, fra å synes at han var "hjernen bak det meste", synes jeg han var et stort rasshøl, og jeg har større respekt for særlig Wright og Gilmour.

 

Waters gav ut Final Cut som "Pink Floyd", allikevel nesten kun han og Mason var i bandet på tiden. Når Gilmour og Mason (Wright også, men ikke som en del av bandet, men innleiet musikant), gav Waters ifra seg masse pisspreik om at dette ikke var Pink Floyd og oppførte seg meget barnslig. Nå skal jeg innrømme at det senere Pink Floyd har utgitt ikke er ekte "Pink Floyd", men det er ikke Final Cut heller.

 

 

The Wall er forsåvidt ikke "ekte Pink Floyd", Wright var ikke med, Mason ble ofte erstattet av bedre trommiser og Gilmour jobbet mer med soloprosjekt. Comfortably Numb var egentlig planlagt for hans soloalbum. The Wall er nesten enbart Waters-diktatur.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Så netopp denne videon i fullkvalitet på biblioteket med et godt headset, litt småtrött og niktionsjokk.

 

Fikk en ilende god fölelse gjennom kroppen, nesten som orgasme, sommerfugler i magen og et velbehag som kan sammenlignes med endorfinkicken etter trening.

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=Euij7HafZOs&feature=fvst[media]

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørte netopp igjennom Meddle, og faen så skuffa jeg ble. One of these days og Echoes er jo fantastiske, men resten var skremmende dårlig!

 

Den plata kunne ha blitt så fet hvis det var mer "drømmende" musikk som Echoes/One of these days, slik at det ble et større konseptalbum akkurat som Dark Side of The Moon.

 

Live in Pompeii er virkelig slik jeg kunne tenkt meg den plata :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...