Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Skjerfa og ein del av det som følgjer med er berre tull, men det er mykje bra musikk i Immersion-setta. Eg kan ikkje utnytte det skikkeleg sjølv endå, men eg har høyrt mykje bra om 5.1- og Quad-versjonane. Det er derimot kan utnytte, og er særs nøgd med, er live-versjonane av (delar av) albuma og ein del songar/versjonar som ikkje har blitt utgitte før.

 

Mi erfaring er at det ikkje er verdt strevet å bestille frå Amazon/Play. Eg bestilte TDSOTM frå Amazon, og betalte rett over 1000 kroner for den (der nesten 300 av dei var toll). WYWH kjøpte eg rett frå Platekompaniet i Trondheim for 999 kroner. Så sjølv om dei i utgangspunktet er billigare på nett, vert frakt og toll ganske mykje til saman. I tillegg var det ein del problem med TSOTM (CD-platene var ikkje skikkeleg festa inne i boksen, og mange fekk oppskrapte CDar som måtte bytast ut). Då vert det fort enda meir styr viss du har bestilt frå utlandet.

 

PS: Dei som er verkeleg interesserte i Pink Floyd bør oppsøke Yeeshkul.com.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Andre enn meg som er fristet til å bruke 3897 kr + frakt på dette, dette og dette?

 

Er rimelig fristende i og med at man får med skjerf. :D

 

e: Sikkert rimeligere å handle fra utlandet når jeg tenker meg om.

 

Jeg kjøpte dark side of the moon edition, lydmessig bra. Men om det forsvarer prisen tror jeg ikke.Alt dill dall som følger med er bortkastet med mindre du er samler da.

Håpet at konserten på blue ray var hele opptaket, men nei kun ett par tre sanger.Og så har jeg cd,sacd og lp fra før. Prismessig litt for høyt

 

 

Hvorfor kjøpte du ikke Experience Edition da, hvis du ikke ville ha med "dilldallet"?

 

Selv synes jeg disse Immersion-boksene er utrolig kule. Målet er å anskaffe alle samlekortene. Men det kan nok bli vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

 

Er det noen som kan si noe om lydkvalitet på remastered kontra studioalbum?

 

Beklager om dette har vært diskutert før, begynte å lese men ga opp. Har lest div review, men de skriver bare trivia som alle har lært i barnehagen, og ingen ting om lydbildet. Jeg mener alle vet da at the Great Gig in the Sky er den beste låta å ha s e x til...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig vanskelig å svare på det. På noen album er det umulig å høre forskjell. Andre ganger er det stor forskjell. Særlig de platene som ble gitt ut rett at CD-en ble introdusert (midten av 80-tallet) er relativt slappe, så de er det ofte bedre emd en remaster-utgave. Jeg synes den nye utgaven The Wall er bedre enn min gamle kopi; så den var verdt ny-investeringen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Selv om førstepost er over fire år gammel, har jeg noen kommentarer angående rangeringen din av albumene. Fantastisk oppsummert forresten, MEN: Objektivt sett mener jeg The Wall er kanskje det beste albumet fra PF. Å si at det ikke følger opp etter Animals er rart, da jeg mener albumet er bedre. Plater som Final Cut og Amused to Death som er rangert som 10/10 er veldig langt unna The Wall musikalsk. Så til dere nye Punk Floyd-fans, som ikke vet hvor dere vil begynne: The Wall er et passende sted.

 

Vurderingene dine er selvfølgelig subjektive, men jeg mener som sagt The Wall kanskje er det største/beste albumet til PF sammen med Dark Side.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv om førstepost er over fire år gammel, har jeg noen kommentarer angående rangeringen din av albumene. Fantastisk oppsummert forresten, MEN: Objektivt sett mener jeg The Wall er kanskje det beste albumet fra PF. Å si at det ikke følger opp etter Animals er rart, da jeg mener albumet er bedre. Plater som Final Cut og Amused to Death som er rangert som 10/10 er veldig langt unna The Wall musikalsk. Så til dere nye Punk Floyd-fans, som ikke vet hvor dere vil begynne: The Wall er et passende sted.

 

Vurderingene dine er selvfølgelig subjektive, men jeg mener som sagt The Wall kanskje er det største/beste albumet til PF sammen med Dark Side.

 

Hei. Takk for gode ord :) Guiden ble skrevet av en 16-åring som kjedet seg en høstkveld for mange år siden. Når jeg ser gjennom nå er det mye jeg ser burde vært lagt til. Smaken har også endret seg med årene selv om Animals fortsatt er min soleklare favoritt. Hadde vel gitt "The Piper at the Gates of Dawn" bedre score om jeg hadde skrevet dette i dag.

 

Synes gamer.no oppsummerer bra hvordan det er med objektivitet i anmeldelser. Kan fint måle og kvantifisere, men synes ikke noe om det når det gjelder musikk. Mest solgte album av Pink Floyd er jo DSotM som har solgt betydelig mer enn The Wall. The Wall er forøvrig nummer to på den listen. En ressurs jeg ofte bruker, brukerne på progarchives har WYWH på første foran DSoTM og Animals. The Wall har langt lavere score. Ting scorer ulikt i forskjellige kretser og det er vel det flotte med musikken. Jeg ville aldri dristet meg til å si at XXX er bedre musikalsk enn YYY eller motsatt. Det er rett og slett fordi jeg ikke finner kriteriene. Antall instrumenter? Kompliserte taktarter? Antall noter pr sekund i gitarsoloene? Antall produksjonstimer i hallusinerende tilstand? Jeg vet ikke.

 

Forresten, du er ikke tilfeldigvis PCMN-Lampre?

Lenke til kommentar

Ah, selvsagt. Du er PCMN-Mayo? Ja, Lampre fra PCMNorge. Var kanskje litt tullete av meg å kritisere en guide som du snart skrev for fire år siden. Ting endrer seg også med tiden. Akkurat med Pink Floyd går det veldig i perioder med albumene man liker best. I sommer har jeg hørt mye på Division Bell, men nå har jeg gått mer tilbake til den eksprimentelle tiden med More, og filmmusikken fra Zabriskie Point. Bandet har så mye utrolig bra. Flott link fra gamer.no, med objektivitet i anmeldelser. Man er forskjellige. Akkurat angående The Wall, så ble nok det albumet populært på grunn av filmen. Jeg synes ihvertfall albumet har mange høydepunkter, og henger godt sammen. Kan forøvrig rangere mine topp fem Pink Floyd-album:

 

1) Dark Side Of The Moon

2) The Wall

3) Wish You Were Here

4) Animals

5) Division Bell

Lenke til kommentar

Stemmer det ja. :)

 

Forøvrig skal Brit Floyd til Norge nå i oktober. (Grieghallen i Bergen og Oslo konserthus) Skal være et bra band. Utspring fra Australian Pink Floyd show. Fortsatt ledige billetter til konsertene. ;) Er vel noe av det nærmeste en kommer en liveopplevelse a la det Pink Floyd en gang i tiden skapte.

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar

Eg er ikkje PCMN i heile tatt, trur eg, men eg slenger meg på her likevel. Sjølv likar eg Animals aller best, men er generelt stor fan av alt etter Ummagumma. Har aldri hatt sansen for det dei gav ut før 1970.

 

Eg har nyleg vore på Brit Floyd sin konsert to gongar i vår, og må sei eg er imponert. Særleg likar eg korleis dei speler Echoes, Pigs og Comfortably Numb, men alt er bra, så det er anbefalt å komme seg på ein eller fleire av dei i Bergen (pass på at det er ulik musikk begge kveldane).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...