Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Nå blir det snakk om mye gammelt Pink Floyd, og det er kjempebra, for all del. Men jeg vil trekke fram "The Division Bell" som en av mine favorittplater til Floyd. "Take It Back" er en utrolig fin låt. Midtpartiet der, med barnekoret i bakgrunnen, får jeg gåsehud av å høre hver gang. Også må man slett ikke glemme "High Hopes", som er et mesterverk.

 

Pink Floyd trengte litt tid på å finne seg selv igjen etter at Waters forlot bandet. "A Momentary Lapse Of Reason" er et meget godt bevis på det. Kanskje det dårligste Floyd-albumet. Men i de 7 årene som gikk før neste studioplate kom ut ser det ut til at bandet jobbet godt, for det er en enormt stor forskjell på "A Momentary Lapse Of Reason" og "The Divison Bell", både musikalsk og kvalitetsmessig.

 

Også kan man diskutere dette med "ekte" og "uekte" Pink Floyd inn i det uendelige. Etter min mening så må Gilmour være med for å skape Floyd-soundet. Uten hans gitar hører jeg ganske fort at det er noe som mangler. For å si det på en annen måte: David Gilmours solomateriale høres mer ut som Pink Floyd enn Roger Waters' solomateriale. Snowy White er vel og bra han, men ingen Gilmour. Men det er igjen bare min mening. Det er dette som gjør det artig å diskutere.

Endret av Publius Enigma
Lenke til kommentar

Eg er einig i mykje av det du seier, særleg at "The Division Bell" er bra og at Gilmour er viktig. Eg vil likevel påstå at "A Momentary Lapse Of Reason" er veldig blanda kvalitetsmessig. Ja, det er noko der eg mislikar, men "Learning To Fly", "On The Turning Away" og "Sorrow" (alle i dette albumet) er blant dei aller beste Pink Floyd-songane etter mi meining.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er einig i mykje av det du seier, særleg at "The Division Bell" er bra og at Gilmour er viktig. Eg vil likevel påstå at "A Momentary Lapse Of Reason" er veldig blanda kvalitetsmessig. Ja, det er noko der eg mislikar, men "Learning To Fly", "On The Turning Away" og "Sorrow" (alle i dette albumet) er blant dei aller beste Pink Floyd-songane etter mi meining.

 

De er i hvertfall bra live. "On The Turning Away" er fantastisk godt fremført på live-albumet "Delicate Sound Of Thunder". Og "Sorrow" er bra på "Pulse", som etter min mening er tidenes beste live-plate.

Lenke til kommentar

PF, etter at Gilmour ble Bossen, vil jeg karakterisere som gammelmannspop a la Dire Straits.

 

Men det fantes et tidligere Floyd - den tidligere versjonen - som oppfant mye interessant. Jeg tror faktisk Waters innså at de var i ferd med å stagnere musikalsk noen år før han dro.

Lenke til kommentar

PF, etter at Gilmour ble Bossen, vil jeg karakterisere som gammelmannspop a la Dire Straits.

 

Men det fantes et tidligere Floyd - den tidligere versjonen - som oppfant mye interessant. Jeg tror faktisk Waters innså at de var i ferd med å stagnere musikalsk noen år før han dro.

 

Tør jeg å tolke innlegget dit dithen at du mener at Waters sparket Wright fordi sistnevnte var en stor grunn til at musikken begynte å stagnere?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

PF, etter at Gilmour ble Bossen, vil jeg karakterisere som gammelmannspop a la Dire Straits.

 

Men det fantes et tidligere Floyd - den tidligere versjonen - som oppfant mye interessant. Jeg tror faktisk Waters innså at de var i ferd med å stagnere musikalsk noen år før han dro.

 

Tør jeg å tolke innlegget dit dithen at du mener at Waters sparket Wright fordi sistnevnte var en stor grunn til at musikken begynte å stagnere?

 

Nei, du tør ikke det. Og hvis Waters sparka Wright, så var det antakeligvis fordi han ikke bidro nok (Wright var jo mest aktiv under tiden med Syd og noen år deretter).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå må jeg få minne deg på om Waters forlot ikke bandet fordi han mente at musikken begynte å stagnere. Hovedårsaken til at han dro var fordi det var dårlig stemning. Han mente at det var bare å legge ned Pink Floyd, fordi det var umulig å jobbe sammen med de andre. Derfor sluttet han. Og han trodde åpenbart ikke at Gilmour og Mason ville fortsette uten ham.

 

Men jeg skjønner at du er en Waters-fan. Han er en utmerket musiker. "Amused To Death" er en av de beste platene jeg har hørt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Andre enn meg som er fristet til å bruke 3897 kr + frakt på dette, dette og dette?

 

Er rimelig fristende i og med at man får med skjerf. :D

 

e: Sikkert rimeligere å handle fra utlandet når jeg tenker meg om.

 

Jeg kjøpte dark side of the moon edition, lydmessig bra. Men om det forsvarer prisen tror jeg ikke.Alt dill dall som følger med er bortkastet med mindre du er samler da.

Håpet at konserten på blue ray var hele opptaket, men nei kun ett par tre sanger.Og så har jeg cd,sacd og lp fra før. Prismessig litt for høyt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...