Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Echoes kunne faktisk klart seg uten den delen som ikke er musikk. Altså undervannslydene eller hva det er (får følelsen av å være under vann i hvertfall, kanskje bare meg.) Det har jo en viss mystikk og stemning, men vil ikke si at jeg nyter det så mye at det gjør noe. Ellers er jo låten ren nytelse ja. Ranka den jo trossalt som andre beste PF-låt her for ett par sider siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det kunne den definitivt ikke.

Jeg tror folk undervurderer helhet, sammenheng og oppbygging. Om noen hadde kuttet bort de delene som overfladisk sett er uviktige og isolert kjedelige, ville alle som allerede liker Echoes ha lagt fra seg forestillinger om at den kunne blitt bedre ganske fort. Bedre blir den i alle fall ikke av å fjerne "deler som ikke er musikk"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir på en litt annen måte. F.eks i Time er det jo en ganske lang intro som bygger seg opp. Men den inneholder jo trossalt instrumenter og er musikalsk.

Ja, oppbygningen etter den musikalsk døde delen i Echoes er jo nydelig, men jeg hadde fåretrukket om det heller hadde vært ett rolig og behagelig musikalsk parti i stedet for bare lyder. I stedet for de hylete ulydene, kunne de heller hatt instrumenter som har laget ett muskalsk preg over det. Atom Heart Mother har jo også ett parti som i seg selv ikke er særlig storslagent, men det er kortere, mer musikalsk, og der er det mer spenning enn i dødpartiet i Echoes.

 

Men før dere missforstår: Det er ikke sånn at jeg sitter å gruer meg til det partiet kommer i Echoes, eller at jeg kjeder meg mens jeg hører på det. Det har jo liksom bare blitt en del av låten, og jeg aksepterer det. Akuratt som å pynte juletreet er en del av sjarmen når det er jul, selv om det å pynte trær i seg selv ikke så mye å juble for.

Lenke til kommentar

Er uenig i at de er musikalske, men definisjonen av musikk er jo subjektiv. Jeg syntes ikke lengre lydene er verken skumle eller virkningsfulle lengre, selv om jeg syntes det de første par gangene jeg hørte den.

Konklusjonen min: Undervannslydene ( :hmm: ), er en del av Echoes og gjør den til det den er, selv om låten neppe hadde vært dårligere om det i utgangspunktet ikke var der.

:)

Lenke til kommentar

Jeg skal nå gi både Atom Heart Mother og Echoes grundigere gjennomlyttinger. Dette er sanger jeg i årevis, og da spesielt Atom Heart Mother har skippa når jeg kommer til de, for å komme meg til neste sang.

 

Kan tillegg nevne at jeg fra før kun har hatt (lovlig) Piper, Meddle, Dark Side, Wish You Were Here, Animals og The Wall, og kjøpte meg i går samleboksen Oh by the way på Platekompaniet til 1599,- Veldig morsomt med disse mini LP-replikaene, akkurat slik som den remastra monoboksen til The Beatles.

 

Må innrømme at Atom Heart Mother glir bedre og bedre allerede :blush:

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Herregud, hva er vitsen med helheten i dark side (og andre album og sanger), om man bare spoler over visse partier for å komme til godsakene.

Det er jo akkurat som for eks. å skippe halve Comfortably Numb bare for å få med seg gitarsoloen, og det samme i mange andre sanger. Ha litt tolmodighet, sett pris på helhetene i sangene/albumene til floyd, for det er noe de virkelig har gjort bra.

 

Edit: Fint å se at du har samleboksen forresten, mange timer med god musikk der. :)

Endret av Mr. Fiskum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obscured by Clouds er etter min mening det mest undervurerte albumet til Pink Floyd. Det passer vel bedre til en lytter av ditt kaliber også, ettersom det rett frem er mye streitere og null "overflødig bråk".

 

Childhoods End er fantastisk. (Der er det jo faktisk ett minutt med nesten bare stillhet i starten men. Når jeg tenker meg om.)

Endret av niko.
Lenke til kommentar

Herregud, hva er vitsen med helheten i dark side (og andre album og sanger), om man bare spoler over visse partier for å komme til godsakene.

Det er jo akkurat som for eks. å skippe halve Comfortably Numb bare for å få med seg gitarsoloen

 

Eller å bare se slutten av «The Usual Suspects» ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære dere, mener dere virkelig at det er klin umulig å høre på én enkelt låt fra Dark Side of the Moon, Animals, Wish You Were Here eller The Wall? Jeg er åpenbart ikke så kul som dere, men jeg klarer faktisk å nyte én enkelt sang fra disse albumene uten å måtte høre hele plata.

 

Hvis jeg har sett filmen the usual suspects like mange ganger som jeg har hørt på tDSotM, så ser jeg ingen grunn til å ikke bare se slutten, hvis den skulle være veldig bra.

Lenke til kommentar

Faktisk enig med d0ppler her, selv selv om jeg som regel hører albumene i helhet. Er jo ikke noe galt i å sette på en enkelt låt for seg. Untaket er Dark side of the moon der låtene er så sammkjørt at jeg føler det mangler noe hvis jeg bare setter på f.eks Brain Damage. På de andre albumet ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar

Kjære dere, mener dere virkelig at det er klin umulig å høre på én enkelt låt fra Dark Side of the Moon, Animals, Wish You Were Here eller The Wall? Jeg er åpenbart ikke så kul som dere, men jeg klarer faktisk å nyte én enkelt sang fra disse albumene uten å måtte høre hele plata.

 

Hvis jeg har sett filmen the usual suspects like mange ganger som jeg har hørt på tDSotM, så ser jeg ingen grunn til å ikke bare se slutten, hvis den skulle være veldig bra.

 

Jeg snakker ikke om album. Sier ikke jeg må sitte pal i 60 minutter hver gang jeg skal høre på Pink Floyd. Jeg snakker om sanger.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat som for eks. å skippe halve Comfortably Numb bare for å få med seg gitarsoloen..

Så det du sier er at de gjøkurene på Time utgjør halvparten av låta? :whistle:

 

 

Det er en veldig dårlig sammenligning du har der.

Nei, jeg mener at sanger ikke burde bli spolt i bare for å komme til de bedre delene. Hør de i en helhet.

Det må da gjøre alle sanger (av pf) bedre.

Endret av Mr. Fiskum
Lenke til kommentar

Ok, så du innrømmer at Time har bedre deler enn gjøkurene på starten altså?

Og hva bryr det deg om jeg velger å ignorere/skippe disse når jeg hører på låta om jeg tør spørre? De gjøkurene gir meg null, nada, zip. Om noe, så ødelegger de flyten i hele plata. Det er min mening.

 

Mulig jeg tegner bart på Mona-Lisa nå, men bare tenk hvor kult om beaten fra on the run gled rett inn i de sekstendelsklokkeslagene i Time uten de forstyrrende gjøkurene. :)

Lenke til kommentar

Obscured by Clouds er etter min mening det mest undervurerte albumet til Pink Floyd. Det passer vel bedre til en lytter av ditt kaliber også, ettersom det rett frem er mye streitere og null "overflødig bråk".

 

Childhoods End er fantastisk. (Der er det jo faktisk ett minutt med nesten bare stillhet i starten men. Når jeg tenker meg om.)

 

Bare for å få samtalen over på noe annet, vil jeg påstå at «The Final Cut» er det mest undervurderete albumet, med «Obscured by Clouds» på en god andreplass ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...