Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med XP setup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en 4 år gammel stasjonær her, som har oppført seg merklig de siste månedene.

Det startet da jeg satt inn ny CPu vifte + en 120mm vifte, og en rambrikke til. Da jeg prøvde å boote, skrudde datamaskinen seg av mens XP boota, eller rett etter. I Bios sto det at CPU var på 59C, er det unormalt? Dette gikk seg til etter hvert, men jeg måtte vente ca. en time mellom hver gang jeg kunne starte maskinen normalt.

Noen uker senere var ikke dette et problem, den startet på normal måte. Men etter litt tid igjen, så fryste maskinen seg hver gang jeg startet den (ved "MSI og Intel logoen".

Den sto der i ca. 5 min, før den fortsatte på vanlig måte. (?) Da tok jeg ut batteriet fra hovedkortet, men det løste ingen ting. Etter noen dager så var den som normal igjen, og har fungert slik helt til nå.

Den har nå fått besøk av noen trojanske hester og litt diverse, men jeg har fjernet mesteparten av dem. Uansett så vil jeg legge inn XP på nytt igjen, for en "clean" start. Jeg boota fra cdeen, driverfilene ble lastet inn, men når skjermen blir svart igjen (med en "_" blinkene i venstre hjørne) skrudde den seg av igjen. Jeg prøvde en gang til, og da kom den helt fram til reboot, og setupen skulle starte.

Etter at windows loadingen kom, fikk jeg blåskjerm, hvor det bare sto "system failure" eller noe sånn. "Systemet har nå blitt slått av". Prøvde igjen, og da kom den ikke lenger en første gangen igjen.

HJELP :)Kan det være defekt ram?

PS: Harddisken ble formatert, så kommer ikke tilbake til Windows.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvilket merke var hovedkortet da? MSI?

Hvis det er kondensatorene, er det min skyld? (Har lest det på nettsiden, men er det mulig at det er min skyld?)

Endret av KOTOR FAN
Skrevet

Jeg hadde et Asus kort. Dette problemet tror jeg gjelder uansett merke.

Det var mye snakk om at noen luringer i Taiwan produserte dårlige kjemikalier som fant veien inn i mange fabrikanters kondensatorer. De sparte noen få kroner, men levetiden ble drastisk redusert.

Skrevet

Ser ikke noe galt med de. Men det er bare de rundt CPU som pleier å ryke, og det pleier å være flere enn jeg ser på de bildene.

Det er vanskelig å feilsøke slikt på annen måte enn eliminasjonsmetoden, dvs bytte komponenter. Ville forsøkt PSU først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...