Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor detter nettet ut når man laster ned med torrent (uTorrent)?


Anbefalte innlegg

Okay, jeg begynner nå å bli temmelig lei at nettet ser ut til å dette ut når jeg fyrer opp uTorrent på maskinen!

Egentlig så er det ikke det faktum at linja detter ut som irriterer meg, det går mer på at jeg ikke aner hvorfor det skjer?

 

Det jeg finner litt merkelig er at jeg idag laster ned med samme uTorrent versjon, fra samme tracker, med nøyaktig de samme nettverksinnstillingene som for noen dager siden da jeg kunne flere dager på rad uten noen som helst problemer sitte å ha utorrent oppe i timesvis uten at nettet datt ut en eneste gang?

 

Nå så har nettet dettet ut minst engang bar i løpet av de første 2-3minuttene?

Hadde mye av dette problemet tidligere med min gamle Linksys WRT54Gv5 router, og derfor anskaffet jeg en D-Link DGL-4500 og etter at den endelig har fått en oppgeående firmware så har det vært minimalt med den typen problemer på den, men nå er den altså inni en dårlig periode tydeligvis? Og jeg vil gjerne vite hva det skyldes?

 

 

Alle de nødvendige portene er åpnet i både VoIP-routern (Linksys Sipura 2100 fra Telio) og DGL-4500 routern (har sjekket at det funker også), kjører ingen brannmur på maskinen, og hele Windows Firewall er fjernet med nLite så den byr ikke på noen problemer, jeg kjører også siste firmware på alle enheter osv.. osv.. Kjører forøvrig kabel til routern via CAT7 og homeplug.

 

Jeg har som sagt lastet ned / opp mye med uTorrent over en lengre periode, og det har vært null problemer med at nettet har detti mye ut osv.. Og det er faktisk ikke blitt gjort en eneste forandring siden forrige gang alt fungerte som det skulle? Senest tidliger denne uken kunne jeg laste ned uten noen som helst problemer med at nettet datt ut, mens idag selv om ingen firmware er byttet, selv om ingen innstillinger er overhode forandret, og ingen enheter er byttet ut så detter nettet ut HELE tiden nå? Hvordan kan det ha seg?

 

Det går altså ikke mer enn TOPPEN 2-3min fra jeg starter uTorrent til DGL-4500 dropper WAN-connection, altså nettet detter ut? Hadde et liggende problem i mai med Age of Conan Updater hvor nettet konstant datt ut på 5% av AoC patchingen!

 

 

Hva kan dette skyldes? Hvorfor vil ting overhode ikke fungere nå sånn helt plutselig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sånn her også avogtil når jeg belaster nettet maks

 

Jeg skrudde ned opp og ned hastigheten samt satte begrensing på hvor mange som kunne være koblet til på en gang, å det virker som det hjalp litt ihvertfall

 

Har ikke noen annen forklaring på det enn at det har noe med hvor mye annen trafikk som er på linja å gjøre (hvis naboen bruker torrent detter også nettet ut her...)

Lenke til kommentar

Er klart over det, men er bare det at stefaren min (som sitter på ADSL-passordet) av en eller annen grunn ikke vil bytte om plassen på VoIP-routern og DGL-4500.. Har til og med prøvd å fortalt at GameFuel på DGL-4500 kan gjøre slik at bredbåndstelefonen faktisk funker ok selv om ejg struper linja med torrent, men neida han vil ikke bytte :(

Lenke til kommentar

Vil anta at Sipuraen kneler ved torrentbruk og at du dermed mister nettet i den.

Hvis du ikke kan bytte plassering så bør du redusere antall connections i torrentprogrammet.

Hvor mange en slik Sipura tåler har jeg ikke sett noen tall på men du kan jo prøve med 50 connections totalt (connections global) og se om det fungerer.

 

En annen ting som kan gjøres er å skru av DHT i programmet for å redusere lasten.

Lenke til kommentar

Typiske problemer med BitTorrent. Når dette har fungert i flere dager på rad, men nå detter ut etter få minutter /gjetter/ jeg på at dette skyldes at andre bt-klienter ila. disse dagene har rukket å oppdatere lister over hoster slik at ditt nett lettere finnes (og tryner fortere). Har lagt merke til at slike tilkoblingsforsøk gradvis avtar ukevis etter at man har stengt av bt klienten.

 

Problemene skyldes at routere må holde styr på drøssevis av tilkoplinger. Spesielt gjelder dette når routeren kjører nat/rfc1918. I tillegg fører protokollen lett til congestion/saturation av linken slik at man i realiteten blir DOSet. Man behøver mekanismer for å hindre dette.

 

Løsninger man kan forsøke er som nevnt å redusere antall tilkoplinger fra bt-klienten. Selv kjører jeg routersoftware med redusert funksjonssett og tweaket minne samt en del andre godsaker (NBAR w/BitTorrent pdlm/CBWFQ/RED/Shaping) for å få bt til å rusle pent.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...