Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ljug i politianmeldelse.


Shtian

Anbefalte innlegg

*pirk pirk*

 

Det er på venstre side du skal ha speil.

 

 

Kjøretøyforskriften:

§ 30-5. Speil på to- og trehjuls motorvogn

 

1. Åpen to- og trehjuls motorvogn skal ha minst ett speil som skal være plassert på venstre side.

 

Lukket to- og trehjuls motorvogn skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom motorsykkelen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessutan er det litt spesielt med moped, ein del har ikkje speglar, nokre har kun ein, andre har ein som står feil vei. Same med blinklys, om det finnes på mopeden (mange som mangler det) er det ikkje like ofte det blir brukt.

Eh. Jeg er kanskje pirkete nå, men selv om mopeden ikke har blinklys plikter man å gi tegn når man skal svinge.

Og moped uten spegl=mangellapp, med mindre det har skjedd noe nytt i det siste?

Jaja, det har uansett ikkje noko relevans til at han "stakk av".

Lenke til kommentar

jeg syns det kommer veldig mye kritikk mot trådstarter her, og det som slår meg er:

hvor mange av dere sjekker speilene deres hver 500 meter?!

og ang. svingingen, ved å svinge av veien vil man slippe frem utrykningskjøretøyet, er ikke det AKKURAT det man skal gjøre? Hvis man helt edru, under fartsgrensen, og med alle relevante dokumenter med seg. Får et utrykkningskjøretøy bak seg, er i alle fall min reaksjon, å slippe dem frem, ikke stoppe. Hva med dere?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
jeg syns det kommer veldig mye kritikk mot trådstarter her, og det som slår meg er:

hvor mange av dere sjekker speilene deres hver 500 meter?!

Så det kan altså gå 500 meter mellom hver gang DU ser i speilet? Det er skremmende. Du skal alltid vite hva som foregår rundt og bak deg når du er etter veien og det er ikke mulig å komme bortfra.

Lenke til kommentar

Kan ikkje påstå eg ser så mykje i spegelen, kva skal eg sjå der? I byen veit eg det er bilar over alt, då må eg av og til sjå etter bilar på sidene. Når eg ryggar brukar eg speglar.

 

Men når eg køyrer til vanleg ser eg ikkje i spegelen i hytt og pine, ser ikkje heilt behovet for det heller. Spesielt ikkje ved langkjøring. Sidespeglane er det einaste eg automatisk ser i, i forskjellige situasjonar der det er relevant. Som når eg skal køyre forbi ein bil, skifte fil eller liknande. Ellers ser eg ikkje behovet for det, ikkje så mykje å sjå på bak der.

Lenke til kommentar
Forde om DU ikke gjør det så betyr vel ikke det at andre ikke gjør det heller ;)

Det at jeg ikke gjør det betyr at mange jeg har sittet på med ikke gjør det heller.

Har nemlig bitt meg merke i det.

Tror det er de feskeste av sjåførene som nistirrer i speilene hele tiden.

Når man kjører bil så skal man nemlig i all hovedsak konsentrere seg om veien forran bilen og sjekke speilene med gjevne mellomrom og ved behov.

Hvert 20. sekund langs landeveien høres litt overdrevet ut spør du meg.

Og på 4 felts motorvei er det faktisk litt viktig å følge med hva som skjer bak seg ettersom det skjer ting på en tett trafikert vei av denne typen og feltskifter er ofte hyppige så laxer du der har du nok missforstått.

Lenke til kommentar

Tingen er det at politiet lå bak meg i sikkert 3-5 sekunder før jeg kjørte ned på snareveien. Det at de kjørte etter meg 500m meg fullt blålys og sirene er tull som de har skrevet i rapporten. Jeg sjekker ofte speil og det har jeg fått mye opplæring i, men akkurat da var jeg mer fokusert på hvor jeg skulle kjøre ned samtidig som det var så mye dogg på speilet at du så ikke noe bak der uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...