Gå til innhold

Flere med SAPPHIRE HD 4870 problemer?


tacomodo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også ulike basis bioser som kan spille inn her i kombinasjon med powerplay settingsen.

113-B50701-105 biosen (stock2) kontra 113-B50701-100 (stock1)fra ATI har bla fått implementert powerplay riktig.

Sapphire ser ut til å har en annen stock bios base bios enn 113-B50701-100/105 kalt 113-AB68800-XXX

 

Powercolor har 113-B50701-100 - ATOMBIOSBK-ATI VER011.003.000.001.029254 dato:06/09/08 16:25 board:Wekiva RV770 B50701 Board

Sapphire har 113-AB68800-XXX ATOMBIOSBK-ATI VER011.006.000.003.000000 dato:07/24/08 06:37 board:Wekiva RV770 B50701 Board

 

Både på sapphire referansekort og powercoclor referanse kort er vgabiosene "interchangable". Så hadde jeg hat Sapphire 4870 ville jeg flashet det med powercolor eller en annen sin bios som er basert på 113-B50701-105.

 

Mitt Sapphire 4850 referense kort er forresten flashet med MSI sin 4850 referensekort bios.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra Ati også nå, men det var bare møl. Pass på at hovedkort har nyeste bios og chipsetdrivere, prøv med annen psu blabla. Jævlig irriterende når du får copy/paste mailer.

 

Jeg begynner å bli litt optimistisk nå allikevel. Foruten å legge inn gode gamle XP så har jeg også fiklet litt med powersupply'et. Slik det stod før så var det en ledning med to stk. 6 pins på som jeg hadde brukt - Altså begge strømkontaktene på skjermkortet kom fra samme ledning i PSU. Det jeg gjorde var å bytte en av de slik at den heller gikk via en av de gammel-harddisk-pluggene med den overgangen som fulgte med skjermkortet. Så nå har de hver sin "rail" i alle fall.

 

Spilte WoW noen timer i går uten at det hang seg i alle fall. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Jeg flashet biosen med instillinger lik syar2003's og det kunne se ut til å virke en stund, men nei. etter en viss tide kom de "recoveriene" like hyppig tilbake. Når jeg i dag skulle slå på PC'en får jeg kun svart skjerm. Crap! Hva kan jeg gjøre?

 

For min del har skjermkortet virket utmerket i ca. en mnd før det nå for et par dager siden, helt ut av det blå plutselig begynte å kræsje hyppig.

Endret av warjar
Lenke til kommentar
Jeg skulle tro at strømforsyningen var ok. Her er specs for de som vil se:

 

Specs på PSU er greit nok, men hva slags merke/modell er det?

 

Det jeg gjorde var å bytte en av de slik at den heller gikk via en av de gammel-harddisk-pluggene med den overgangen som fulgte med skjermkortet. Så nå har de hver sin "rail" i alle fall.

 

Om den bare har to rails, så betyr det ikke noe om du plugger dem på molexene. 12V1 er koblet til hovedkortet, og det betyr at 12V2 driver både PCIe-pluggene og molexene. Så du har dem fortsatt på samme rail.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som har Sapphire hd4870 kort som sliter med at det fryser maskina helt? Hos meg så henger det maskina flere ganger dagen slik at jeg må trykke inn resetknappen.

 

Når det henger seg så er det akkurat som er bildet fryser og blir strukket litt, og det kommer sånn firkanter i "strekken". Det kan ligne litt på skjermbildet ca. midt denne linken

Har også opplevd at skjermen bare ble helt grå.

 

Jeg skulle tro at strømforsyningen var ok. Her er specs for de som vil se:

 

Spesifikasjoner

 

Egenskaper

Farge : Sort

Vekt : 2200 gram

Bredde : 150 mm

Høyde : 86 mm

Dybde : 140 mm

Formfaktor : ATX12V - 2.2

Forpakning : Retail

 

Annet

Temperaturstyrt : Ja

UV-reaktiv : Nei

Med lys : Nei

 

Tilkoblinger

ATX20/24 : 1 stk.

CPU8/2xP4 : 1 stk.

S-ATA : 4 stk.

PCI-e : 2 stk.

Drev : 7 stk.

Minidrev (floppy) : 2 stk.

 

Beskyttelse

 

Kortslutningsbeskyttelse : Ja

Overspenningsbeskyttelse : Ja

Overstrømsbeskyttelse : Ja

Overlastbeskyttelse : Ja

 

AC inn

 

Maks. strøm : 5,5 A

Frekvens : 47 - 63 Hz

Spenning : 100 - 240 V

Beskyttelse : Intern sikring

 

DC ut - Maks. strøm

 

+3.3V : 30 A

+5V : 45 A

+12V(1) : 20 A

+12V(2) : 20 A

+12V(3) : 0 A

+12V(4) : 0 A

-5V : 0 A

-12V : 1 A

+5Vsb : 2,5 A

 

DC ut - Min. strøm

 

+3.3V : 0 A

+5V : 0 A

+12V(1) : 0 A

+12V(2) : 0 A

+12V(3) : 0 A

+12V(4) : 0 A

-5V : 0 A

-12V : 0 A

+5Vsb : 0 A

 

DC ut - Lastregulering

 

+3.3V : 5 ±%

+5V : 5 ±%

+12V(1) : 5 ±%

+12V(2) : 5 ±%

+12V(3) : 0 ±%

+12V(4) : 0 ±%

-5V : 0 ±%

-12V : 10 ±%

+5Vsb : 5 ±%

 

DC ut - Linjeregulering

 

+3.3V : 1 ±%

+5V : 1 ±%

+12V(1) : 1 ±%

+12V(2) : 1 ±%

+12V(3) : 0 ±%

+12V(4) : 0 ±%

-5V : 0 ±%

-12V : 1 ±%

+5Vsb : 1 ±%

 

DC ut - Maks. ripple

 

+3.3V : 50 mVpp

+5V : 50 mVpp

+12V(1) : 120 mVpp

+12V(2) : 120 mVpp

+12V(3) : 0 mVpp

+12V(4) : 0 mVpp

-5V : 0 mVpp

-12V : 120 mVpp

+5Vsb : 50 mVpp

 

 

Når jeg i tillegg kjører to harddisker, en DVD-spiller og E6600 og et par kabinettvifter skulle jeg tro det holdt?

 

Er det noen som har noen tips? Er litt fortvila her. Nytt skjermkort og stort skår i gleden :(

 

Edit: Tok bilde av det nå. Sånn her ser det ut:

 

Hei det samme skjer med meg, men kun hvis jeg overklokker. Sapphire kortet mitt tåler ikke en OC fra 750 - 785(GPU) noe som er VELDIG skuffende :thumbdown:

Endret av Grogg
Lenke til kommentar

Noen som kan laste opp standard biosen til Sapphire 4870 kortet?

 

Kjøpte et kort, fikk problemer, flashet til den som er lagt ut lengre opp i tråden, men nå skal jeg benytte angreretten... Burde vel egentlig flashe tilbake før jeg sender det inn.

 

Hvis jeg ikke gjør, får de jo bare et kort som fungerer, så er vel egentlig bedre for dem at jeg ikke flasher tilbake.

 

 

Uansett, fungerer utmerket etter flash!

 

(Returnerer for resten av pc'en suger, og er ikke verdt pengene inntil jeg oppgraderer alt)

Lenke til kommentar

Du må være obs på at du mister garantien når du flasher et skjermkort med en ny bios. Om nettbutikken legger merke til det så har du ingenting du skulle ha sagt.

 

EDIT: Jeg ser hva du sier syar2003, så klart mister man ikke garanti om man flasher til en bios som er nyere, og som din produsent har lagt ut offentlig.

 

Men om man flasher et Sapphire kort med MSI bios, så vil jeg tro garantien faller vekk (med mindre man flasher tilbake til orginal bios), da det ikke er et Sapphire kort lenger (for å ta et eksempel).

 

Det kommer kanskje ann på hvor mye produsenten/nettbutikken bøyer seg for forbrukerene.

 

Om man feilflasher, er det ivhertfall ikke noe garanti å hente, men det gjelder jo både hovedkort og skjermkort.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Man mister ikke automatisk garanti ved "flash av bios" hverken på grafikk kort eller hovedkort om det gjøres etter anvisninger til ny bios med "bugfixes".

Hvis man modifiserer kort (hardmod) eller f.eks modifiserer bios til settings som kjører kortet utover spec (OC)derimot blir saken annerledes. MSI f.eks har live vga bios upgrade applikasjon. Asus og gainward har vel eller har hatt noe tilsvarende.

Flere av produsentene har forresten vgabioser liggende på public ftp servere.

 

Spørsmålet her er vel om salgsstedet skal være så kritiske at de skal nekte noen garani ved enring av en vifteprofil eller det å sette default clocks i flere power states.Noe man forresten kan gjøre i config filer i windows. Det er på ingen måte noen modifikasjon som endrer kortet til å kjøre utenfor spesifikasjonene. Men man bør jo uansett legge tilbake std versjon av vgabios ved en retur selvfølgelig.

 

Her er noen eksempler på void warranty av gfx kort hos gainward

http://www.gainward.com/support/support_uk_warrranty.htm

 

 

@Tacomodo !

Du har vel ikke tilfeldigvis et ASUS hovedkort med PEG link opsjon satt i hovedkortets BIOS.

Det har vært masse klager på dette , i og med at det auto overklokker pci-express grafikk kort.

Mer info:

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=248&pgno=6

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jo, jeg har et Asus P5K, men kommer ikke på om jeg har sett noe PEG link i biosen. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Begynner å bli så lei nå. Vurderer å bruke angreretten, eller i det minste få tilsendt et nytt.

 

Edit: Jeg tror du kan ha rett med det her asustullet hvor den overklokker seg selv og sånt. Ser i denne threaden at en fyr hadde samme problemene som meg, og så skrudde han av alt sånn Turbo/PEG link/etc i bios og "So far things are looking good, no crashes at all for a good number of hours now!". Håper det er løsningen!

http://forums.sapphiretech.com/showthread.php?t=20630

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke PEG-greier heller. Var ikke så mye PEG-ting å skru av i biosen, men når jeg skrudde av det jeg fant så fikk jeg ikke boota maskina og måtte til med reset jumpern. Prøvde også flashe biosen til hovedkortet slik at kanskje jeg fikk noen flere PEG-valg, men dengang ei.

 

Nå er jeg lei. Den her skiten sendes tilbake under angrerett.

Lenke til kommentar

HD4870 Skaper trøbbel hos meg også :hrm:

 

Specs:

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS

MSI P45 NEO2-FR, P45, Socket-775, DDR2

 

Maskinen krasjer i spill (har bare teste cs:S og crysis), og noen ganger i desktop.

Hvis jeg starter et spill så henger maskinen seg etter 15-40 minutter. Det virker som det krasjer tidligere om jeg setter bruker høye grafikkinstillinger enn hvis jeg bruker lave.

 

Sjekket temperaturen med gpu-z mens jeg alt-tabbet ut av spillet et par ganger, og den ligger bare på rundt 70 grader og vifta gidder ikke jobbe på mer enn 30%. Så jeg tror ikke temperaturen er noe problem.

 

Når maskinen henger seg skjer en av disse tingene:

 

Situasjon 1:

Når jeg prøver å starte maskinen på nytt etter krasj får jeg blåskjerm under oppstart.

Blåskjerman skylder på skjermkortdriverene (atidvag), og sier: "the device driver got stuck in an infinete loop"

For å så få starte maskinene igjen må jeg starte i sikkerhetsmodus og avinstallere skjermkortdriveren, før jeg kan starte maskinen vanlig.

 

Situasjon 2:

Når jeg startet på nytt, får jeg et forvrengt/stripete/uklart bilde i windows. Når jeg får dette er det bare å trykke på resettknappen og prøve igjen. Etter 3-4 forsøk får jeg et vanlig bilde i windows.

 

 

Har testet både med windows vista 64bit, og nå windows xp.

Har flashet til den nyeste biosen på hovedkortet.

Har testet flere versioner av catalyst driverene, bland annet den nye som kom i nå i september.

 

Ingenting ser ut til å hjelpe, er det skjermkortet som er defekt?

Lenke til kommentar

Litt av samme symptomer her:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm...MVIEWTMP=Linear

 

Men atikmdag BSOD og "stuck".

 

For å komme rundt det er det tydligvis løsbart ved flere ting / situasjoner.

Minne hvis 4 brikker - øk NB voltage

Minne - reduser speed / øk latency timings

Kort satt i 8X pci-ex slot - flytt til X16 slot.

PCI-Express bus drives av NB - øk NB voltage litt.

Slå av Aero i Vista

Installer catalyst uten CCC , kun display driver .

 

 

Edit:

Du kan jo også kikke på den tråden her:

!Merk buggen med X16 modus redusert til X8 i øvre slot.

(bruker = Zidaya)

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=119697.0

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er dette noe som gjelder bare Sapphire eller er det felles for alle HD4870? Rart jeg ikke har sett mer nevnt når jeg har lest reviews av HD4870. Tenkte at jaja alle merkene er vel like i og med at de kjører samme design, men begynner å lure litt nå.

 

Mitt ble i alle fall returnert. Får klare meg med 8800GT inntil Nvidia kommer med noe nytt. Har hatt Nvidia lenge nå og aldri hatt noen problemer, men så ble jeg litt overtalt av alle disse reviewsene. Skulle nok lyttet til magefølelsen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...