Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av Atv

occissor123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en 125cc Aeon cobra atv, registrert som lettmotorsykkel. Er det en modell som kan kjøres på motorvei? Er den lett å trimme? Sitter visstnok en plombering i forgasser og eksos, kan de fjernes? Har ikke mye peiling på sånt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet du ikke hva som må gjøres, så har du ikke kunnskap nok til å utføre operasjonen ;) først må jeg vite om det er 2 eller 4-takts motor, er det 4-takt(noe jeg antar), så skaff grovere eksosanlegg, og ta ut forgasseren og se om du får stemplet helt opp, hvis ikke, så kan du se om det ligger noe å sperrer, da må du sikkert justere forgassernåla også.

men mitt tips er å la den være som den er :)

"if it aint broken, dont fix it!"

Skrevet
Ok. Men hvordan er det med kjøring på motorvei, er det mulig? Den er registrert, som lettmotorsykkel.

ja, det er lovlig, kun moped og traktor som ikke får kjøre på motorvei :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg trodde alle firehjulinger med mer enn 50ccm sylinder eller tyngre tørrvekt enn 150kg måtte registreres som bil? :dontgetit:

Har trådstarter seriøst fått registrert den som lettsykkel?

Skrevet (endret)

etter det jeg har lest i kjøretøyforeskriftene og flere diskusjoner rundt helt like og lignende emner på dette forumet der lover og regler er blitt nevt og lagt til grunn vil jeg si følgende:

på generelt grunnlag registreres firhjulinger enten som moped (når de har lav nok effekt og vekt), eller som bil da iallefall ikke jeg klarer å finne en definisjon/lov/foreskrift som gjør det mulig å registrere et kjøretøy med 4 hjul som motorsykkel.

en firhjuling kan registreres som traktor men det er visse krav til å få den registrert som dette også så vidt jeg husker, man skal ha hengerfeste, en viss størrelse på speil og en vis lastekapasitet (det er det jeg klarer å huske sånn umidelbart). angående hastighet på disse kjøretøyene er det vel 30KM/T vis de registreres på svarte skilt (da ikke tillatt å bruke på veg unntatt korte distanser og for å krysse veg) med hvite skilter vet jeg ikke.

det er slik jeg tolker og forstår dette. for referanse se kjøretøyforskriften.

hvis jeg tar feil bøyer jeg meg i støvet for de som kan bevise det.

Endret av stich_it
Skrevet

Fra Motorscoop.(no)

Her er det mange svin på skogen. Flere forhandlere kommer med direkte løgner til sine kunder kun for å selge sine produkter. Det er for eksempel løgn å si at man kan kjøre en ATV på 125 cc med 125 cc lett mc lappen. Her må det bil lapp til.

Klasse M 145 Gir ingen førerett for ATV

Klasse M 146 Gir førerett for ATV registrert som moped

Klasse M 147 Samme som M 146

Klasse A Samme som M 146

Klasse A1 Samme som M 146

Klasse B Alle registrerte ATV

Klasse T Gir førerett for ATV registrert som traktor

Skrevet

!Butthead!: Man får Klasse M 147 når man tar traktorlappen, men får man da lov å kjøre moped?

Og til dere som lurte; før gikk det an å registrere atv som lettsykkel, men det er det slutt på nå. Alt som er over 50 ccm kan registreres som MC men kan kun kjøres på bil-lappen (med unntak av traktor-atv)

Skrevet (endret)

Ja..

Klasse M146 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped. I tillegg kan du kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

Endret av !Butthead!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...