Ribo Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (15 minutter siden): Finner du ikke steds henvisningene til påstandene dine? Du fremsatte en påstand, den trenger vel bevis? Les f.eks Tredje Mosebok 20:13 Femte Mosebok 21:18–21 Men vil langt på vei mene at det er en katastrofe at du ikke er kjent med dette. Det viser ar ditt svar fra deg tidligere ikke var spesielt gjennomtenkt. Du vet jo tydeligvis ingenting om dette selv. 2 2
Tussi Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Ribo skrev (5 timer siden): hmmm, hvorfor ikke lese hele boka ? Hva er det som står der som gjør at det ikke anbefales ? Over fosteret i mors liv forbarmet de seg ikke, tror ikke han likte den
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) Så kan vi gå tilbake til foranledningen @Ribo. 👇🏼 «Den dagen sluttet Herren en pakt med Abram og sa: «Din ætt gir jeg dette landet, fra Egypterelven helt til Storelven, Eufrat, landet som tilhører kenittene, kenisittene og kadmonittene, 20 hetittene, perisittene og refaittene, 21 amorittene, kanaaneerne, girgasjittene og jebusittene. «Dere har sett hva jeg gjorde med egypterne, og hvordan jeg løftet dere på ørnevinger og bar dere hit til meg. 5 Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min.» Klarte israelittene å holde pakten som ble inngått? Bibelen svarer utmerket NEI på det spørsmålet. Trengte israelittene flere lover, uten tvil. De adopterte de grusomme handlingene til naboene sine. En pakt må følges, og den som lager pakten har myndighet til å bestemme hva som står i pakten. Man står fritt til å inngå eller skrive under på en pakt. 👇🏼 «Så sier Herren: Se, jeg utformer en ulykke og legger en plan mot dere. Vend om, hver fra sin onde vei! Gjør veiene og gjerningene deres gode! 12 Men de skal svare: «Det nytter ikke. Vi vil følge våre egne planer, hver av oss vil gjøre etter sitt onde og egenrådige hjerte.» Moralen er, vær voksen nok til å stå for egne handlinger og ta straffen du fortjener hvis man bryter loven. Endret 11. mars av PÃ¥inter
Tussi Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Så kan vi gå tilbake til foranledningen. 👇🏼 «Den dagen sluttet Herren en pakt med Abram og sa: «Din ætt gir jeg dette landet, fra Egypterelven helt til Storelven, Eufrat, landet som tilhører kenittene, kenisittene og kadmonittene, 20 hetittene, perisittene og refaittene, 21 amorittene, kanaaneerne, girgasjittene og jebusittene. «Dere har sett hva jeg gjorde med egypterne, og hvordan jeg løftet dere på ørnevinger og bar dere hit til meg. 5 Dersom dere nå vil lytte til mine ord og holde min pakt, så skal dere være min eiendom framfor alle andre folk; for hele jorden er min.» Klarte israelittene å holde pakten som ble inngått? Bibelen svarer utmerket NEI på det spørsmålet. Trengte israelittene flere lover, uten tvil. De adopterte de grusomme handlingene til naboene sine. En pakt må følges, og den som lager pakten har myndighet til å bestemme hva som står i pakten. Man står fritt til å inngå eller skrive under på en pakt. 👇🏼 «Så sier Herren: Se, jeg utformer en ulykke og legger en plan mot dere. Vend om, hver fra sin onde vei! Gjør veiene og gjerningene deres gode! 12 Men de skal svare: «Det nytter ikke. Vi vil følge våre egne planer, hver av oss vil gjøre etter sitt onde og egenrådige hjerte.» Moralen er, vær voksen nok til å stå for egne handlinger og ta straffen du fortjener hvis man bryter loven. Mener du at Gud gav opp Israel og jødene? For Paulus er klar på at det ikke er tilfelle 1
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) Tussi skrev (4 minutter siden): Mener du at Gud gav opp Israel og jødene? For Paulus er klar på at det ikke er tilfelle 👇🏼 PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Moralen er, vær voksen nok til å stå for egne handlinger og ta straffen du fortjener hvis man bryter loven. 😉 Endret 11. mars av PÃ¥inter
Ribo Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (21 minutter siden): Moralen er, vær voksen nok til å stå for egne handlinger og ta straffen du fortjener hvis man bryter loven. Så du er enig at jobbe på lørdag bør åpne for dødsstraff, det samme med homofili, ++ ? Du tenker sikkert også det er greit å eie andre mennesker som objekter som du kan gjøre hva du vil med også gi de bort eller la de gå i arv. ? Du finner ikke en foranledning som rettferdiggjør dette og den du la frem ser jeg ingen relevans med. Det er fullstendig forkastelig!! Alle burde vite at dette er det guden deres vil og ønsker. Personlig mener jeg dette er et "vesen" som er moralsk konkus. Jeg forstår godt at religiøse ikke vil lese dette, jeg forstår godt at man heller velger ut det som man syns er pent og vakkert. Men sannheten ligger der likevel... bibelen er et forbanna makkverk av en jævlig bok. Det var en ateist som en gang sa til en religiøs person "Vil du at jeg skal lese fra bibelen til dine barn... Det eneste kravet mitt er at jeg skal velge ut det jeg vil lese ?".. Hva tror du svaret på det spørsmålet ble ? 5 1
Tussi Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Ribo skrev (10 minutter siden): PÃ¥inter skrev (49 minutter siden): Så du er enig at jobbe på lørdag bør åpne for dødsstraff, det samme med homofili, ++ ? Jesus fjernet dødsstraff på jorden i fortellingen om kvinnen som ble tatt i hor
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Ribo skrev (11 minutter siden): Så du er enig at jobbe på lørdag bør åpne for dødsstraff, det samme med homofili, ++ ? La israelittene svare deg selv.🙂👇🏼 «Moses kom og kunngjorde alle Herrens ord og forskrifter for folket. Da svarte de samstemmig: «Alt Herren har sagt, vil vi gjøre.» De kristne derimot er bundet av de forskriftene her: Du skal elske din neste som deg selv. 10 Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, [kjærligheten] skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt.»
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) Tussi skrev (41 minutter siden): Jesus fjernet dødsstraff på jorden i fortellingen om kvinnen som ble tatt i hor Nei. For det første er denne historien (Johannes 8.1-11) ikke original. Ingen av de eldste manuskriptene har den, den dukker for første gang opp på 4-500-tallet. Så det er all grunn til å tvile på at Jesus sa dette. For det andre opphever den ikke dødsstraff generelt. For det tredje sier Jesus utvetydig i Matteus at alle lovene skal fortsette å gjelde ned til den minste bokstav. For det fjerde, unnskylder det ikke en Gud som har hatt grusomme, urettferdige lover i 1500 år. Endret 11. mars av Capitan Fracassa 5
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) PÃ¥inter skrev (38 minutter siden): La israelittene svare deg selv.🙂👇🏼 «Moses kom og kunngjorde alle Herrens ord og forskrifter for folket. Da svarte de samstemmig: «Alt Herren har sagt, vil vi gjøre.» De kristne derimot er bundet av de forskriftene her: Du skal elske din neste som deg selv. 10 Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten.SGjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, [kjærligheten] skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt.» Som vanlig kirsebærplukker du de få delene du kjenner til og ignorerer alt annet i Bibelen. Det er ingenting i Bibelen som tilsier at kristne kun er bundet av de uredelige sitat-utklippene du har her. Tvert i mot. sier Jesus det motsatte helt eksplisitt i Matteus 5.17-19: 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. (Mine uthevelser) Du ser også ut til å være i den villfarelsen at "Elsk din neste som deg selv" er et bud fra Jesus som står i motsetning til de barbariske lovene i GT. Men det stemmer ikke. Når Jesus sier dette, siterer han direkte 3.Mosebok.19.18 - den samme 3. Mosebok som i senere kapitler har slaveri-lover og andre barbariske lover. 3. Mosebok viser tydelig at "din neste" egentlig betyr dine hebraiske, mannlige naboer, men ingen andre. Endret 11. mars av Capitan Fracassa 4
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Lønner seg å lese hele historien, apropos kirsebærplukking 🍒🤣
Ribo Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Lønner seg å lese hele historien, apropos kirsebærplukking 🍒🤣 Ja for en god historie rettferdiggjør dødsstraff for jobbe på lørdag. Men historie er jo alt det er, bare så tragisk at folk må dø pga av de. 1
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) Ribo skrev (13 minutter siden): Ja for en god historie rettferdiggjør dødsstraff for jobbe på lørdag. Men historie er jo alt det er, bare så tragisk at folk må dø pga av de. Som jeg skrev. Fullt mulig å takke nei til pakten å flytte utenlands eller over elven. PÃ¥inter skrev (2 timer siden): En pakt må følges, og den som lager pakten har myndighet til å bestemme hva som står i pakten. Man står fritt til å inngå eller skrive under på en pakt. Som innbygger i et land må man følge lovene i landet. Endret 11. mars av PÃ¥inter
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (17 minutter siden): Lønner seg å lese hele historien, apropos kirsebærplukking 🍒🤣 Ja, du gjentar det til det kjedsommelige, uten noengang å si hva du mener mangler, da du jo tydeligvis bruker dette som en unnskyldning hver gang du ikke har noe fornuftig svar. Jeg venter fortsatt på ett eneste konkret eksempel på hva du mener jeg ikke har lest. Det i motsetning til deg, som tydeligvis ikke har lest de versene jeg helt konkret viste til. 5
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Du ga inntrykk av å kjenne din bibel, husker du de orden her? Se, dager skal komme, sier Herren, da jeg oppretter en ny pakt med Israels hus og Judas hus, 9 ikke som den pakten jeg sluttet med fedrene deres den dagen jeg tok dem i hånden og førte dem ut av Egypt. For de ble ikke stående i min pakt, og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren. 10 Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. 11 Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store. 12 For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres. 13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte.
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Du ga inntrykk av å kjenne din bibel, husker du de orden her? Ja, jeg kjenner til denne teksten fra et brev skrevet av en ukjent forfatter, som går direkte i mot det Jesus sa. PÃ¥inter skrev (8 minutter siden): Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte. Gud sier ikke dette, men en helt ukjent forfatter som altså sier det stikk motsatte av det Jesus sier. Hva med det? Jeg vet jo at jeg aldri kommer til å få et svar fra deg om hvorfor du ignorerer noe så sentralt som Bergprekenen til fordel dette brevet fra en ukjent forfatter, men det skulle vært artig å vite. 1 1
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) Hvis du tar med deg vers 6 og 7: Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter. 7 Hvis det ikke hadde vært noe å utsette på den første pakten, hadde det ikke vært bruk for en annen. Må le litt, nå skal du argumentere at en «ukjent» forfatter uttaler seg…..🤭hvorfor gidder du? Endret 11. mars av PÃ¥inter
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) PÃ¥inter skrev (17 minutter siden): Hvis du tar med deg vers 6 og 7: Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter. 7 Hvis det ikke hadde vært noe å utsette på den første pakten, hadde det ikke vært bruk for en annen. Så motsier den ukjente forfatteren fortsatt det Jesus sier i Bergprekenen, i følge Matteus-evangeliet. PÃ¥inter skrev (17 minutter siden): Må le litt, nå skal du argumentere at en «ukjent» forfatter uttaler seg…..🤭hvorfor gidder du? Fordi det er fakta: The Epistle to the Hebrews of the Christian Bible is one of the New Testament books whose canonicity was disputed. Traditionally, Paul the Apostle was thought to be the author. However, since the third century this has been questioned, and the consensus among most modern scholars is that the author is unknown.[1][2] Merk at den norske Nettbibelen er helt enig med meg. I motsetning til andre brev i NT, ikke engang antyder den noe om forfatter, men kaller det kun "Brevet til hebreerne" - i motsetning til f.eks. "Paulus' brev til romerne". Endret 11. mars av Capitan Fracassa 3
PÃ¥inter Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars Jeg kan gi deg et lite hint. «Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.« Hva sa Jesus rett før han døde? «Da Jesus hadde fått vineddiken, sa han: «Det er fullbrakt!» Så bøyde han hodet og utåndet.» Fullbrakt betyr at noe er helt avsluttet, gjennomført, ferdigstilt eller fullbyrdet
Capitan Fracassa Skrevet 11. mars Skrevet 11. mars (endret) PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Hva sa Jesus rett før han døde? Det kommer an på hvilket evangelium du leser. De er uenige her, som i andre ting. PÃ¥inter skrev (7 minutter siden): Fullbrakt betyr at noe er helt avsluttet, gjennomført, ferdigstilt eller fullbyrdet Ja, fullbrakt betyr at "noe" er helt avsluttet/fullbyrdet. Men det er åpenbart at dette "noe" i hvert fall ikke er at himmelen og jorden har forgått, siden vi har jorden her fortsatt - og du har jo sagt flere ganger at du tror at apokalypsen skal skje en gang i (nær) framtid. Mener du at den skjedde for 2000 år siden, eller venter du fortsatt? Endret 11. mars av Capitan Fracassa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå