Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser?


Anbefalte innlegg

Vi brukte den såkalte Sunspider Javascript-test for å teste ut hastigheten på Javascript, og resultatet ble 5200 ms, noe som er en del raskere enn både Firefox og Opera. Til sammenligning fikk vi henholdsvis 7000 og 9800 ms for Firefox 3.0 og Opera 9.5.

 

Sitter HW.no med en dårlig maskin eller?

 

Mitt resultat ble som under og med 43 web-sider åpne i Opera 9.5

 

RESULTS (means and 95% confidence intervals)

--------------------------------------------

Total: 5756.0ms +/- 1.3%

--------------------------------------------

 

Frank

 

Ja de bruker en helt annen pc, mine resultater:

 

Opera 9.52: 4532.6ms +/- 1.4%

Google Chrome: 1769.6ms +/- 1.3%

Dette på en Core2 Duo E8400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Las denne bloggen og ble plutselig litt interessert i "RLZ libary" siden det nesten kan virke som om bloggeren egentlig ikke har noe serlig lyst til å svare på akuratt det. Noe jeg finner litt merkelig siden hele poenget med inlegget var å bevise at chrome er god på personvern. Men er veldig godt mulig at det bare er jeg som legger mer inn i det en det er.

 

Comment på bloggen:

"One thing I noticed, though, was using the default Google search, there’s what looks like a unique tracking number: ... search?rlz=XXXXXXX_xxXXNNN containing my country and language preferences as well. What is it? There seems to be no way to turn it off, and it serves no useful purpose to me that I can see."

 

Om noen tror de kan forstå seg på sourcen er det litt fra source her (tror jeg) og litt til

 

Er det noen som kan si hva dette egentlig er?

Ikke at det er verdens undergang om de henter seg noen smuler med informasjon her og der, men er jo kjekt å vite hva de faktisk lagrer om deg =\

Lenke til kommentar
Nettleseren Google Chrome er nå klar for nedlasting.

Dere burde skrevet i overskriften at det er snakk om en potensielt ustabil og usikker prøveversjon og ikke den ferdige utgaven. Sånn som det står nå så lures man til å klikke inn på artikkelen i den tro at man skal finne den ferdige nettleseren. Lureri!

Lenke til kommentar

@HattyBusk:

 

Det gjør Google også fra søkefeltet i Firefox, Opera og IE7. Sikkert det samme i Safari. Du kan bare sjekke.

 

Så som jeg har skrevet tidligere. Det er ingen grunn til å bli paranoid, men det er grunn til å ha sunn skepsis. Google er primært opptatt av å tjene penger, og det gjør de hovedsaklig gjennom annonseprogrammene sine. Derfor er all aktivitet i Google rettet inn mot å få oss til å bruke deres tjenester; 1.) for å kunne vise betalte plasseringer, 2.) for å samle nok informasjon til å kunne prise annonser høyere.

 

Google gjør i utgangspunktet ikke dette på noen tvilsom måte eller prøver å narre oss. Det meste de gjør i dag er relativt åpent, og de har til og med nektet amerikanske myndigheter tilgang til info som kan være sensitiv. Google kan faktisk finne ut av mine søkepreferanser, ja de kan knytte de til en gitt IP.

 

Grunnen til at man bør være skeptisk er primært at Google har gjennom kombinasjonen søk, Gmail, Google Docs, kalender og alle tjenester totalt sitter på enorme mengder info som kan kobles, og i koblet form kan bli sensitiv. Vi vet jo heller ikke hvordan Google vil håndtere dette framover (ny ledelse), det vi vet at de har gjort noen tvilsomme valg knyttet til Kina. Men generelt er det ikke heldig for personvernet at så store mengder info er under kontroll av et selskap.

 

Derfor lar jeg være å bruke Chrome, akkurat som jeg lar være å bruke enkelte Microsoft produkter. Jeg vil ikke at enkelte aktører skal ha innflytelse på for mange elementer. Jeg er også på vei til å skifte ut Google Analytics på enkelte av mine nettsteder til fordel for Piwik. Med Piwik er det kun jeg som har statistikken. Selv om den fremdeles er langt dårligere.

Lenke til kommentar

@HattyBusk

 

RLZ ser ut til å være relatert til søketjenester, og som det står øverst i den første kilden du linket så kan man faktisk skru av all denne funksjonaliteten ved å bare gi filen rlz.dll nytt navn eller slette den. (Filen ligger under Google\Chrome\Application.2.149.27 og endres/slettes på eget ansvar). Har ennå ikke helt forstått akkurat HVA den gjør utover å fortelle google om du bruker google.com som standard søkemotor.

Lenke til kommentar

Der var jeg tilbake til FF.

 

En ekstremt irriterende bug når man skal skrive i tekstbokser, feks her på forumet;

Dersom jeg flytter tekstmarkøren bakover i det jeg har skrevet, blir det plutselig skrevet over det andre, hulter til bulter, kaos. Om jeg trykker i tekstboksen spretter ting tilbake igjen, og er jeg heldig er det riktig da(dersom jeg ikke redigerte på det som ble feil når det var feil). Bra forklart? ... :p

 

Det jeg merker meg da er at Chrome føles faktisk bra mye kjappere enn en standard FF3... Kjipt.

Lenke til kommentar
@HattyBusk

 

RLZ ser ut til å være relatert til søketjenester, og som det står øverst i den første kilden du linket så kan man faktisk skru av all denne funksjonaliteten ved å bare gi filen rlz.dll nytt navn eller slette den. (Filen ligger under Google\Chrome\Application.2.149.27 og endres/slettes på eget ansvar). Har ennå ikke helt forstått akkurat HVA den gjør utover å fortelle google om du bruker google.com som standard søkemotor.

 

Den brukes til langt mer, blant annet å snevre søket på bakgrunn av landskode. Og så gir den info om hvilken nettleser søket kommer fra. Og den brukes hos alle, er ikke Chrome spesifikk.

Lenke til kommentar

Sitter nå og skriver dette innlegget fra Chrome. Jeg personlig tror dette kommer til å bli en bra nettleser, masse sikkerhetsfunksjoner, beskyttelse mot kræsj og slike ting. Savner et slags add-on system, men jeg går ut ifra at dette blir innført etterhvert (selv IE støtter utvidelser på et vis!).

 

Men å gå helt over fra Firefox? Ikke enda ihvertfall, trengs mye mer jobbing på Chrome for at den skal bli konkurransedyktig, men den funker ihvertfall bedre enn IE.

Lenke til kommentar

Snodig ting som skjer! Har bookmarks på linje i nettleseren på chrome nett som på FF.... Men når eg starter opp Chrome og trykker på en av de så forsvinner hele linjen med bookmarks.....

 

Anyone?

 

Edit: Etter bittelitt mer leting fant eg : Vis alltid bokmerkelinje...

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Gutter og jenter, angående Google Chrome, pass på!

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=784888

 

Ved å skrive inn eller vise innhold, gir du Google en uendelig, uoppsigelig, verdensomspennende, gratis og ikke-ekslusiv lisens til å reprodusere, bearbeide, endre, oversette, publisere, fremføre, vise frem og distribuere alt innhold som du sender inn eller viser ved bruke tjenesten.

 

Jeg avinstallerte min umiddelbart.

 

Faren avblåst!

Lenke til kommentar

En hastighetstest, som mer eller mindre motbeviser at Chrome er noe raskere en FF (de er jevngode-ish).

Hvorfor de har utelatt Opera vet jeg ei, men nå har ikke Opera SÅ store markedsandeler i verden at det er mulig enkelte andre sider rett og slett driter i de.

Dessuten må det bemerkes at her er det rette valget gjort. Testen er kjørt på siste beta av Chrome, FF3.1 og IE8. Å sammenligne Chrome med FF3 og IE7 blir feil siden begge har betaer ute med optimaliseringer - altså versjoner som er på samme stadie som Chrome.

 

En ting jeg har merket meg med FF (som er min favoritt) er at mange måler minnebruken ved 1-2-3 tabber, mens hos meg går ikke minnebruken opp om jeg går fra 3 til 40 tabber med mer enn noen titalls MB. Testet å åpne 30 tabber samtidig nettopp og da brukte FF3 140MB. Altså, at minnebruken forholder seg på rundt 100MB er helt uproblematisk for de fleste maskiner nå til dags, og har man veldig gammel/dårlig maskinvare så stiller man ikke med samme premisser som 90% av brukerne og da finnes det spesialløsninger.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd Chrome selv, jeg ser virkelig ingen verdens ting som frister foruten tab-håndteringen som egne prosesser, og selv det er det begrenset behov siden FF uten flash aldri kræsjer (har skjedd nøyaktig 0 ganger det året jeg har kjørt uten flash) og jeg liker ikke flash uansett.

 

På et generelt grunnlag er jeg skeptisk til en nettleser fra Google, jeg ønsker ikke leverandører som kontrollerer alle ledd i en prosess. Nå kommer de vel snart med egen vevtjener og så syes alt sammen i en stor "Google knows what you did last night"-logg om deg som de sitter og ruger på :p

Lenke til kommentar
Firefox 3.01 ga litt andre resultater hos meg enn det HW opplyser om 3.0:

 

Acid 2: Pass

Acid 3: 70/100

java script: 4996ms

 

IE 7.0.5730.11 lever opp til sitt rykte:

Acid 2: superfail

Acid 3: får ikke loadet...

java script: 28615ms

 

Jeg fikk selv noe MYE lavere resultat for firefox :p

Java Script: 2148.0ms

------

Men da igjen... brukte Chrome bare 1123.0ms på Java Script testen

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Jeg misliker meget sterkt at google starter prosesser på datamaskinen min uten at jeg ber om det (google updater service) som rusler og går hele tiden, så dette programmet forsvant fort.

jeg synes også at den var tregere enn opera, og den er i allefall ikke like minimalistisk som min opera er!

 

 

Ja, avinstallert med engang jeg også. Men til min store forskrekkelse så fant jeg ut at Googleupdate.exe ikke ble fjernet (har heller ingen andre google produkter på min data). Den var ikke på fjern/legg til programmer så jeg måtte manuelt søke etter googleupdate og slette den, deretter manuelt fjerne den fra bootup listen når man starter dataen.

 

Og uhyggelig nok så er dette dekket av Eulaen:

"Programvaren du bruker, kan med visse mellomrom automatisk laste ned og installere oppdateringer fra Google. Disse oppdateringene er utformet for å forbedre, tilpasse og videreutvikle tjenestene, og kan være i form av feilrettinger, forbedrede funksjoner, nye programvaremoduler eller fullstendig nye versjoner. Du samtykker i å motta slike oppdateringer (og tillater Google å levere dem til deg) som del av din bruk av tjenestene."

Endret av kalden
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Gutter og jenter, angående Google Chrome, pass på!

[...]

Jeg avinstallerte min umiddelbart.

sobient er kanskje litt paranoid, men Google lever faktisk av å ha "kontroll" og rettigheter knyttet til informasjon om surfevaner og hva hver enkelt av oss leser og publiserer på nett. At Chrome er Open Source hindrer ikke nødvendigvis implementering av mekanismer, de blir bare lettere synlige.

 

Hvorvidt du har grunnlag til å uttale deg slik er ikke-eksisterende. Det kalles å stille seg kritisk til hva vi bruker - paranoid eller ei. Det blir som å kalle deg homo for at du skriver på dialekt, du skjønner at det blir feil?

 

Forøvrig tilbakekalte jo Google sin tabbe, så det har sin effekt å være oppmerksom. Kanskje du bør vurdere det en dag du også, så kan det hende du oppdager at ikke alt er så rosenrødt som du først trodde.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

@sobient:

 

Leste du egentlig hva jeg skrev og i hvilken kontekst. På svaret ditt virker det ikke slik. Det er kanskje litt fornuftig å sitere det jeg egentlig svarte på, noe du da ikke gjør (etter min mening særdeles ufin diskusjonstaktikk).

 

Og at Google tilbakekaller sin "tabbe", gjør faktisk ikke meg mer lysten til å installere Chrome. At du kan tolke mitt innlegg som at jeg ser rosenrødt på verdene, er for meg uforståelig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Plutselig hadde vi et meget sterkt alternativ til MS...

Noen som vet noe om sikkerheten - er litt skeptisk til at Google naa er Bukken som skal passe havresekken og vel saa det. Google vil jo ogsaa selvsagt suge det de kan av bruker-opplysninger - og vil ikke det teoretisk kunne gi andre tilgang via diverse kyndige hender og verktoey?

Noen som vet naar ferdig release Chrome 1.0 er ment aa vaere klar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...