Gå til innhold

Begrenset minnestøtte for Nehalem


Anbefalte innlegg

IKKE SYT så mye folkens.

 

Hvis dere veit kor godt ett par 1066 mhz 5-5-4-15 brikker yter på en phenom, kommer dere til å bare OJDA. 2 ghz ddr3 på intel, noe rundt der.

pga minnekontrolleren i cpu'n.

dere kan kjøre 3 KANALER! sikkert 15gb/sec kansje =)

 

Synca minnespenninger, WOOTZZ! den er jeg enig med, litt skeptisk til intel sin I7 er jeg og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WTF... Hadde ikke fått med meg spenningssynkroniseringen, og den var jo laget av en apekatt. Samme spenning på CPU som på minnet?! Godt DDR3 minne trenger vanligvis 1,9v.. Og jeg kan tippe spenningen på 45nm nehalem kommer til å bli rundt 1,2-1,25v, noe som betyr at man kommer til å bli stuck med drittminne. Overklokking kommer IKKE til å bli gøy lengre. Kansje AMD plattformen blir noe for overklokkere..

 

Ryktene går vel også om at den ene socketen for nehalem skal sperres helt for overklokking (i den grad det er mulig), så det kan godt hende vi ser en vandring over til AMD for klokkere.

 

Personlig klokker jeg ikke, men det er jo ergelig for de det gjelder. Det eneste positive som kanskje kan komme ut av dette er bedre kompabilitet, gnerelt er det litt for mye smuss med å blande brikker på hovedkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
WTF... Hadde ikke fått med meg spenningssynkroniseringen, og den var jo laget av en apekatt. Samme spenning på CPU som på minnet?! Godt DDR3 minne trenger vanligvis 1,9v.. Og jeg kan tippe spenningen på 45nm nehalem kommer til å bli rundt 1,2-1,25v, noe som betyr at man kommer til å bli stuck med drittminne. Overklokking kommer IKKE til å bli gøy lengre. Kansje AMD plattformen blir noe for overklokkere..

 

Ryktene går vel også om at den ene socketen for nehalem skal sperres helt for overklokking (i den grad det er mulig), så det kan godt hende vi ser en vandring over til AMD for klokkere.

 

Personlig klokker jeg ikke, men det er jo ergelig for de det gjelder. Det eneste positive som kanskje kan komme ut av dette er bedre kompabilitet, gnerelt er det litt for mye smuss med å blande brikker på hovedkort.

 

AtW

Om det er den tilsvarende 771 socketen så gjør det ingenting, da denne ofte er vanskelig å overklokke i disse tider også. Er vel kun skulltrail + noen til som har klokkemuligheter der. Men om de sperrer overklokking for mainstream-socketen har de gjordt en stor tabbe..

Lenke til kommentar
finnes det ddr3-2000 støtte på hovedkort da?

OTB, nei..

 

Ryktene går vel også om at den ene socketen for nehalem skal sperres helt for overklokking (i den grad det er mulig)

 

AtW

Har du noen linker? :hmm:

 

Var en lenke jeg snublet over for noen dager siden, at bare bloomfield skulle la seg overklokke, hsuker ikke helt hvor det var, sigger wired, slashdot eller fudzilla, det eneste jeg fant etter et kjapt søk var denne http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3211, men det er en eldre nyhet, og fra en kilde jeg ikke akkurat kan gå god for.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvis jeg kan si ka intel gjør.

 

De gir alt amd allerede har hatt nå i 4 år eller nermer det seg 5 ?

 

du tenker deg en amd cpu med lik ytelse som intel og strøm forbruket er høyt på de nye intel cpu'ne JA.

 

Etter hva jeg har lest da. høyere enn vanlig C2Q i samme clock.

 

Jeg mener en quad @ 3 ghz fyller de fleste folks krav, har du 3.6 ghz, GUUD ikke gidd å klag.

 

har du 4 ghz, holder til alle de nye spella som kommer i nermeste framtid.

 

så hva skal vi med nahelem med det første ? jeg klarer meg fint med en 3ghz amd quad.

Lenke til kommentar

kan det ikke være at dette er en løsning rettet mot "Elkjøp-PCer", og at de kommer med et bedre overklokkingsalternativ senere? Hvis de IKKE gjør det, er det bare å begynne å emigrere over til AMD igjen. Må si at jeg har en forkjærlighet for AMD, så at de skal få et bedre fotfeste igjen ser jeg bare på som en gedigen fordel :)

Lenke til kommentar
hvis jeg kan si ka intel gjør.

 

De gir alt amd allerede har hatt nå i 4 år eller nermer det seg 5 ?

 

du tenker deg en amd cpu med lik ytelse som intel og strøm forbruket er høyt på de nye intel cpu'ne JA.

 

Etter hva jeg har lest da. høyere enn vanlig C2Q i samme clock.

 

Jeg mener en quad @ 3 ghz fyller de fleste folks krav, har du 3.6 ghz, GUUD ikke gidd å klag.

 

har du 4 ghz, holder til alle de nye spella som kommer i nermeste framtid.

 

så hva skal vi med nahelem med det første ? jeg klarer meg fint med en 3ghz amd quad.

Tipper de fleste klokkerene verden over har gledet seg til Nehalem, mye pga at det var spådd utrolig gode klokke-egenskaper.

 

For mannen i gata så er nok det ikke den massive overgangen.

Lenke til kommentar

Virket noe rart dette, vil andre chipset enn intel sine omgå denne kjipe handling fra intel sin side? Vil det bli andre enn intel sine chipset til i7? Når amd i tilegg forbedrer sine overklokkingspotensiale, så kan det se ut som vi kan få enn viss dreining i markedsandeler.

med integrerte minne kontrolleren til amd så kan man jo kjøre forskjellige hastighet/spenning på minne cpu, så HVORFOR? Nå skal det jo nevnes at i7 overklokker seg selv når den feks ikke bruker alle kjernene slår av de inaktive og klokker opp de aktive, men litt kjedelig det da for de som liker å styre sånt selv, lite rom for tweaking.

 

Venter spent på Deneb jeg :thumbup:

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Man taper kanskje 1 fps i 800*600 i Crysis med ramhastighet 1066 VS 2000 mhz ;)

 

Zomg, boikott intel! Møkkaplattform!! :cool:

 

Noen her bør btw slå opp ordet synkronisert i ordboka. For alt man vet, vil en stigning på cpuspenning lage en tilsvarende stigning på minnespenningen, ikke at begge deler skal kjøres på 1,2v

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Jeg venter å kommentere før HK'ene er lanserte og klar til levering.

Alt i Alt tror jeg det blir bra.

 

Bra sagt! Spekulasjoner før fakta ligger på bordet er spekulasjoner.

 

Ellers noen korte kommentarer:

Om Nehalem blir lite klokkevennlig i starten påvirker neppe markedsandeler i særlig grad. Andelen som klokker er uansett forsvinnende liten. Det som spiller virkelig rolle er ytelse/pris. Dvs. god nok ytelse til lav nok pris.

 

Størstedelen av markedet vil være på Core 2 og dagens AMD CPU-er i lang tid framover (lang tid i dette segmentet).

Lenke til kommentar

DDR3-800 og 1066? Herregud... dette blir jo verre og verre. Jeg stusset på nyheten i forrige uke om at Nehalem ville støtte DDR3-1333, da "normal hastighet" ifølge standarden er 1600 MHz, men nå blir det altså enda lavere enn det også. Jaja, da får vi vente på etterfølgeren til, eller oppdateringen av, Nehalem istedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette blir rarere for hver nyhet som presenteres. Hva er vitsen med DDR3 støtte når de ikke engang støtter 'vanlige' frekvenser på minnet?

 

Jeg hopper nå over til de som kjører vente se politikken. Dette er blitt såpass underlig at jeg er tviler veldig på om ryktene stemmer.

 

Dersom disse ryktene mot formodning er et faktum kan jeg ikke forstå annet enn at Intel i seneste laget har oppdaget noen veldige svaketer i minnekontrolleren sin.

Lenke til kommentar
En par tre fps. kanskje i Crysis?

Crysis er vel hovedsaklig GPU-begrenset.

 

Man taper kanskje 1 fps i 800*600 i Crysis med ramhastighet 1066 VS 2000 mhz ;)

Enn i 1600x1200? 0,01 fps?

 

Godt DDR3 minne trenger vanligvis 1,9v..

Det er nok feil. DDR3 krever vanligvis nøyaktig det spesifikasjonene sier at det skal trenge: 1,5 V.

 

Så virkelig frem til å bevege meg over til Intel Nehalem, så som ut til å kunne bli en knall god plattform, men med alle disse latterlig merkelige valgene og begresningene fra Intel sin side så vender jeg heller nesa mot AMD og AM3 / Deneb isteden!

Dersom mange synes Nehalems overklokkingsegenskaper stinker og vender nesa mot AMD i stedet for så ligger det til rette for et bedre konkurranseforhold mellom de to. Med bedre mener jeg likere markedsandeler og lavere priser til oss forbrukere.

 

Det positive i det hele er at 1066 DDR3 er billig jo.

Billig? Ok, da er DDR2-800 svinebillig siden det koster halvparten så mye. For ikke å undervurdere fordelene ved å kunne bruke 2 minnemoduler per kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...