Gå til innhold

Ny stue-Blu-ray fra Panasonic


Anbefalte innlegg

JEg vil si at denne debatten går sammen med den som går i hifiklubben når de skal selge deg gullplatterede argon-kabler til 250kr/meter for det er så mye bedre. Eller de som mener at gullkabler er de beste til høytalere (sølv må da være det beste, siden det leder strøm best, (av alle metaller jeg kan komme på nå i hvert fall)

 

Det kan man jo også se på, mine høytalere hjemme klarer 3-4hz, jeg kan se elementene sprette frem og tilbake, men det kommer jo ikke noe lyd jeg kan høre ved den frekvensen, det er bare så vidt jeg kan kjenne det.

 

Når det kommer til hørsel så er det stor variasjon på hvor mye man hører, men jeg tviler sterkt på at man savner lyder over 20 000, for om du har hørt en lyd over den frekvensen, så er det ikke noe du har lyst til å gjøre 2 ganger, det er faktisk ganske ubehagelig.

 

Blindeforsøket ditt med lys kan jo forklares med at lys blir til varme når det treffer ting, og de blinde kjenner varmestrålingen fra lysprikken. Jeg kan også kjenne varmestrålingen fra lysprikker innimellom, selv om de allere har blitt reflektert på en vegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hør her: grunnen til at du kommer i ignore-filteret mitt er fordi du bruker ord som "hjernevasket" om meg og at jeg snakker "tøv". Dette er negative personkarakteristikker. Hvorfor du velger å angripe meg på personlig nivå vet jeg ikke, jeg har da ikke sagt noe slikt til deg? Du startet dette! Slik oppførsel fra din side er totalt unødvendig og provoserende, og rammes av forumreglene.

Jeg oppfordrer deg aktivt til å be moderator om å se nærmere på alle innlegg av meg som du mener bryter forumreglene. Jeg kommer til å rette meg etter innspill fra moderator.

 

Jeg mener at "udokumentert tøv" er en beskrivelse som faller inn under både normal folkeskikk og forumreglementet når det henviste til en uttalelse fra deg som jeg aldri har sett framført av andre, og du ikke underbygde synet.

 

"Hjernevasket" var ikke min beskrivelse av deg personlig, men hva hifi-journalister og andre gjør på hifi-interesserte.

 

Jeg har da ikke påstått at jeg har kunnskaper om dette fagfeltet?

Men når du forespeiles vitenskaplige kilder og fremdeles hevder motsatt standpunkt så har du engasjert deg i diskusjonen?

 

Tvert imot har jeg flere ganger sagt at jeg ikke er fagmann, at jeg er amatør, og at dette er min personlige opplevelse. I tillegg har jeg nevnt "folk som har greie på det" - dvs. mer greie på det enn meg. Det er på det grunnlaget jeg uttaler meg, og sist jeg sjekket var det intet krav om å være fagmann for å ytre noe i dette forumet.

Det bør aldri bli noe krav om bakgrunn for å delta her inne det har du helt rett i.

 

Men dine innspill og kommentarer må tåle å kritiseres, og det at du ikke er fagmann betyr ikke at innleggene dine skal behandles noe "snillere".

 

Siden du [..] ærlig talt fremstår som ganske kunnskapsløs [..]

Har har jeg latt engasjementet lede meg ut i usaklighet, og jeg beklager.

 

-k

Lenke til kommentar
Hvorfor selger man lydutstyr til musikk med verdier godt over og under spekteret dere snakker om? I tillegg rettes også disse produktene mot "den audiofile", "hifi entusiasten", "ekspertene gir toppkarakter", etc.

 

Fordi folk betaler (mye) for det.

 

AtW

Godt å høre at jeg aldri har kastet bort en krone på slikt tøv mao.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor selger man lydutstyr til musikk med verdier godt over og under spekteret dere snakker om? I tillegg rettes også disse produktene mot "den audiofile", "hifi entusiasten", "ekspertene gir toppkarakter", etc.

Hvorfor selges det slankepiller, hvorfor eksisterer det religion?

 

Svar: fordi vil ha det, og fordi det gir en eller annen mening for dem.

 

Det at det finnes religiøse mennesker kan da umulig tas som bevis på at Gud eksisterer?

 

-k

Lenke til kommentar
JEg vil si at denne debatten går sammen med den som går i hifiklubben når de skal selge deg gullplatterede argon-kabler til 250kr/meter for det er så mye bedre. Eller de som mener at gullkabler er de beste til høytalere (sølv må da være det beste, siden det leder strøm best, (av alle metaller jeg kan komme på nå i hvert fall)

 

Det kan man jo også se på, mine høytalere hjemme klarer 3-4hz, jeg kan se elementene sprette frem og tilbake, men det kommer jo ikke noe lyd jeg kan høre ved den frekvensen, det er bare så vidt jeg kan kjenne det.

 

Når det kommer til hørsel så er det stor variasjon på hvor mye man hører, men jeg tviler sterkt på at man savner lyder over 20 000, for om du har hørt en lyd over den frekvensen, så er det ikke noe du har lyst til å gjøre 2 ganger, det er faktisk ganske ubehagelig.

 

Blindeforsøket ditt med lys kan jo forklares med at lys blir til varme når det treffer ting, og de blinde kjenner varmestrålingen fra lysprikken. Jeg kan også kjenne varmestrålingen fra lysprikker innimellom, selv om de allere har blitt reflektert på en vegg.

 

Gullbelegg er greit fordi det ikke korroderer, ikke fordi ledningsevneen i seg selv er bedre (for det er den ikke), men det er ikke særlig dyrt, mye billigutstyr har dette. Forøvrig har alle anlegg jeg har prøvd på evenen du beskriver, også på feks 1 hz, man ser elementet bevege seg, men det er jo gjerne krav til forvreningen o.l før det sies å være endel av frekvensområdet til høyttaleren.

 

Forøvrig er jeg ikke enig i at høye frekvenser automatisk er ubehaglige, de kan fint gi en fin lytteopplevelse, om man feks kutter av ved 10 khz blir lyden fort reltivt "ullen". Men disse frekvensene er forsåvidt ikke de verste å miste (heldigvis, med tanke på hvor lite som er igjen av dette området når man blir gammel).

 

AtW

Lenke til kommentar
Men egentlig så har hverken ATW eller Knutinh kjøpt lydutstyr som skilter med verdier utenfor spekteret vi snakker om?

Jeg henviser ikke til egne lytteopplevelser men vitenskaplige blindtester. Mener du at mitt lytteutstyr endrer noe på materiale publisert i Audio Engineering Society?

 

Forøvrig så er hodetelefonene mine oppgitt til 5 - 35,000 Hz nominelt frekvensområde, jeg har hatt en SACD-spiller (dvs rundt 100kHz båndbredde, avhengig av hvilket PR-materiale man leser), jeg har lydkort med samplingsfrekvens på 96kHz og forsterker med samplingsfrekvens på 192kHz. Elektrostatene min er oppgitt til 46–22,000 Hz ± 3dB.

 

Jeg har noen DVD-Audio titler med 96kHz samplingsfrekvens og noen hirez flac-titler som jeg har kjøpt på nett. www.linnmusic.com har ganske mye slikt.

 

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Men egentlig så har hverken ATW eller Knutinh kjøpt lydutstyr som skilter med verdier utenfor spekteret vi snakker om?

 

Mange forsterkere og hodetelefoner går vel et stykke utover hørbar frekvens, såvidt jeg husker så gjelder vel det mine også. Men om det er snakk om noe hejmmeeksprementering har jeg ikke gjort så mye av det nei, utover litt testing av mp3-filer kontra kilde.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

JEg vil si at denne debatten går sammen med den som går i hifiklubben når de skal selge deg gullplatterede argon-kabler til 250kr/meter for det er så mye bedre. Eller de som mener at gullkabler er de beste til høytalere (sølv må da være det beste, siden det leder strøm best, (av alle metaller jeg kan komme på nå i hvert fall)

 

Det kan man jo også se på, mine høytalere hjemme klarer 3-4hz, jeg kan se elementene sprette frem og tilbake, men det kommer jo ikke noe lyd jeg kan høre ved den frekvensen, det er bare så vidt jeg kan kjenne det.

 

Når det kommer til hørsel så er det stor variasjon på hvor mye man hører, men jeg tviler sterkt på at man savner lyder over 20 000, for om du har hørt en lyd over den frekvensen, så er det ikke noe du har lyst til å gjøre 2 ganger, det er faktisk ganske ubehagelig.

 

Blindeforsøket ditt med lys kan jo forklares med at lys blir til varme når det treffer ting, og de blinde kjenner varmestrålingen fra lysprikken. Jeg kan også kjenne varmestrålingen fra lysprikker innimellom, selv om de allere har blitt reflektert på en vegg.

 

Gullbelegg er greit fordi det ikke korroderer, ikke fordi ledningsevneen i seg selv er bedre (for det er den ikke), men det er ikke særlig dyrt, mye billigutstyr har dette. Forøvrig har alle anlegg jeg har prøvd på evenen du beskriver, også på feks 1 hz, man ser elementet bevege seg, men det er jo gjerne krav til forvreningen o.l før det sies å være endel av frekvensområdet til høyttaleren.

 

Forøvrig er jeg ikke enig i at høye frekvenser automatisk er ubehaglige, de kan fint gi en fin lytteopplevelse, om man feks kutter av ved 10 khz blir lyden fort reltivt "ullen". Men disse frekvensene er forsåvidt ikke de verste å miste (heldigvis, med tanke på hvor lite som er igjen av dette området når man blir gammel).

 

AtW

 

 

Nå sier jeg ingenting om 10khz+, men 20khz+, som er en relativt stor forskjell i hvor komfortabelt det er å høre på. Hodetelefonene mine går visstnok fra 14hz-23khz, og jeg har aldri opplevd å føle at de begrenser lydopplevelsen min (utenom at hørselen min ligger 5-10% under normalt på de dypeste tonene, og ca 5% over normalt på de høyeste tonene, så jeg skrur alltid opp bass noe og ned diskant noe i equalizeren).

 

Men igjen, det er da ingen grunn til å kjøpe argon hdmi kabler til 250kr, eller monsterkabler til tre ganger den prisen igjen, når man får 2m hdmi for 49kr på cdon.com. Har du virkelig et så stort problem med korrosjon så kanskje du skal være urolig for flere ting enn kabler?

Lenke til kommentar
JEg vil si at denne debatten går sammen med den som går i hifiklubben når de skal selge deg gullplatterede argon-kabler til 250kr/meter for det er så mye bedre. Eller de som mener at gullkabler er de beste til høytalere (sølv må da være det beste, siden det leder strøm best, (av alle metaller jeg kan komme på nå i hvert fall)

 

Det kan man jo også se på, mine høytalere hjemme klarer 3-4hz, jeg kan se elementene sprette frem og tilbake, men det kommer jo ikke noe lyd jeg kan høre ved den frekvensen, det er bare så vidt jeg kan kjenne det.

 

Når det kommer til hørsel så er det stor variasjon på hvor mye man hører, men jeg tviler sterkt på at man savner lyder over 20 000, for om du har hørt en lyd over den frekvensen, så er det ikke noe du har lyst til å gjøre 2 ganger, det er faktisk ganske ubehagelig.

 

Blindeforsøket ditt med lys kan jo forklares med at lys blir til varme når det treffer ting, og de blinde kjenner varmestrålingen fra lysprikken. Jeg kan også kjenne varmestrålingen fra lysprikker innimellom, selv om de allere har blitt reflektert på en vegg.

 

Gullbelegg er greit fordi det ikke korroderer, ikke fordi ledningsevneen i seg selv er bedre (for det er den ikke), men det er ikke særlig dyrt, mye billigutstyr har dette. Forøvrig har alle anlegg jeg har prøvd på evenen du beskriver, også på feks 1 hz, man ser elementet bevege seg, men det er jo gjerne krav til forvreningen o.l før det sies å være endel av frekvensområdet til høyttaleren.

 

Forøvrig er jeg ikke enig i at høye frekvenser automatisk er ubehaglige, de kan fint gi en fin lytteopplevelse, om man feks kutter av ved 10 khz blir lyden fort reltivt "ullen". Men disse frekvensene er forsåvidt ikke de verste å miste (heldigvis, med tanke på hvor lite som er igjen av dette området når man blir gammel).

 

AtW

 

 

Nå sier jeg ingenting om 10khz+, men 20khz+, som er en relativt stor forskjell i hvor komfortabelt det er å høre på. Hodetelefonene mine går visstnok fra 14hz-23khz, og jeg har aldri opplevd å føle at de begrenser lydopplevelsen min (utenom at hørselen min ligger 5-10% under normalt på de dypeste tonene, og ca 5% over normalt på de høyeste tonene, så jeg skrur alltid opp bass noe og ned diskant noe i equalizeren).

 

Men igjen, det er da ingen grunn til å kjøpe argon hdmi kabler til 250kr, eller monsterkabler til tre ganger den prisen igjen, når man får 2m hdmi for 49kr på cdon.com. Har du virkelig et så stort problem med korrosjon så kanskje du skal være urolig for flere ting enn kabler?

 

Det gir ingen mening å si at lyder over 20 000 er ubehaglige, fordui vi hører de ikke, og selv om man antar at man hører det, så er det ingen grunn til å tro det går noe skarpt skille der som plutselig gjør høye frekvenser ubehaglige. Hører du på en ren sinus er det kanskje ikke den mest behaglige lyden i verden, men det er det ikke på lavere frekvenser heller. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du mener med at hørselen din ligger 5-10% under normalt på noen frekvenser? Har du medfødt hørselsskade eller liknende?

 

Gulbelegg er ikke dyrt, så det er ingen automatikk i at det fører til dyre kabler. Forøvrig er jeg enig i at det er poengløst med dyre kabler, jeg bare forklarte grunnen til at gull blir brukt i endel tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå bør man være litt forsiktig med å si at man ikke hører ditt og datt, det er ganske så individuelt, og unge (og andre med god hørsel) kan godt høre over 20KHz, men de fleste hører lite over 20KHz (særlig om man begynner å bli noen år gammel).

 

Hadde vært morsomt å få sjekket hvor langt man hører. Fant en app på nettet, men den kan ikke være riktig (hørte helt opp til 22KHz, har vært på for mange konserter (og er for gammel) til at det kan være riktig). Noen som har bedre apps?

 

[EDIT: HUSK Å VÆRE FORSIKTIG MED VOLUM!! SKRU VOLUMET NED FØR DU TRYKKER PÅ NOE!]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Nå bør man være litt forsiktig med å si at man ikke hører ditt og datt, det er ganske så individuelt, og unge (og andre med god hørsel) kan godt høre over 20KHz, men de fleste hører lite over 20KHz (særlig om man begynner å bli noen år gammel).

 

Hadde vært morsomt å få sjekket hvor langt man hører. Fant en app på nettet, men den kan ikke være riktig (hørte helt opp til 22KHz, har vært på for mange konserter (og er for gammel) til at det kan være riktig). Noen som har bedre apps?

 

[EDIT: HUSK Å VÆRE FORSIKTIG MED VOLUM!! SKRU VOLUMET NED FØR DU TRYKKER PÅ NOE!]

 

Unge med god hørsel hører opp til ca 20 khz, eldre hører kun opp til vesentlig lavere frekvenser enn det igjen. Forøvrig er det mange anlegg som lager lyd når noe som er 22 khz spilles av, fordi det ikke klarer å reprodusere lyden ordentlig, og lager andre lyder i tilegg. Det er visse individuelle variasjoner, men de er veldig små, og maks uskadd kapaistet for unge er det såvidt meg bekjent liten forskjell på.

 

AtW

Lenke til kommentar
...Hadde vært morsomt å få sjekket hvor langt man hører. Fant en app på nettet, men den kan ikke være riktig (hørte helt opp til 22KHz, har vært på for mange konserter (og er for gammel) til at det kan være riktig). Noen som har bedre apps?...

Faren med slike applikasjoner er at det er opp til lytteren å kvalitetssikre avspillingsutstyret.

 

sndsmp.jpg

 

Bildet over viser en tid-frekvensanalyse av et sinussveip fra 0-48kHz (samplet ved 96kHz) som ble samplerate-konvertert til 44.1kHz. Legg merke til speilede frekvenskomponenter, og spesielt "haken" etter 18 sekunder. Dersom du har en samplerate-konverter i lydkjeden din (f.eks i et AC97 lydkort) så kan det gi lignende bi-effekter: speiling fører til at "22kHz" blir til flere forskjellige frekvenser. Ofte er dette ikke hørbart fordi det blir maskert av hørbar lyd i lavere frekvenser, men når all energien i signalet er konsentrert rundt 22kHz så kan det være en "stress-test".

 

 

Når jeg var i slutten av ten-årene så greide jeg å høre en sinus ved 17kHz fra en høykvalitet tonegenerator, men ikke høyere.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er medfødt ja. Har vært hos lege flere ganger og sett en skala på hvordan jeg hører i forholdt til frekvens, og jeg hører høye toner høyere enn snittet, og dype toner lavere enn snittet.

 

21khz har jeg produsert som hørbart med nch tone generator, på tre individuelle pc'er, men det kan jo selvfølgelig ligge begrensninger i programmet, eller at de tre pc'ene har et felles forvrengningspunkt, men lyden hørtes helt lik ut fra alle tre pc'ene. To laptoper, den ene er helt stille da, og den andre spiller av lyd da. Men via headset kommer det samme lyd ut fra begge pc'ene. Den ene er 8 år gammel, husker ikke hva slags skjermkort. Den andre er noen mnd gammel og har et soundmax lydkort.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på et M-Audio FW 410 og AKG K271s til vanlig, men akkurat nå bruker jeg kun innebygget lydkort og Beyerdynamic DTX700, så jeg vil regne med at det ikke lyder helt som det skal.

 

Unge med god hørsel hører opp til ca 20 khz, eldre hører kun opp til vesentlig lavere frekvenser enn det igjen.

 

Som sagt, det er mange unge som hører over 20KHz, men som du sier, det går brått nedover omtrent da man kommer inn i tyveårene, de fleste førtiåringer hører nok ikke noe særlig mer enn 12-15KHz

Lenke til kommentar
Jeg sitter på et M-Audio FW 410 og AKG K271s til vanlig, men akkurat nå bruker jeg kun innebygget lydkort og Beyerdynamic DTX700, så jeg vil regne med at det ikke lyder helt som det skal.

 

Unge med god hørsel hører opp til ca 20 khz, eldre hører kun opp til vesentlig lavere frekvenser enn det igjen.

 

Som sagt, det er mange unge som hører over 20KHz, men som du sier, det går brått nedover omtrent da man kommer inn i tyveårene, de fleste førtiåringer hører nok ikke noe særlig mer enn 12-15KHz

 

Kan du dokumentere det? Marginalt over 20 khz kan jeg være med på, men vesentlig over? Jeg har vansklig for å se for meg hvordan større forskjeller skal manifestere seg, da må vel basilarmembranet være annerledes, det kan kanskje hypotetisk sett skje om det er en mutasjon eller liknende, men jeg vil gjerne se litt dokumentasjon på den påstanden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere det? Marginalt over 20 khz kan jeg være med på, men vesentlig over? Jeg har vansklig for å se for meg hvordan større forskjeller skal manifestere seg, da må vel basilarmembranet være annerledes, det kan kanskje hypotetisk sett skje om det er en mutasjon eller liknende, men jeg vil gjerne se litt dokumentasjon på den påstanden.

Ikke helt relevant for det dere diskuterer, men likefullt interessant:

http://home.dmv.com/~tbastian/files/ultrsonc.txt

..Contrary to popular belief, humans can hear frequencies above 20 kHz, if

the transducing element is coupled directly to the skin of the head, neck

or upper torso. Ultrasound propagates through body fluid and enters the

inner ear via numerous fluid channels. Ultrasound produces an illusionary

pitch, equivalent to that of 7- 12 kHz tones, which can lead the listener

to a false perception of the actual sound spectra...

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Kan du dokumentere det? Marginalt over 20 khz kan jeg være med på, men vesentlig over? Jeg har vansklig for å se for meg hvordan større forskjeller skal manifestere seg, da må vel basilarmembranet være annerledes, det kan kanskje hypotetisk sett skje om det er en mutasjon eller liknende, men jeg vil gjerne se litt dokumentasjon på den påstanden.

Ikke helt relevant for det dere diskuterer, men likefullt interessant:

http://home.dmv.com/~tbastian/files/ultrsonc.txt

..Contrary to popular belief, humans can hear frequencies above 20 kHz, if

the transducing element is coupled directly to the skin of the head, neck

or upper torso. Ultrasound propagates through body fluid and enters the

inner ear via numerous fluid channels. Ultrasound produces an illusionary

pitch, equivalent to that of 7- 12 kHz tones, which can lead the listener

to a false perception of the actual sound spectra...

 

Ja, det er en kjentssak at man kan sanse lyder som er veldig høyfrekvente (og forsåvidt lavfrekvente) via kroppen. Men personlig vil ikek jeg kalle det å høre :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...