Gå til innhold

Abit kutter hovedkort


Anbefalte innlegg

FoxConn har heldigvis en fin avtale med HP, så de forsvinner ikke med det første =)

 

Betyr det at de endelig skal få fingeren ut og støtte Linux? Ellers, kan de også gå nedenom og hjem for min del...

 

http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=08/08/02/1552226

 

Foxconn representative Heart Zhang has posted on the Ubuntu forums (where the situation began), apologizing for the issues, thanking Foxconn customers and the community at-large for their feedback, and promising that Foxconn will take Linux support and testing seriously, going forward."

 

De fikk en smule dårlig pr for å si det mildt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd, men affekterer ikkje meg i stor grad, då eg er gått over på bærbart (Lenovo).

 

Fyrste hovudkortet eg kjøpte var Abit VP6. God-kortet med dual socket 370, fire minneslott-er og muligheit for 8 IDE-einheiter. -kortet er i bruk den dag i dag.

 

Har hatt både Asus og anna tull etter den tid (alle skrotet etter ca. 1års bruk), men ingenting har kunne målt seg med VP6-en. Fantastisk overklokk-kort. Køyrte dønn stabilt med ein Celeron 600E på 1180MHz (med boxedvifta til ein P!!! 1,2GHz), og hadde den opp i over 1,2, men då ikkje heilt stabil..

Lenke til kommentar
Abit IC7-MAX3 :love:

 

Har enda en maskin med det...

 

Hehe, du og jeg og vi to... ;) Ja, det er et konge kort det. Neste blir vel at DFI slutter med å lage hovedkort også. Synes det er rart at to av de "største" entusiast HK produsentene har vært relativt stille/passive de siste årene. Men men, sånn går det...

Lenke til kommentar

Mulig Abit har levert bra på Intel fronten siste tiden, men synes AMD segmentet har fått litt "stemoderlig" behandling. Jo, de har levert noen få modeller/chipset helt "pliktskyldig", men liksom ikke noe mer heller, for å si det sånn.

 

Mener å huske at det var slikt med AOpen også, dvs. gradvis stussligere AMD-satsing i forhold til Intel, før de tilslutt la inn årene for godt.

 

Er spådd at enda flere hovedkort-produsenter vil forsvinne, så mulig overnevnte er én indikator/kjennetegn på hvornår det begynner å gå utforbakke.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Dette var synd,men dette har jeg egentlig bare ventet på etter alle de blodrøde tallene Abit har hatt så lenge nå.

Abit vil nok bli savnet av mange entusiaster tror jeg.

Skulle heller ønske at det var MSI som sluttet,så kunne Abit fått deres kunder.

 

Ser at flere nevner NF7-S V2.0..det kortet hadde jeg også. Et legendarisk hovedkort det.

Ellers har jeg hatt AV8-3rd eye og UL8. Gode hovedkort det også.

Lenke til kommentar
Abit IC7-MAX3 :love:

 

Har enda en maskin med det...

 

Hehe, du og jeg og vi to... ;) Ja, det er et konge kort det. Neste blir vel at DFI slutter med å lage hovedkort også. Synes det er rart at to av de "største" entusiast HK produsentene har vært relativt stille/passive de siste årene. Men men, sånn går det...

Alle gode ting er 3!

 

Hadde et MSI s478 kort en stund, men da dette plutselig bestemte seg for å ta kvelden, fikk jeg tilsendt et IC7-MAX3 (gratis) av en jævlig grei forumbruker, og har brukt det siden. Storfornøyd. Helt til jeg nå i juli kjøpte helt ny :)

 

Men har planer for den, den er ikke helt død enda!

Lenke til kommentar

Bare eg som hadde KT7-RAID alså? :)

Knallbra kort som lot meg klokke opp Duron 700 til 929 MHz med en dårlig CoolerMaster kjøler.

Sprengte en kondensator ved CPU sokkelen etter å ha kjørt en XP1600+ i et halvt år. (som egentlig ikke var støttet, måtte kjøres på lavere FSB)

R.I.P. :innocent:

Lenke til kommentar

Tror nok det er mange her som har hatt NF7/IC7. Jeg har ihvertfall hatt to NF7-S 2.0 og et NF7-M (integrert grafikk). Tror det ene kortet lever fortsatt, så det kan være at jeg tar det frem igjen og bygger en liten server av alle HW-restene jeg har. Må bare trylle frem noen DDR brikker :p

Lenke til kommentar
NF7-S V2.0 med Tictac bios. DET var kort det...

 

VAR?!?!

Har et slikt ennå og det funker prima. Hatt det i nå ca 6 år, ikke det minste problem. Oppgraderte i fjor en gang... dvs 5år uten problemer eller utbyttinger/oppgraderinger. Slå den!

Synd at de måtte gi opp HK nå.. hadde ønsket å se at de klarte å komme opp med et dagens NF7-S kort eller to!

Endret av Jg.a
Lenke til kommentar

Tragisk, er det eneste ord jeg kan finne som passende kommentar.

 

Som systembygger så har jeg benyttet hovedkort fra abit i serdeles mange computere.

 

abit IX38 QuadGT er det beste hovedkortet jeg har erfart i perioden 1995-2008 og til en prislapp som de andre aktørene ikke hadde sjanse å følge opp.

Jeg har IX38 QuadGT i min personlige computyer også og pga den geniale viftestyringen på hovedkortet er dette den mest stillegående Gaming-PC jeg har hatt noen sinne.

De ekstra PCI-E spor har vært fleksibelt til bruk av andre kort enn bare grafikk.

 

PWM spenningsregulering, i en helt annen klasse enn på andre aktørers hovedkort.

 

Veldig ryddig rundt sokkelen.

 

Vifteløs og stabil operasjon.

 

Gjennomført kvalitet hele veien.

 

Definitivt en av de beste aktørene som nå blir borte. Det vil vel alltids finnes alternativer, men en rekke funksjoner vil bli savnet.

 

R.I.P.

11 år som bruker av abit mainboards er nå snart et avsluttet kapittel :(

 

For all del, jeg har benyttet kort fra de fleste andre aktører i tillegg, men det har alltid vært noe spesielt og særegent ved abit som de andre aktørene ikke helt har greid å leve opp til.

Lenke til kommentar

Stygt å si det men Abit har vært en kjekk leverandør men de har kun én gang blitt med i vurderingen av nytt hovedkort siste 3-5 år for min del. Det var QuadGT som virket spennende, men det falt igjennom på noen områder i Nizzens store QuadGT tråd.

 

Jeg vurderer hovedsaklig andre leverandører først nå om dagen og jeg synes det alltid har vært altfor stille rundt Abit siste 2 årene. Alt var annerledes i NF2 dagene, og nå ser vi hvem som ikke har klart å omstille seg. Abits nGuru ble heller aldri en stor hit og ble faktisk et usikkerhetsmoment når jeg vurderte deres kort.

 

Jeg har heller aldri vært fan av vifteløsninger på chipsett, så det hjelper ikke at Abit hadde gode løsninger når jeg klarer meg fint med passive løsninger for chipsett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har rett i at det litt stille fra abit noen år, og det var en del usikkerhet rundt selskapets eksistens.

 

Det har vel ikke vært så utbredt med aktiv chipsetkjøling på diverse abitkort, kanskje for lenge siden da det var nFORCE4 chipset men da var det chipsetvifter på de fleste hovedkort rundt om. Vel det var en vifte på IX48.

 

Vet ikke om det var meg du siktet til når du nevnte vifter, men det var altså ikke chipset-vifte jeg mente men multigheten til å regulere cpu-viften + 5 kabinettvifter etter systemtemperaturen vha hovedkortets viftestyring slik at feks viftene går på 6-7 volt når man er i skrivebordmodus og ikke spiller 3Dspill eller kjører andre tunge programmer på PCen. På en varm sommerdag vil da viftene justeres opp til å passe temperaturen for akkurat den dagen. En tilfeldig annen PC vil mest sannsynlig bare svartne ut dersom man har overklokket den og tilpasset den til temperaturen forrige vinter.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...