Gå til innhold

Nikon D90 – med videofunksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig fordelen (bortsett fra video) ved å kjøpe D90 framfor D300? De ligger jo mer eller mindre likt i pris nå. Og D300 er et bedre og mer avansert kamera.

 

Skjønner ikke prissettingen, D90 burde jo ligget på rundt 7000kr eller så.

Veil. pris er alltid relativt mye høyere enn faktisk butikkpris de fleste steder, så den _vil_ bli billigere enn D300 om ganske kort tid... Antakelig vil det skille rundt 2000-2500 kr på disse i løpet av de kommende ukene.
Lenke til kommentar

vet ikke om dere har bommet veldig på veiledende priser fordi jeg fant noe meget hyggeligere

 

Kameraet blir tilgjengelig 19. september i norske butikker og får følgende veiledende priser:

 

Kamerahus - 8490,-

Kamerahus m/ 18-55mm - 9490,-

Kamerahus m/ 18-105mm VR - 10490,-

Kamerahus med 18-200mm VR - 13490,-

 

 

det her høres bedre ut!!

Endret av mrfitness
Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor ikke D700 kom med den samme videomuligheten, hadde jo blitt enda bedre!

 

Tipper på folk flest i FX-markedet ikke prioriterer video, mens indiefilm-folket er fornøyd med DX-sensor og heller vil bruke de 10 000 i mellomlegg på optikk. Dessuten finnes RED for dem som er på jakt etter et virkelig rått digitalt videokamera.

Lenke til kommentar
Dette er RÅTT. 720p/24 bps video med utskiftbar optikk = revolusjon. RED fikk seg plutselig en kjempekonkurrent. Om det finnes mulighet for ekstern mikrofon så er dette kameraet nesten så jeg får lyst til å bytte system. Nesten.

 

Ehm nei. For det første er det en CMOS sensor, ikke akkurat perfekt for video. La oss heller ikke glemme at HD er milevis unna RED sine 3k/4k og tilogmed 5k Epic-kamera. For å kunne konkurere med dedikerte videokamera må det være minst to XLR-inputs, monitortilkopling.. Nja, tror ikke videofunksjonen alene er verd systembytte.

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor ikke D700 kom med den samme videomuligheten, hadde jo blitt enda bedre!

 

Tipper på folk flest i FX-markedet ikke prioriterer video, mens indiefilm-folket er fornøyd med DX-sensor og heller vil bruke de 10 000 i mellomlegg på optikk. Dessuten finnes RED for dem som er på jakt etter et virkelig rått digitalt videokamera.

 

Red er foreløpig meget dyrt og krever egne linser. Som videofotograf sverger jeg til 35mm adapter foran videokamera der jeg bruker nikon linser for å få ned dybdeskarpheten og kan ha manuell fokus. Dersom dette kamera kan levere HD i god kvalitet er det MEGET interessant for indie-produksjoner, uavhengig av lyden. Den kan tas opp ved siden av. Eneste aberet er at det ikke ser ut som et videokamera, så her får man en utfordring med troverdigheten.

Oppløsningen er ikke så viktig, reds 4k oppløsning er mer enn full HD-TV og vil ikke kunne benyttes til annet enn digitalzoom i etterarbeidet. Det krever også svært mye prossessorkraft og er upraktisk. 720p kommer man langt med pr. i dag.

Lenke til kommentar

En god begynnelse, ja, men neppe særlig anvendelig før etter et par generasjoner kameraer.

 

Særlig det at man ikke kan fokusere mens man filmer gjør det temmelig unyttig etter min mening. Det er også en begrensning på fem minutter, så skal du filme annet enn små snutter må du fortsatt bruke tradisjonelle videokameraer.

 

Kilde: Gizmodo

 

Edit: Man kan antagelig vis fokusere manuelt, men det blir vel for spesielt interesserte vil jeg tro.

Endret av Climber
Lenke til kommentar
Edit: Man kan antagelig vis fokusere manuelt, men det blir vel for spesielt interesserte vil jeg tro.

Jeg vil tro at manuell fokus kan være spesielt kjekt til video fordi man slipper en fokus som jager frem og tilbake når man panorerer. Men det krever også et våkent øye i søkeren og litt øvelse med å styre fokus bra.

 

Ellers så tror jeg dette bare er en sped begynnelse på systemfotokameraer med videofunksjon. Jeg regner med Olympus følger etter som nr 2, med video på sitt mFT-system allerede om en måneds tid. Deretter kommer vel Canon, Pentax, Samsung og Sony luskende etter i løpet av 2009.

Lenke til kommentar

Manuell fokus er ikke vanskelig i det hele tatt. Det avhenger riktignok av søkeren, en dårlig lavoppløst søker kan være et mareritt dersom du skal finne fokus, men det bør jo ikke være noe problem på D90. Alt i alt mener jeg autofokus er langt mer upraktisk enn manuell.

 

Men begrensningen på fem minutter virker jo fullstendig meningsløs. Hvorfor i heite hule har de satt denne maksgrensa???

 

 

T

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

D90 ser fint ut, men jeg hever ikke øyebrynene noe spesielt for videofunksjonen.

Ser etter ett nytt kamera (har D70), men mitt neste blir nok D300 og ikke D90.

Til video har jeg canon HV20 (som jeg sikkert kjøper dof adapter til når jeg blir flinkere på videofronten, hadde jeg bare funnet laderen slik at jeg fikk brukt det)

 

Men all del, D90 er nok bra det :)

Lenke til kommentar
Men begrensningen på fem minutter virker jo fullstendig meningsløs. Hvorfor i heite hule har de satt denne maksgrensa???

T

 

Hvor ofte filmer du enkeltscener lengre enn 5 minutter? Jeg personlig har vel aldri filmet en scene som har vart lenger enn 20 sek før jeg har avbrutt filmingen og valgt nytt utsnitt, ny vinkel etc. Filmkuttene skal jo redigeres sammen allikevel, og om de da ligger som enkeltfiler på minnekortet fremfor i en lang stor fil vil vel nesten være praktisk...?

Regner automatisk med at det er 5 min pr. videosnutt som er begrensningen eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...