Gå til innhold

Mass Effect - Spørsmål om valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey. Har ikke begynt på Mass Effect enda, men har fått med meg at det er mange valg man må ta igjennom spillet, som har et utslag på hvordan personen du styrer er.

Det jeg vil spørre om, er om hvor mye disse tingene teller:

*Origin

*Class

(tenker på utslag i forhold til storyline)

I løpet av spillet er det også mange andre valg man må ta. Er disse valgene viktige for hvordan endingen på slutten er, eller avgjøres endingen ganske seint og ved viktige valg som er i slutten av spillet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så langt jeg vet har ikke disse kriteriene voldsomme konsekvenser på selve historien, men påvirker det som sies i dialogene. Og klassen påvirker selvsagt kamp-systemet, men det forstod du sikkert :)

Skrevet

Er noen få forskjellig sidequests, men de er totalt uinteressante alle sammen.

Egentlig er det fint lite du gjør som har stor effekt på spillet. Endingen blir avgjort på slutten. Hele paragon/renegade opplegget hadde ingen effekt og var fullstendig ubrukelig.

Skrevet
Så langt jeg vet har ikke disse kriteriene voldsomme konsekvenser på selve historien, men påvirker det som sies i dialogene. Og klassen påvirker selvsagt kamp-systemet, men det forstod du sikkert :)

Tenkte kanskje at klassen også innebar noen andre oppdrag eller noe.

Men har origin og reputation mer å si når det gjelder sideoppdrag enn selve historien?

Skrevet

Okay, men er det mange forskjellige endinger? er det noe i det hele tatt som avgjører hvordan spillet sluttes bortsett fra når det nærmer seg slutten?

Skrevet

Egentlig liker jeg spill der du velger selv, sånn som i Mass Effect, ulempen (for meg ihvertfall) er at jeg "må" få med meg mest mulig. Kommer antagelig til å runne spillet etter at jeg har runnet det.

Hva med dere? Hva syns dere om valgene i Mass Effect? Har dere gått gjennom det flere ganger? :p

Skrevet
Egentlig liker jeg spill der du velger selv, sånn som i Mass Effect, ulempen (for meg ihvertfall) er at jeg "må" få med meg mest mulig. Kommer antagelig til å runne spillet etter at jeg har runnet det.

Hva med dere? Hva syns dere om valgene i Mass Effect? Har dere gått gjennom det flere ganger? :p

jeg har rundet det flere ganger, og tatt relativt andre valg de forskjellige gangene. Det er forskjeller, og mange av hovedquestene syntes jeg hadde noen morsomme twister med tanke på valgmulighetene.

Skrevet
Er noen få forskjellig sidequests, men de er totalt uinteressante alle sammen.

Egentlig er det fint lite du gjør som har stor effekt på spillet. Endingen blir avgjort på slutten. Hele paragon/renegade opplegget hadde ingen effekt og var fullstendig ubrukelig.

Dette er etter min mening spillets største svakhet. Du kan nesten gjøre uendelige onde valg uten at det påvirker historien i det hele tatt. På slutten av spillet kan du pluttselig bestemme deg for å være snill uten at det onde du har gjort gir noe særlig påvirkning.

Skrevet

Spoiler

Ikke les om du ikke har spilt spillet

Husker ikke hva stedet heter, men det er der du sloss mot Saren første gang så vidt jeg husker, og du sprenger en atombombe på slutten.

På starten av det oppdraget får du spørsmål om hvem du vil ha med deg. Har det valget noen ting å si på hvem som dør av bomben på slutten?

Det samme spørsmålet gjelder for der du skal bestemme om Normandy skal hjelpe hun/han med bomben eller deg selv.

Skrevet

Ja. Jeg valgte å etterlate Ashley under atombombedilemmaet, og hun døde i eksplosjonen. Noe kjedelig, igrunn, da jeg hadde hatt henne som partner gjennom store deler av spillet.

Skrevet

Ja. Jeg valgte å etterlate Ashley under atombombedilemmaet, og hun døde i eksplosjonen. Noe kjedelig, igrunn, da jeg hadde hatt henne som partner gjennom store deler av spillet.

Siden Kaidan er både fullstendig ubrukelig og dialogen hans er preget av litt sånn Captain Obvious-fakter, så etterlot jeg ham. No regrets!

Skrevet (endret)

Etterlot også Kaiden, ubrukelig type. Spillte igjennom spillet bare med Ashley og Tali. Må ha noe å se på når jeg tar heisen. Litt trist å se at han ikke står på sin vanlige plass når du kommer tilbake til skipet og at det spilles trist musikk, men men :whistle:

Endret av Wartom
Skrevet
Kanskje du burde sette det der mellom to spoiler tags? Kan være litt kjedelig for folk som ikke har spilt det enda.

*gjør en mystisk bevegelse med hendene*

Du har GLEMT!

Skrevet

Fått alle achievements, og kan bekrefte at valgene har liten betydning. Får litt annen dialog noen plasser, og en og annen side-oppdrag. Ellers ingen endring i slutten av spillet.

Skrevet (endret)

Jeg valgte også å sette igjen Ashley, så nå må jeg spille igjennom igjen for så å sette igjen noen andre :p

Bioware har vel også sagt at man bør ta vare på savingen sin, for de planlegger å la hva man har gjort i Mass Effect 1 telle i de neste spillene.

Endret av GW
Skrevet (endret)

Jeg valgte også å sette igjen Ashley, så nå må jeg spille igjennom igjen for så å sette igjen noen andre :p

Bioware har vel også sagt at man bør ta vare på savingen sin, for de planlegger å la hva man har gjort i Mass Effect 1 telle i de neste spillene.

Hva med de som ikke har Mass Effect 1 da? Såvidt jeg vet kommer Mass Effect 2 til å være standalone.

Edit: Bah, mange spoilers her. Får spille det litt så jeg faktisk blir ferdig med det en gang, så kan jeg se hva dere har skrevet. :p

Endret av magneman
Skrevet (endret)

De som ikke har spilt gjennom det får en rask gjennomgang av hva som har skjedd i starten av toeren.

Endret av GW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...