Gå til innhold

AL123

Medlemmer
  • Innlegg

    3 472
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

AL123 vant dagen sist 14. februar

AL123 hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

22 606 profilvisninger

AL123 sine prestasjoner

5,5k

Nettsamfunnsomdømme

  1. AL123

    Elbil-tråden

    Det der er ikke en bil. Saken gjaldt Nio Firefly. En kinesisk bil bør uansett være minst 30% billigere for å ta høyde for risikoen for å bli strandet i uker og måneder pga småfeil, pris på reservedeler, og risikoen for en tidlig død.
  2. AL123

    Elbil-tråden

    Ikke sammenlignbart. Her snakker vi om at kinesiske produsenter har utviklet og bygget elektroniske komponenter spesifikt og eksklusivt for russiske angrepsdroner i løpet av det siste året. Har blitt nevnt både i podcastene Ukrainapodden og BbCs The rest is politics.
  3. AL123

    Elbil-tråden

    Den ping-pong-bilen som ble nevnt her koster 280k. Da har man litt å velge i.
  4. AL123

    Elbil-tråden

    Kommer an på hvilke områder man snakker om. På teknologi leder Tyskerene stort. Ikke bare over frenskmenn, men også over amerikanske, kinesiske, japanske og koreanske produsenter. Akkurat på samme måte som at franskmenn er bedre på kjøreegenskaper og gode enkle tekniske løsninger, og engelskmenn og italienere er overlegne på motorsport og på småskalaproduksjon. Kvaliteten på tyske biler ligger imidlertid ikke noe foran f.eks. franske. Mao, hvis en ønsker seg en hightech premiumbil, så er stort sett tysk det beste alternativet. Ønsker man seg er praktisk småbil, er vanligvis fransk et bedre alternativ. uansett hvilken biltype man velger er ikke NIO og Kina noe godt valg.
  5. AL123

    Elbil-tråden

    Vel, jeg har jobbet med franske biler i mange år, og ville ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å velge fransk, men det er ikke så viktig. Er man imidlertid villig til å velge en bil med tvilsom kvalitet, fra en totalt ukjent produsent med minimal bilbyggererfaring, fra et land totalt uten bilkultur, med elendig logistikkapparat i Europa, og som kan være ute av Europa innen et år eller nedlagt innen 2, da har man ikke særlig god vurderingsevne. Spesielltmikke dersom man velger den fremfor en europeisk bil fra en produsent med over 100års erfaring og milelang kred. Når det kommer til det politiske, så kan det jo nevnes at det nylig ble funnet purposedesignede kinesiske chips i russiske Shaheddroner, så da vet vi hvor de står. Når det er sagt, så er jeg ikke tilhenger av noen kinesisk boikott, og jeg skiller også klart mellom private og statseide kinesiske bedrifter, men det er lov å bruke hodet litt.
  6. AL123

    Elbil-tråden

    Vet at Ora hadde 25 forhandlere, omtrent det samme hadde Chery. Heldig vis har de fleste bilkundene litt vett i behold.
  7. AL123

    Elbil-tråden

    Nå forsterket og bekreftet du akkurat argumentet mitt…
  8. AL123

    Elbil-tråden

    Jepp, litt satt på spissen, kanskje, men ikke veldig mye.
  9. AL123

    Elbil-tråden

    Hvis man tror man får en bedre bil ved å velge en kinabil fremfor en fransk, så bør overformynderiet i kommunen kontaktes mtp å overta økonomien til vedkommende…..
  10. AL123

    Elbil-tråden

    For prisen av en firefly kan en få både Renault 5, Citroën eC3, Fiat Panda og Hyundai Inster, f.eks…
  11. AL123

    Elbil-tråden

    Google is your friend…
  12. AL123

    Elbil-tråden

    ikke bare har de utfordrere, de har endatil europeiske utfordrere, og flere er på vei. Men det viser jo også hvorfor IC-motoren fremdeles har noen år igjen. Det er veldig vanskelig å bygge billige elbiler.
  13. AL123

    Elbil-tråden

    De har designstudio, men ingen anser de som svenske, og merkevaren er null verdt foreløpig, så de er definitivt blant de utrygge. Geely Auto er som kjent en av de merkene som forsvant fra Norge i fjor. At et kinamerke er eiet av et stort moderkanalen har lite å si for overlevelsen. Eierene har etablert en haug med merker i håp om at noen klarer seg, og de har vist seg veldig villige til å,slakte et merke tvert dersom det ikke er butikk i det.
  14. AL123

    Elbil-tråden

    MG er jo et engelsk merke, og har fremdeles tette bånd til England gjennom både designstudio og teknisk avdeling. MG og Byd er to kinesiske produsenter jeg tror har etablert seg for overskuelig fremtid i Europa. Det er da også de to eneste jeg ville følt meg trygg på var her om 5 år.
  15. AL123

    Elbil-tråden

    Flere av merkene har ikke solgt en eneste bil, noen har solgt 4 -5, mens andre har solgt bortimot hundre. Felles for de alle er at de har offisielt etablert seg, enten med egen importør/forhandlere, eller skrevet kontrakt med etablerte importører. Noen har gitt opp fordi ingen ville ha bilene, noen har gitt seg fordi importøren har innsett at bilene er for dårlige til å selges i Norge, mens ett merke har forsvunnet av politiske grunner.
×
×
  • Opprett ny...