Feriepenger er enkelt og greit en tvungen «sparebøsse» der 10-12% av bruttolønn avsettes av arbeidsgiver som feriepenger neste år. Du får altså i realiteten lavere lønn resten av året for å fylle opp sparebøssa. Det er ikke et gode men tvungen sparing for å sikre mot manglende inntekt i ferie blant den allmenne ansatte.