Gå til innhold

Øystein H

Medlemmer
  • Innlegg

    649
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjelpsomme svar

  1. Øystein H's innlegg in Mobilfrekvenser i Norge ble markert som svaret   
    Cayman hadde som forretningsmodell å tilby innendørs LTE med roamingavtaler mot Telia og Telenor.  Dette var helt i starten, lenge før 800 Mhz båndet var i bruk og LTE/4G fantes bare på 2600 Mhz.  1800 ble fortsatt brukt til GSM og 2100 til 3G.
     
    De hadde alt klart basert på Cisco teknologi.  Små innendørs pico-celler som brukte 2600 Mhz skulle tilby innendørs dekning og når telefonen gikk utenfor skulle den over til Telenor eller Telia.  Teknologien støttet både VoLTE (som var langt borte på det tidspunktet) og vanlig data.
     
    Men hverken Telenor eller Telia ville inngå avtale med dem.  De ventet begge på 800 Mhz auksjonen og hadde begynt planlegging av overgangen fra 2G/3G til 4G på alle bånd.    Kanskje ICE kan kjøpe dem opp og få 10 Mhz båndbredde på 2600 båndet ? Men alle kommersielle LTE bånd i Norge, og stort sett ellers i verden, benytter FDD teknologi.
     
    Cayman brukte TDD teknologi, som også alle moderne telefoner støtter, fordi det krever enklere utstyr men har mindre tilgjengelig kapasitet per Mhz (GSM benytter TDD, time slots per kanal).  Men det var mer enn nok for deres løsning.  
  2. Øystein H's innlegg in Spektrumeffektivitet 5G/4G ble markert som svaret   
    Litt om forskjellene mellom 4G og 5G:
     
    Forsinkelse (latency).
    4G - normalt i området 20-70 ms (omtrent ½ til ⅓ av 3G nettverk)
    5G - skal være i området 1-10 ms, avhengig av tilkoblet device.  Det er demonstrert 1ms i et lukket 5G nettverk.
     
    Bundling (carrier aggregation).
    4G - støtter opptil 4 kanaler (90% sikker) og 4x4 MIMO (LTE-A har støtte for 8x8 MIMO men ikke alle har implementert dette)
    5G - støtter opptil 16 kanaler (kan også bundle sammen 4G og 5G i en virtuell kanal) og 8x8 MIMO
     
    Modulering (QAM).
    4G - opptil 64-QAM.  256-QAM er også definert og testet i små-celle nett.
    5G - Begynner på 64-QAM og støtter/skal støtte opptil 1024-QAM
     
     
    eMBB (enhanced mobile broadband).
    Ikke helt definert men foreløpig spec (per desember 2018 var)
    - garantert båndbredde på 100 Mbps
    - maks båndbredde (ved full utnyttelse) 20 Gbps
     
     
    Teoretisk sammenligning (basert på radioteknologier definert av 3GPP og gjelder for 4G/LTE nettverk).
    Båndbredde per kanal - 5 Mhz
    Uten MIMO (SISO)
    Modulering 16-QAM gir 7,7 Mbps, 64-QAM gir 18,3 Mbps, 256-QAM gir 24,5 Mbps 
     
    Ved bruk av MIMO (2x2 eller 4x4) så får du (ved samme modulering:
    16-QAM   15,5 Mbps eller 30,9 Mbps
    64-QAM   36,7 Mbps eller 73,3 Mbps
    256-QAM 49 Mbps eller 98 Mbps
     
    Dobler du båndbredden fra 5 til 10 Mhz, så dobles i praksis kapasiteten ved samme antall MIMO og modulering.
  3. Øystein H's innlegg in OneCall og VOLTE ble markert som svaret   
    En liten oppdatering angående VoLTE.  Jeg sendte spørsmål til Chilimobil på hvorfor de ikke tilbyr VoLTE og VoWifi ?  De er også i Telia sitt nett og jeg tenkte det kunne være en sammenheng siden både Chlilimobil og OneCall ikke tilbyr VoLTE.
     
    Svaret fra Chillmobil kundesenter satte tingene i et nytt lys for meg i alle fall;
    ---
    Det som ligger i at vi trenger egen teknisk løsning, er at våre simkort må "snakke" med den delen av Telias nettverk som støtter disse tingene (jeg skriver det på denne måten da jeg ikke kjenner alle tekniske termene her). Hadde vi brukt Telias egne simkort hadde ikke dette vært problem, men vi har en del titusen egne simkort som må bli kompatible for 4G/Wifi-Tale. Det er i opprettelsen av denne kompabiliteten det kreves en teknisk løsning mellom oss og Telia.
    ---
     
    Oppsummert:  Både Chili og OneCall har egne SIM-kort.  Dette ble opprinnelig gjort for at de selv skulle ha kontroll med innhold på SIM-kortet samt at de skulle kunne veksle mellom hjemmenett uten å bytte SIM-kort (som at både OneCall og Chlilmobil sine brukere byttet hjemmenettverk uten at brukerene måtte bytte SIM-kort).   Og mest sannsynlig har da både Chilimobil og OneCall distribuert ut SIM-kort som ikke støtter VoLTE.
     
    Litt teknisk info om SIM-kort for telecom (tatt fra en R&D avdeling som arbeider med 4G teknologi):
    ---
    The SIM card consists of two software applications embedded inside of it -
      USIM (Universal Subscriber Identity Module) ISIM (IP Multimedia Subscriber Identity Module) The SIM card as we know it - itself has a technical name which is UICC (Universal Integrated Circuit Card).   When we talk about LTE - there are two possibilities:   Type-1: SIM cards which support data access using LTE, and Voice over circuit switched (2G/3G) networks.   Type-2: SIM cards which support data access and voice over LTE (VoLTE).   Type-1 SIM cards only contain the USIM application burnt into them, while Type-2 SIM cards contain both USIM and ISIM applications.   It is possible to remotely push an ISIM application on a SIM card by the operator. ---   For å støtte VoLTE og VoWifi, som begge er tale over IP, må SIM-kortet ha ISIM (Type 2 SIM-kort).   Dersom dette ikke finnes kan ikke SIM benyttes for VoLTE eller VoWifi.   For å aktivere VoLTE og VoWifi må operatøren installere og aktivere ISIM på sitt kort ("remotely push an ISIM application on a SIM card by the operator") men det krever at operatøren da har egen teknisk løsning for kommunikasjon mot ISIM applikasjonen på SIM-kortet.     Så mest sannsynlig må både Chililmobil og OneCall utvikle og tilpasse denne tekniske løsningen/grensesnitt slik at ISIM modul på deres SIM-kort kan kommunisere mot Telia sine systemer.  Alternativt kan de sende ut nye SIM-kort til alle sine abonnenter men det vil også ha en kost som fort kan ligge i området 50-100 kroner i direkte og indirekte kostnader (inklusiv produksjon, utsending og administrasjon, info til kunder, oppfølging, kunden må opprette ny BankID på mobil, med mere) per abonnent i tillegg til at SIM-kortet mest sannsynlig blir låst til Telia sin infrastruktur for alltid.     Så jeg tipper det er her skoen trykker for både Chilimobil og OneCall og hvorfor ingen av disse tilbyr VoLTE selv om de er i Telia sitt nettverk som støtter dette 100%.  
     
     
  4. Øystein H's innlegg in Ny 65" 15k budsjett ble markert som svaret   
    Gå for denne på Netonnet https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/tv/63ogstorre/sony-kd65xe9305baep/1002496.11454/
     
    Det er en Sony men hakket bedre enn KD65X90 og du får Dolby Vision I tillegg. Denne lå i området 30-35K når den var ny i fjor.  Glimrende modell og så benytter du bare en AppleTV for "smart-funksjonalitet".
     
    Jeg har LG-en selv (ikke den du linker til men fjorårets modell).  Er bare delvis fornøyd.  Gjelder særlig mørke scener som blir delvis ødelagt dersom du har på teksting.   Modellene fra Samsung og Sony har ekte 10 bits panel men LG-en har emulert 10 bits (8 bits + FRC).
  5. Øystein H's innlegg in Ferietips: Mobil i USA ble markert som svaret   
    Det er helt korrekt. Så hvorfor det står på deres frekvensoversikt kan vi bare lure på.  Men ser en på oversikten så bruker (eller brukte) de samme frekvensbånd (850 og 1900 Mhz) for både 2G og 3G.  Det betyr at har du en 3G telefon som støtter disse båndene så har du 3G dekning på AT&T i USA.  
     
    T-Mobile tilbyr ikke lenger GSM på 850 båndet, bare 1900 Mhz.  Ville vært som vi i Norge sluttet å bruke 900 Mhz og bare benyttet 1800 Mhz for GSM samtaler.  Da kunne 900 Mhz bli benyttet til LTE (eller til nøds 3G dersom en ikke har fiber til basen).
     
    Har også en rettelse til.  AT&T sier at de nå bruker følgende bånd for LTE i USA:  2, 4, 5, 12, 17, 29. 30. 40. 66 (eller 700, 850, 1900, AWS (1700/2100), 2300 Mhz).  Til info så er bånd 2, 12, 17 og 29 forskjellige deler av 700 Mhz, bånd 40 er det samme som bånd 30 men med TDD og ikke FDD modulasjon, mens bånd 66 er en utvidelse av bånd 4 (AWS).
     
    Det skal ikke være lett 
  6. Øystein H's innlegg in Hva er "Roam like home"? ble markert som svaret   
    I følge oversikten (tabellen) på denne siden så står det følgende.
     
    Outgoing calls to any EEA number -> home network local rate (fra og med 15. juni 2017).
     
    Det betyr vel i praksis at dersom du er en Spania med et norsk abonnement, og ringer til Tyskland, så skal det koste like mye som dersom du ringer fra Norge til Tyskland.  
     
    Det samme står også i tabellen  her: https://ec.europa.eu/digital-single-market/node/90 og her http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/money-charges/mobile-roaming-costs/index_en.htm
     
    Det skal ikke koste mer å bruke telefonen i EU/EØS enn det gjør å bruke den hjemme.  Det betyr ikke at det er gratis å ringe til andre EU-land men det skal koste det samme uansett hvor du gjør det fra.  
     
    Så når Telenor har inkludert fri tale til hele EU/EØS-området så er det mer enn EU krever.  Men Telenor har vært strategiske og sier at fri tale til hele EU/EØS bare gjelder når du ikke er i Norge, da gjelder norske priser.  Dette har de lov til å gjøre.  
     
    Tabellen på Wikipedia viser også at det er en "monthly cap" på 50 GB per måned for dataroaming.   Det betyr at dersom du bruker mer enn dette i utland så kan operatøren fakturere i henhold til felles takster.
     
    Men dette kan også bety at 45 dagers begrensningen som Telia har innført for Roam-like-home ikke er lovlig etter 15. juni 2017.    
  7. Øystein H's innlegg in 4G Tale hos Chess og OneCall ble markert som svaret   
    Alle telefonnett har en eller annen form for telefonsentral.  Denne har som formål å holde orden på nummerserier, grensesnitt mot andre operatører (sentraler) og sørger for opp- og nedkobling av samtaler.    Disse sentrale ble normalt omtalt som PABX eller PBX.   
     
    I nyere mobilnett, hvor en gjør mye mer enn bare å ringe, så er PABX/PBX byttet ut med en IMS. IMS = IP Multimedia System eller IP Multimedia Core Network Subsystem (kjært barn har minst 2 navn   .  Så det betyr at IMS er det som i dag er den moderne "telefonsentralen" hos en mobiltelefonoperatør.  
     
    Når noen velger å bruke Telenor eller Telia sitt nettverk så kan de gjøre det på to forskjellige måter.
     
    Alternativ 1): Kjøpe all tilgang fra operatøren.  Det betyr at operatøren også tilbyr såkalt "virtuell sentral" eller en virtuell IMS for leietaker. 
     
    Alternativ 2): Kjøpe nettverkstilgang fra operatøren men benytte egen sentral/IMS for sine brukere.  
     
    Hello, Chess, Talkmore, Djuice er typiske eksempler på operatører som bruker alternativ 1.  
     
    ICE startet med alternativ 1 men gikk over til alternativ 2 (derfor bytte av SIM kort).  
     
    OneCall, Tele2 og NetworkNorway brukte også alternativ 2.  Dette gjorde det mulig å styre ruting av trafikk uavhengig av nettleverandør og de kunne derfor ha samme sentral/IMS. Det gjorde også at de enkelt kunne rute trafikk mellom Norge og Sverige uten å tenke på roaming (som var et issue da). OneCall opplyser at deres interne systemer enda ikke er helt klare for VoLTE så betyr at de mest sannsynlig benytter en egen IMS og at de ikke er ferdig med test/oppgradering for å støtte VoLTE. 
     
    Når OneCall ble kjøpt av Telia (via Tele2-oppkjøpet) så byttet de ikke SIM-kort.  De bruker fortsatt samme system for administrasjon av SIM-kort.  Jeg tror (har ikke fått verifisert enda) at det er stor sannsynlig for at OneCall fortsatt benytter sin egen IMS ("sentral") for styring av trafikk og kunder.  De bruker Telia sitt nettverk men gjør ellers alt selv.   Derfor kan Telia og Chess ha støtte for VoLTE men OneCall ikke har det (enda).
     
    Just my 2 cents .....
  8. Øystein H's innlegg in Alternativ til repeater: antenne til antenne? ble markert som svaret   
    Jeg har gjort det du spør om og det samme har en kompis av meg (før det ble bedre dekning med ny basestasjon).
     
    Benyttet en 11 dBi retningsbestemt antenne på utsiden av hus/hytte og trakk en low-loss kabel til en liten 2 dBi antennepisk inne i hus/hytte.  Samlet kabellengde var ikke mer en 2-3 meter.   Det gikk fra dårlig (1 strek på indikator + hakkete lyd i mange tilfeller) til greit nok (2 streker i hele hus/hytte samt lyd uten hakking).  Helt lovlig opplegg og fungerte ok for vårt formål. Det viktigste for oss var å kunne  ringe/motta samtaler og sende/motta SMS uten problem og dårlig lyd.  Ble ikke benyttet til datatrafikk på den tiden.  På hytta så var det GSM signalet som ble forsterket og i huset 3G.  Det er viktig å benytte antenne tilpasset frekvensområdet.
     
    Alternativet er å benytte samme antennen som du har i dag og koble den til en slik http://www.webbutikken.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=22620&WebSiteMapNodeID=1003005 eller en slik http://www.webbutikken.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=21061&WebSiteMapNodeID=1003005.
  9. Øystein H's innlegg in Noen som kan gi forklaring på 4g+? ble markert som svaret   
    Kort fortalt så har en telefon med 4G+ muligheten for å sende og motta data over flere frekvensband på en gang.
     
    En vanlig 4G telefon benytter enten 800, 1800 eller 2600 båndet når den er tilkoblet og den sender og mottar bare data på et frekvensbånd om gangen.
     
    En telefon med 4G+ støtte kan sende og motta på flere bånd samtidig.  Det betyr at dersom LTE senderen som din telefon er tilkoblet har utstyr for både å dekke 800 og 1800, så kan telefonen sende og motta paralllelt på disse frekvensbåndene.  Hvor mye som sendes på hvert bånd er avhengig av kapasitet og diverse andre radioparametre som operatøren styren.  For operatøren betyr det bedre utnyttelse av radiospektrummet og for deg vil det som regel bety bedre ytelse i form av enten lavere latency eller bedre hastighet.
     
    Og så kommer vi til "marketing".  Telenor kaller sine antennemaster for 4G, 4G+ eller 4G++.  4G+ betyr at antennemasten støtter opptil 2 samtidige frekvensbånd (800/1800, 1800/2600, 800/2600) og 4G++ betyr at den støtter alle 3 båndene (800/1800/2600) på en gang.   Telia har valgt å bruke 4G+ (som i grunnen vel er mest korrekt) på master som støtter 2 eller flere parallelle frekvensbånd (2 eller 3).
     
    Fremover så vil også 900 Mhz (i dag GSM/3G) og 2100 Mhz (i dag 3G) bli brukt til 4G teknologi i fremtiden.  Basert på Telenors markedsføring vil en sender som støtter 4G samtidig på alle disse båndene kalles for 4G++++   
  10. Øystein H's innlegg in Chess abon. endringer - feb 2016 ble markert som svaret   
    Kjekt med tall.  Men hvorfor så vanskelig ?
     
    Før: 1024 MB / 199 kroner = 5,14 MB per krone
    Nå:  2048 MB / 229 kroner = 8,94 MB per krone
     
    Konklusjon:  Mer data per krone men uansett dyrere for de som ikke trenger mer enn 1 GB.
  11. Øystein H's innlegg in Er lei av utgående hjemmetelefoni løsning hva blir alternativet? ble markert som svaret   
    BankID vil nok ikke fungere over IP telefoni.  BankID på mobil er, som navnet sier, koblet mot et SIM kort og kjører en egen applikasjon på dette kortet.  Andre løsninger som sender SMS til mottaker (engangskoder, etc.) krever at du kan motta SMS.  Det finnes SMS gateways men det er ingen operatører i dag som tilbyr SMS til nummer som benyttes til fasttelefoner (og da også IP-telefoni).  
  12. Øystein H's innlegg in Spm angående mobilabonnement og maks datahastighet - 10 mbits o.l. ble markert som svaret   
    Har Phonero (Telenor) bedrift med 10 GB kvote og 6/4 mbps ned/opp struping.   Telefon er iPhone 6s og dekning er 4G med godt signal.
     
    Lokalisert i Stavanger og kjørte Speedtest mot server i Skien og Oslo (server i Oslo er Telenor sin egen server).  Får 37/43/37 ms ping, 6 mbps ned hver gang og snitt på 4.2 mbps opp (tror ikke struping opp er like effektiv som struping ned).
     
    Setter jeg telefonen til 3G og kjører mot samme serverne får jeg ping på 56/57/61, 6.4 mbps ned (snitt) og 1.8 mbps opp (snitt).
     
    Hvilke ping verdier har du på ditt abonnement med 40/10 mbps fart ?
×
×
  • Opprett ny...