Gå til innhold

Tar i bruk EFI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, etter å ha tatt et dypdykk I hvordan Efi fungerer så må jeg stille meg positiv til dette, veldig kjekt når man behøver å oppgradere eller eventuelt bytte et hovedkort når man ikke lenger trenger å re-installere operativsystemet.

 

Det er jo også kjempekjekt å kunne endre innstillinger on the fly I OS (vista) spesielt for overklokkere da man kan finjustere på stabiliteten.

 

Det eneste som kan være et stort risikomoment er at Virus / malware etc kan muligens nå bli enda mer skadelige ved at de får tilgang til Volt justering på Cpu for eksempel og stiller denne opp 100% ...

Lenke til kommentar
Jeg tenker med en gang motor når jeg leser EFI. :wee:

Hah det gjorde jeg også :) Begynte å lure hvorfor det stod om motorer på hw.no :hmm:

 

Uansett synes jeg det er bra om dette blir skikkelig. Liker særlig at man kan oppdatere direkte i bios, og håper også det går å laste ned drivere herfra. Det ville vært litt praktisk. Dessuten er det ikke noen grunn for at bios skal se ut som noe fra 80-tallet heller, selv om det fungerer smertefritt.

 

Det eneste som kan være et stort risikomoment er at Virus / malware etc kan muligens nå bli enda mer skadelige ved at de får tilgang til Volt justering på Cpu for eksempel og stiller denne opp 100% ...

Dersom det gjør det mulig for virus å ødelegge hw er det uansett no-go for min del :nei:

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til EFI av følgende grunner:

* EFI kjører i 32bit PMODE og det tar tid og det er ikke ideelt sikkerhetsmessig å kjøre gjennom real mode til f.eks. 64bit PMODE når systemet skal startes.

* EFI bruker en PE-bootloader som er en proprietær standard.

* Dårligere kompatiblitet.

 

Jeg har ikke lest de nyeste spesifikasjonene, men opprinnelig var EFI et brudd på PC-standarden siden det ikke er kompatibelt med gammel programvare.

 

Med mindre (U)EFI har endret seg drastisk den siste tiden, så tror jeg ikke dette er riktig vei å gå.

 

høø...er efi et ledd MELLOM os og bios? Trodde det erstattet bios jeg.
Jeg leste daværende spesifikasjonene for over et år siden, og det er ingen erstatning men et tillegg som skal være et "bindeledd" mellom programvare og maskinvare.
Lenke til kommentar
Muligens en bra teknologi, men MSI burde virkelig investert i noen GUI-folk.. Har virkelig ikke lyst å gjøre BIOS-instillinger i noe som ser ut som et dårlig spill. "Game over! PC-en din booter aldri mer."

 

Flere enn meg som har lagt merke til at så godt som all programvare som kommer fra hovedkortprodusenter ser ut som romskip? Begriper ikke hvorfor de må overdesigne alt så til de grader..

Lenke til kommentar

Har apple egentlig lov til å si at deres programvare bare skal kunne brukes på en ''apple labeled machine''? så lenge du kan installere den uten å hacke den på noen måte så burde det vært lovlig, men så liker jeg ikke osx så jeg kommer ikke til å gjøre det :)

 

BTW, til romskip komentaren til Kimble: Folka som lager hovedkortene er romvesener, de er på et høyere nivå når det gjelder intellegens(aner ikke hvordan det staves :o ), men på et lavere nivå innen GUI / Design :p

 

Edit: Psystar.... høres ut som Spystar :huh:

Endret av Extremetel
Lenke til kommentar
Har apple egentlig lov til å si at deres programvare bare skal kunne brukes på en ''apple labeled machine''? så lenge du kan installere den uten å hacke den på noen måte så burde det vært lovlig, men så liker jeg ikke osx så jeg kommer ikke til å gjøre det :)

 

jepp, tror dem har det.

 

men jeg tror det er mer den bare EFI som trengs, om jeg ikke husker feil så må en ha EFI som har ett spesifikk "fingeravtrykk" å vise fram når osx spør under installering.

 

strengt tatt så er det apple driver med mye av det samme som ibm dreiv på med når alt på pcen var "off the shelf" utenom biosen. jepp, bios-brikka var orginalt en veldig hemmelig greie internt hos ibm. men så satte compaq noen karer på jobben med å foreta en "clean room" kloning av bios brikka. dette ble dem selvsagt saksøkt for, men fikk medhold, og resten er historie (og også grunnen til at "alle" har en pc i huset, og at microsoft ble så store som dem har blitt).

Lenke til kommentar
Har apple egentlig lov til å si at deres programvare bare skal kunne brukes på en ''apple labeled machine''? så lenge du kan installere den uten å hacke den på noen måte så burde det vært lovlig, men så liker jeg ikke osx så jeg kommer ikke til å gjøre det :)

 

jepp, tror dem har det.

Kanskje i USA, men så vidt jeg kan forstå så har de ikke mulighet til det i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...