Gå til innhold

Test: Hvilket brikkesett for AMD-prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om det strengt tatt er Intel som har de mest etterspurte prosessorene på markedet for tiden betyr ikke det nødvendigvis at markedet for AMD-prosessorer er helt dødt. Vi har hentet inn to hovedkort fra Asus, begge to er beregnet for AMD-prosessorer.
I markedet for entusiaster ja. I markedet der de aller fleste handler er AMD absolutt konkurrerende på pris. HW har en tendens til å "glemme" dette i artiklene.

 

Jeg har selv veldig god erfaring med ASUS-kort, det blir nok ASUS på meg neste gang.

 

Og hva er da galt med BIOS? (greit nok at brukergrensesnittet kunne blitt litt bedre med mus og bedre grafikk, som forøvrig ikke krever mange kodelinjene og er støttet i hardware)

Lenke til kommentar

Bios skal være bios. Hvis man tenker som så at bios skal være gui drevet ved hjelp av mus, har man VIRKELIG IKKE SKJØNT POENGET! =)

Og det har jeg jaggu ikke tenkt å forklare heller, det bør være RIMELIG opplagt hvorfor bios er som det er. Kanskje det skulle hatt en mp3 spiller, nei hvorfor ikke .ogg eller flac/wav, samt internet tilgang og full video driver støtte.

 

Yes sir!

 

Reactos er forøvrig kommet i ny versjon. snaue 30MB for ett "windows" operativ system. Anbefaler å teste dette. Er sykt kjapt.

Lenke til kommentar
Bios skal være bios. Hvis man tenker som så at bios skal være gui drevet ved hjelp av mus, har man VIRKELIG IKKE SKJØNT POENGET! =)

Og det har jeg jaggu ikke tenkt å forklare heller, det bør være RIMELIG opplagt hvorfor bios er som det er. Kanskje det skulle hatt en mp3 spiller, nei hvorfor ikke .ogg eller flac/wav, samt internet tilgang og full video driver støtte.

Det har faktisk vært BIOSer med musstøtte og 640x480-oppløsning (hadde en gang en P133 med det). Det skal bare noen få kommandoer i Assembler for å bruke mus, og det er enkelt å bruke VESA VBE som alle skjermkort (siden 1990??) søtter. Det er fullt mulig å få dette inn i noen få kB med kode.
Lenke til kommentar
Bios skal være bios. Hvis man tenker som så at bios skal være gui drevet ved hjelp av mus, har man VIRKELIG IKKE SKJØNT POENGET! =)

Og det har jeg jaggu ikke tenkt å forklare heller, det bør være RIMELIG opplagt hvorfor bios er som det er. Kanskje det skulle hatt en mp3 spiller, nei hvorfor ikke .ogg eller flac/wav, samt internet tilgang og full video driver støtte.

Det har faktisk vært BIOSer med musstøtte og 640x480-oppløsning (hadde en gang en P133 med det). Det skal bare noen få kommandoer i Assembler for å bruke mus, og det er enkelt å bruke VESA VBE som alle skjermkort (siden 1990??) søtter. Det er fullt mulig å få dette inn i noen få kB med kode.

 

 

Utifra mitt nick her på hw.no, tror du ikke jeg vet det? Putt inn sarkasme/ironi hvor du vil =)

 

urk... POENGET mitt er at bios skal være enkelt og kreve minimalt av ressurser for å fungere, jeg hadde selvfølgelig ikke sagt nei til en amiga boot, hehe, men likevel synes jeg ikke det hadde vært så lurt med all slags forskjellige usb mus som er ute nå.

jeg har bl.a. opplevd under overklokking ved helt unike likevel anledninger, at jeg må f.eks dra ut musen og alt annet usb, for å komme meg inn i bios. DVS bios har resatt seg, sånn halvveis, innstillingene ER der, men de blir ikke lastet ved reset, og en må ty til ps2, med mindre jeg fjernet alt annet enn tastatur.

Lenke til kommentar

Bios er fint som det er. Dersom en ikke engang klarer å nyttigjøre seg av dagens design har man så lite grunnleggende forståelse for de prosesser som skjer i maskinvaren at man har lite der å gjøre uansett.

 

Hvis man skal bruke maskinen til ett eller annet system der man ikke har behov for mus ville det vært dumt at man trengte en mus for å bruke bios. Et hovedkort støtter så uendelig mange flere systemer enn de populære gui operativsystemen vi alle kjenner.

 

Men kjekke hovedkort begge to, dog nvidia kortet virket heller dyrt.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

tviler på at jeg ville kjøpt et hovedkort til AMD som koster mer enn den beste Phenom CPUen, spesielt ikke når den CPUen antagelig ikke er serlig enkel å overklokke heller.

 

Synes dere godt kunne testet overklokking her og, så vi kunne sett om man faktisk får noe igjen for de 500 ekstra kronene for nVidia kortet.

Lenke til kommentar

Jeg vil klage litt på layout i dag også.

 

Begge kortene kjører med passiv kjøling av brikkesettet. Slikt har blitt veldig vanlig og ikke noe vi har noe i mot. Som et pluss for dem som har planer om vannkjøling av prosessor eller bare vil ha ekstra kjøling av VRM-enhetene følger det også med en egen vifte til begge kortene som monteres på toppen av kjøleribbene.

 

"Bilde av I/O-panelet på M3A32-MVP"

 

Crosshair-kortet har blant annet på- og resettknapp direkte på hovedkortet, slikt er jo gull verdt for folk som ikke har planer om å sette hovedkortet inn i en maskin. I tillegg finner vi en knapp for resetting av BIOS bak på I/O-panelet, praktisk for enkelte av oss, men de fleste trenger vel neppe den så ofte.

 

"Bilde av I/O-panelet på Crosshair II"

 

Asus er også flinke til å merke de ulike kontaktene på hovedkortet. Tilkobling av kabler til frontpanelet er en lek. På M3A32-MVP følger det også med et kjøleopplegg for minnemodulene. Konseptet går helt enkelt ut på at minnemodulene kobles sammen med nordsiden ved hjelp av varmerør. Dermed kan minnemodulene nyte godt av resten av kjøleoppsettet.

 

Hvor har sammenhengen mellom bilde og tekst blitt av?

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
BIOS er en fin sak det, jeg synest ikke den bør byttes ut. Den kunne kanskje fått et bedre brukergrensesnitt, men ellers så synest jeg ikke den er noe hindring.

Jeg er enig i at bios kanskje burde få et bedre brukergrensesnitt.

For en noob er bios temmelig uforståelig og "skummel".

Dette gjør at de mange avstår fra overklokking og foreta endringer i bios.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
BIOS er en fin sak det, jeg synest ikke den bør byttes ut. Den kunne kanskje fått et bedre brukergrensesnitt, men ellers så synest jeg ikke den er noe hindring.

Jeg er enig i at bios kanskje burde få et bedre brukergrensesnitt.

For en noob er bios temmelig uforståelig og "skummel".

Dette gjør at de mange avstår fra overklokking og foreta endringer i bios.

 

Spørsmålet er jo bare om du i det hele tatt bør overklokke dersom bios er gresk for deg. Hva skal du gjøre dersom du gjennom et fancy windows baser gui stiller så skarpe timings på minnet at systemet blir ustabilt og ikke vil starte igjen ?

 

Før hadde man jo jumpere man kunne stille fsb på, kanskje lengter jeg litt tilbake :p

Lenke til kommentar

Hr. Wegner bør legge gatespråket på hylla når han tar på seg journalisthatten. Hva er vitsen med å bruke uttrykk som "fetest" eller "Den sykeste minnekjøleren"? Hvorfor er ikke godkjente norske adjektiver bra nok?

 

Voksne mennesker er som regel klar over at ungdommens behov for å forsterke adjektiver og superlativer er et uttrykk for usikkerhet. Når folk som lever av å skrive bruker slikt språk, blir det bare dumt og flaut. En ting er at journalister bør vokte om språket, en annen ting er at slikt gatespråk senker nivået på hw.no og tiltrekker seg fjortiser til diskusjon.no.

Lenke til kommentar
Crysis gir oss et par underlige resultater. Med AMD 790FX under panseret går det best på de lave oppløsningene mens med Nvidias 780a SLI går det best på de høye oppløsningene. De helt store forskjellene er det dog ikke.

Hvor mange ganger kjører dere gjennom Crysis før dere er fornøyd med resultatet?

 

Og hvilket program brukte du i dette tilfellet til å få resultatet?

 

Ellers så kunne et bilde av den dårlig plasserte +12V blitt lagt ved og prisen med link til prisguide hadde vært kjekt i slutten av testen :)

 

Ellers en fin-fin test!

(interessant når det blir testet to produkter som sammenligner chipset på to ellers like hovedkort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...