Gå til innhold

Test: Hvilket brikkesett for AMD-prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at topic er to brikkesett mot hverandre, men at det for det meste dreier seg om BIOS.

Jeg har ikke noe å si til topic, men har forsøkt både før og etter testen å skrive om mine erfaringer i møtet med ASUS og mitt førsate ASUS kort til jul, etter 5stk EPOX på rad.

 

Jeg er blitt avvist hver gang.

Jeg har svært mye negativt å si om både ASUS og 790kortet og jeg oppfatter at dette må være årsaken.

Før jeg prøver meg igjen vil jeg gjerne vite om dere ikke vil ha negativ kritikk fra en bruker ?

Lenke til kommentar

finnipinni: Det later jo til at du har erfaring som er relevant for emnet, så ser ingen grunn til at du ikke skal si hva du har på hjertet.

 

SB600 som er i dagens 790 kort er jo iallefall en 2 år gammelt, og SB750 har vært snakk om siden en gang i fjor, og det skulle egentlig vært på 790 korta, men plukk en grunn til at det ikke ble slik.

 

Forhåpentligvis blir den roadmappen jeg har sett litt fortgang i da det er meldt 790kort med SB750 i 3dje kvartal.

Lenke til kommentar

Det første som er håpløst er at du MÅ legge inn SATA-drivere fra floppy - selv om de finnes på WidowsCD en.

Så virker ikke funksjoner som SPDIF og WIFI, som jo er noe av grunnen til å velge kortet. Selv ikke etter flere BIOS oppdateringer. Den "medsente" er det bare flaks om du får installert noe på slik at det går å hente inn ny BIOS. Den siste får noen kort til å virke - ikke alle, og ikke hos meg.

Mine Gail 1066 går på 800 - hvorfor er ikke godt å si, jeg får de ikke høyere.

Det går heller ikke å benytte ACHI funksjonen på Raptor, og eSATA utgangen virker heller ikke. (ser ikke disken)

Jeg har installert XP pånytt hver gang det er kommet oppdateringer.

Så tilbyr ASUS en BIOS update via nett - og den virka heller ikke så en måtte bruke diskett og alt.F2, men den virker endelig nå da.

Så det er mulig ting detter på plass etterhvert, men det går i så fall syndelig tregt.

Nedlast fra siten dems går i ensiffra hastigheter og er bare en mare !

 

Skal du skrive noe i forumet må du bare skrive et annet sted først og lime det inne på ASUS og du må prøve mange ganger for det går ikke å få det inn hver gang. Ofte er det trafikkstopp og du får ikke logga deg på og ikke engang, nei dette er direkte til strykarakter.

Mye henger på ASUS og kundeservicen.

Feks. kom siste BIOS med nye funksjoner - uten at dette forklares noen steder !

 

Men, uten å bruke spesialfunksjoner for optimalisering virker kortet stabilt - men er du ute etter å ha det gøy, så er iallfall min erfaring : Glem det kortet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdaterings folkens, såvidt jeg skjønner, skal da SB750 kort komme i salg fom neste uke, men om det blir også her i norge er vel en annen ting. Jeg har ett par pc'r jeg skal bygge men utsetter det nok enda litt. Forøvrig har amentio fått inn am2+ hovedkort med innebygget ddr3ram for integrert skjermkort nå. Fantastisk god nyhet for enhver mini-atx pc bygger, som ikke trenger die hard 1680x1025 og høyere spill oppløsninger med alle detaljer påskrudd i 3d spill.

Lenke til kommentar

Anandtech har en interessant artikkel om SB750 sørbrikken.

 

AMD har gjort noe nytt her ved at den nye sørbrikken (SB) nå kommuniserer direkte med prosessoren, i tillegg til nordbrikken som vanlig, via noen prosessorpinner som ikke har vært i bruk tidligere. Dette har de gjort for å "låse opp" Phenoms overklokkingspotensial, og da spesielt for Black Edition-serien (BE).

 

Anandtech har testet et hovedkort fra Foxconn med kombinasjonen FX790 nordside og SB750 sørside, sammen med de to Phenom BE-prosessorene BE9850 og BE9950. Utfra testresultatene kan man se at den nye sørbrikken hjelper en del på makshastigheten, men er ikke revolusjonerende.

 

Jeg tror vi må vente på senere revisjoner av Phenom, og ikke minst 45nm-variantene før vi ser Phenoms virkelige potensial.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Si ikke det, jeg har vært oppe i 3.2ghz med min dualcore 45watter, med standard kjøler. Det er 700mhz OC med SB600 sørbrikka. Klokket ned igjen, da det var så varmt i dag, og jeg trengte ikke MER varme utvikling på lite kontor =) Forhåpentligvis får jeg tak i SB750 kort snart, og da skal jeg prøve 1ghz oc på den, 3.5ghz, med annen kjøler.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...