Gå til innhold

Office støtter flere filformater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, dette var en positiv vending fra Microsoft. :D Nesten for godt til å være sant. (skal finlese litt på kildene etterpå)

 

Redigert: Jeg ser det er litt tvetydig formulert hos Microsoft. Er det flere som ser at det kan tolkes til at det er mulig å åpne og redigere ODF, men ikke lagre i ODF-formatet?

 

At ODF-støtten også puttes inn i Office XP og 2003 er også kjempebra!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja det var litt overaskende, er ikke lenge siden jeg sa vi nok ikke skulle holde pusten mens vi ventet på OFD støtte i Office, men da kan vi kanskje det likevel.

 

Simen1

Redigert: Jeg ser det er litt tvetydig formulert hos Microsoft. Er det flere som ser at det kan tolkes til at det er mulig å åpne og redigere ODF, men ikke lagre i ODF-formatet?

Siden det står "It will also allow customers to set ODF as the default file format for Office 2007." kan jeg ikke tro noe annet enn at det fint skal kunne lagres til ODF. :)

 

Men vi får se, dette dukker etter hva jeg kan se ikke opp før første halvdel av 2009.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Redigert: Jeg ser det er litt tvetydig formulert hos Microsoft. Er det flere som ser at det kan tolkes til at det er mulig å åpne og redigere ODF, men ikke lagre i ODF-formatet?

 

At ODF-støtten også puttes inn i Office XP og 2003 er også kjempebra!

 

Fra Microsoft sin pressemelding:

It will also allow customers to set ODF as the default file format for Office 2007. To also provide ODF support for users of earlier versions of Microsoft Office (Office XP and Office 2003), Microsoft will continue to collaborate with the open source community in the ongoing development of the Open XML-ODF translator project on SourceForge.net.

http://www.microsoft.com/Presspass/press/2...dFormatsPR.mspx

 

Det vil si at ODF kan settes som "default" format som Office lagrer i.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Dy§no:

Det kan det selvfølgelig være, men jeg tror og håper isåfall at EU og andre konkurransemyndigheter kommer inn og setter en stopper for sånt. I det minste at de krever at slike utvidelser blir dokumentert på en slik måte at andre kan implementere det også. Eller krever at MS må samarbeide med å vidreutvikle odf formatet istedet for å utvide det for seg selv.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Office 2007 får med andre ord foreløpig ikke støtte for Microsofts egen standard, Office Open XML, som nylig ble godkjent som ISO-standard. Denne støtten blir implementere først i neste Office-versjon, nemlig Office 14.

 

Trodde docx formatet som brukes i Office 2007 var Open XML egentlig, hva er forskjellen? Endringer i standaren for å behage ISO?

Lenke til kommentar

@balleklorin: Det er nok relativt sannsynlig, fordi OOXML er mer omfattende. Men nå kommer jo ikke MS med OOXML før i neste versjon, så slik sett er jo ikke OOXML er lagringsopsjon hos MS pr dato.

 

Jeg tror faktisk dette noe MS er mer eller mindre tvunget til å gjøre. Grunnene er enkle:

1. En del store kunder, blant annet det engelske skoleverket har "nesten" sagt at blir ikke ODF implementert så skifter vi til OpenOffice.

2. Flere land innfører krav til åpne standarder for dokumenthåndtering. Pr dato har mange av disse kun godkjent HTML, PDF og ODF. OOXML vil trolig bli godkjent etterhvert, men så lenge implementasjon ikke kommer med en gang, og offentlige instanser er sene med å skifte ut programvare har MS knapt valg, dersom ikke OpenOffice skal ta betydelige deler av dette markedet.

 

Så det er klart grep for å beholde markedsandeler, og ikke primært fordi man ønsker å være åpne. Men så lenge MS sine økonomiske interesser er i tråd med brukerinteresser skal vi ikke klage, og heller gi MS den honnør de fortjener.

 

@andre1: Docx formatet har aldri vært OOXML, det er en spesialimplementasjon kalt MSOOXML. Ikke engang ECMA sitt opprinnelige ISO-draft og MSOOXML er identiske. En ISO-prosess vil "nesten" alltid medføre at forslaget til standard blir justert i større og mindre grad. Har intet med å behage, men er en normal prosess mot godkjenning. Ingen har heller mulighet til å implementere noe som helst helt korrekt før en standard er godkjent.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kan det være et forsøk på MS sin velprøvde metode?

 

"strategy by Microsoft of adding proprietary features to open standards, thereby using its market dominance to gain de facto ownership of standards "extended" in this way."

Kan ikke forestille meg det denne gangen. Heldigvis ser det ut til å være en bevissthet rundt disse tingene nå. Utover det ser jeg at Bolson kom meg i forkjøpet, så jeg har i grunnen ikke mer å si enn å applaudere alle i verden som har jobbet frem ODF som et format som MS til slutt måtte se seg nødt til å støtte. Så gjenstår det å se om MS gjennomfører, eller om de bare forsøker å demme opp for fremgangen til OO med løse løfter.
Lenke til kommentar
Docx formatet har aldri vært OOXML, det er en spesialimplementasjon kalt MSOOXML. Ikke engang ECMA sitt opprinnelige ISO-draft og MSOOXML er identiske. En ISO-prosess vil "nesten" alltid medføre at forslaget til standard blir justert i større og mindre grad. Har intet med å behage, men er en normal prosess mot godkjenning. Ingen har heller mulighet til å implementere noe som helst helt korrekt før en standard er godkjent.

 

Først en presisering: Det formatet som brukes i Office 2007 er Ecma OOXML. I forbindelse med godkjenningen av OOXML i ISO ble det gjort en del endringer i formatet og den siste versjonen blir gjerne kalt ISO OOXML for å skille mellom versjonene. Det er det samme som skjedde med ODF hvor du har en second edition som ble laget i forbindelse med ISO-godkjenningen.

 

Så til påstanden om at det er forskjell på det formatet som brukes i Office 2007 og Ecma OOXML-spesifikasjonen: Dette er en påstand som har blitt gjentatt mange ganger og mange steder, hvor det henvises til en såkalt MSOOXML som visstnok skal være ulik Ecma OOXML. Jeg har flere steder etterlyst dokumentasjon på at Office 2007 produserer dokumenter (eller andre filer) som ikke er i henhold til Ecma OOXML-spesifikasjonen. Er det noen som kan dokumentere det på noe vis?

Lenke til kommentar
Docx formatet har aldri vært OOXML, det er en spesialimplementasjon kalt MSOOXML. Ikke engang ECMA sitt opprinnelige ISO-draft og MSOOXML er identiske. En ISO-prosess vil "nesten" alltid medføre at forslaget til standard blir justert i større og mindre grad. Har intet med å behage, men er en normal prosess mot godkjenning. Ingen har heller mulighet til å implementere noe som helst helt korrekt før en standard er godkjent.

 

Først en presisering: Det formatet som brukes i Office 2007 er Ecma OOXML. I forbindelse med godkjenningen av OOXML i ISO ble det gjort en del endringer i formatet og den siste versjonen blir gjerne kalt ISO OOXML for å skille mellom versjonene. Det er det samme som skjedde med ODF hvor du har en second edition som ble laget i forbindelse med ISO-godkjenningen.

 

Så til påstanden om at det er forskjell på det formatet som brukes i Office 2007 og Ecma OOXML-spesifikasjonen: Dette er en påstand som har blitt gjentatt mange ganger og mange steder, hvor det henvises til en såkalt MSOOXML som visstnok skal være ulik Ecma OOXML. Jeg har flere steder etterlyst dokumentasjon på at Office 2007 produserer dokumenter (eller andre filer) som ikke er i henhold til Ecma OOXML-spesifikasjonen. Er det noen som kan dokumentere det på noe vis?

 

Synes egentlig ikke det er vits i å gjenta denne diskusjonen, du har heller ikke lagt kilder på bordet som viser at de at de er identiske. Men det jeg vet er et kjent fakta er at den opprinnelig EOOXML mangler en god del spesifikasjoner som finnes i Office 2007. Spesifikasjoner som MS har publisert senere i prosessen mot ISO godkjenning. Det er i andre tråder, jeg husker ikke linken i hode (og gidder ikke lete opp), referert til test der Office 2007 dokumenter (MSOOXML) er redigert manuelt i henhold til EOOXML spesifikasjonen, og ikke lot seg åpne i Office 2007 etterpå. Avvikene er neppe store, men de er der.

 

Det var også en noget tvilsom implementering av en del regnearkfunksjoner i EOOXML, senere vel rettet opp i prosessen, som neppe MS hadde implementert (da de faktisk kan gi stygge feil).

 

Om MSOOXML hadde vært identisk med EOOXML så hadde det nå heller ikke vært lange arbeidet med å implementere ISO OOXML i Office, så grasat mye er da ikke endret. At de først klarer å implementere ISO OOXML i neste versjon forteller etter min mening sitt.

 

Men kommer MS med full ODF støtte før ISO OOXML blir implementert i Office, er vel i realiteten kampen over, i og med at MS kommer til å bli medlem i Oasis også.

Lenke til kommentar

Er fortsatt litt skeptisk, altså. Om Microsoft gjør dette kun for å kunne sette kryss i "Støtter ODF"-ruten og tilfredstille krav satt av diverse institusjoner og myndigheter, kan vi godt regne med at ODF-formatet enten blir sterkt krøplet på ulike måter, eller at Microsoft nå har gjennomført første steg av sin standard businessplan: embrace. Extend og extinguish blir da neste post på programmet, så jeg vil ikke omfavne og gratulere Microsoft før de viser at de aldri vil gå videre mot de to siste E-er. Brent barn skyr ilden, osv. osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...