Gå til innhold

XP SP3 klar om to uker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes det er helt koko av MS å stoppe XP nå så tidlig når en så forsvinnende liten andel av verden har gått over til Vista. Fatter de ikke at det er masse folk som ikke ønsker å oppgradere hardware for Vista? At XP "fungerer bra nok" burde også gitt de et tegn på at Vista har for lite nytt til at det skulle være interessant. De fleste potensielle forbedringene (som f.eks et mer modulært system som tillater en bruker å velge bort store deler av installasjonen) mangler jo også totalt. At folk fremdeles også får dårligere ytelse av spill i Vista enn under XP er jo også helt bak mål og enda en grunn til at de burde legge opp til at folk får kjøre XP en god stund fremover.

 

Når MS legger lokk på XP så må vi sikkert regne med at hw produsenter også slutter å lage drivere som fungerer under XP (selv om drivermodellen skal være nogenlunde lik). Synd at brukere skal tvinges på denne måten til en "oppgradering"...

Lenke til kommentar
Syntes det er helt koko av MS å stoppe XP nå så tidlig når en så forsvinnende liten andel av verden har gått over til Vista. Fatter de ikke at det er masse folk som ikke ønsker å oppgradere hardware for Vista? At XP "fungerer bra nok" burde også gitt de et tegn på at Vista har for lite nytt til at det skulle være interessant. De fleste potensielle forbedringene (som f.eks et mer modulært system som tillater en bruker å velge bort store deler av installasjonen) mangler jo også totalt. At folk fremdeles også får dårligere ytelse av spill i Vista enn under XP er jo også helt bak mål og enda en grunn til at de burde legge opp til at folk får kjøre XP en god stund fremover.

 

Når MS legger lokk på XP så må vi sikkert regne med at hw produsenter også slutter å lage drivere som fungerer under XP (selv om drivermodellen skal være nogenlunde lik). Synd at brukere skal tvinges på denne måten til en "oppgradering"...

 

MS sliter med å Vista til å gå opp og det er mange som har kastet Vista på skroten relativt raskt.

Mine foreldre blant annet gav det stryk karakter etter 10 minutters bruk og da var det inn med XP igjen.

Så for å prøve å presse igjennom Vista så må nok MS bruke skitten taktikk og kaste det gode produktet som forbrukerne vil ha på dynga og presse igjennom Vista.

Om HW produsentene slutter å lage drivere til XP så kan jeg si det sånn at da kjører jeg heller med gamle drivere og klager på utviklerne for å ikke støtte de gamle driverne fullt ut.

Vista skal i allefall ikke inn i mitt hus før det kommer en KRAFTIG slanket variant.

Lenke til kommentar
Den norskspråklige versjonen av SP3 skal da være klar mandag 5. mai.

 

Så går det vel enda noen uker derfra før XP SP3 er salgsklar i nettbutikkene på DVD medium. Av den grunn stiller jeg meg tvilende til påstanden at 30. juni (i følge artikkel) er det kroken på døra for XP. Å begrense salgsperioden til bare noen knappe uker virker usannsynlig. :hmm:

Lenke til kommentar
So Gruman started a Save XP Web petition, gathering since January more than 100,000 signatures and thousands of comments, mostly from die-hard XP users who want Microsoft to keep selling it until the next version of Windows is released, currently targeted for 2010.

 

Microsoft already extended the XP deadline once, but it shows no signs it will do so again. The company has declined to meet with Gruman to consider the petition. Microsoft is aware of the petition, it said in a statement to The Associated Press, and "will continue to be guided by feedback we hear from partners and customers about what makes sense based on their needs."

 

Al Gillen, an IDC analyst, estimated that at the end of 2008 nearly 60 percent of consumer PCs and almost 70 percent of business PCs worldwide will still run XP. Microsoft plans to end full support — including warranty claims and free help with problems — in April 2009. The company will continue providing a more limited level of service until April 2014.

 

Gillen said efforts like Gruman's grass-roots petition may not influence the software maker, but business customers' demands should carry more clout.

 

"You really can't make 69 percent of your installed base unhappy with you," he said.

Hele artikkelen finner man her.

Lenke til kommentar

Sjansen er jo stor for at en stor del av XP brukere vil velge en Linux distribusjon fremfor å oppgradere til Vista hvis MS fortsetter sitt Vista-crusade. En ting er i hvertfall sikkert, maskiner man ikke bruker til spilling eller har spesielle applikasjonsbehov ut over det vanlige kan lett kjøre Linux fremfor noe MS OS.

 

Selv får jeg Vista om en uke og vil da for første gang prøve det ut. Men synd er det at jeg tror den nye maskinen vil oppleves som tregere enn min gamle XP maskin... det er kjipt.

 

Skjønner ikke hvorfor ikke MS gir XP/Vista gratis til brukerene, og heller utelater alle former for applikasjoner (mao en meget tynn install). Deretter kunne de hatt et slags online butikk-interface for å kjøpe deres software online, gjerne i moduler slik at man kunne kjøpe basefunksjonalitet og evt oppgradere til de modulene man trengte (f.eks. kjøpe Excel uten graf funksjoner, og man betaler litt ekstra for å få med graf). På denne måten kunne de til og med solgt helt ned i notepad type applikasjoner.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Sjansen er jo stor for at en stor del av XP brukere vil velge en Linux distribusjon fremfor å oppgradere til Vista hvis MS fortsetter sitt Vista-crusade. En ting er i hvertfall sikkert, maskiner man ikke bruker til spilling eller har spesielle applikasjonsbehov ut over det vanlige kan lett kjøre Linux fremfor noe MS OS.

Enig i det. Jeg er også helt enig i ditt forrige innlegg. :)

 

Det er pussig at de setter kroken på døra bare et par måneder etter at SP3 er sluppet. Spesielt også når de vet at Vista ikke lar seg kjøre på mange av de nye små bærbare. Som flere analytikere har påpekt har ikke Microsoft noe å svare Linux med i dette markedssegmentet, fordi Vista er for tung. Så da virker det merkelig på meg at de kutter ut et produkt som kunne vært et alternativ der.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er smart og legge ned XP supporten etter at de er ferdig med SP3. Det står mange PCer rundt om i verden som rett og slett blir for trege med Vista. Ta mine foreldre f.eks. Deres PC fungerer helt greit i XP, men ikke tale om at den ville kunne kjøre Vista. Om XP supporten utfases er det da tre alternativer for dem:

1. Kjøpe ny PC som takler Vista

2. Linux

3. Forsette og kjøre WinXP som ikke blir oppdatert.

 

I og med at de ikke er noe datainteressert så kommer det ikke på tale og kjøpe ny PC. Dermed er nok mest sannsynlig Linux svaret på spørsmålet. At ikke Microsoft forstår at det kommer til å miste marked ved å kutte XP-supporten synes jeg er snedig.

 

Selv ser jeg heller ingen grunn til å bytte til Vista. Har prøvd det et par ganger på min maskin og har gått tilbake til WinXP etterpå, rett og slett for at det fungerer bedre. Den eneste grunnen for å skifte til Vista er DX10, noe jeg egentlig gir blanke i. Synes forøvrig at det er helt hull i hodet av MS og la være og gi DX10 støtte til WinXP.

Lenke til kommentar

Det svever mange datoer & årstall rundt etterhvert. I en tidligere artikkel står det at "ferdig-pc"-produsentene skal få lov til å fortsette med å levere PC-er med XP til 2010

 

http://www.hardware.no/artikler/xp-livet_forlenges/50365

 

Microsoft har nå bestemt at Windows XP Home skal være tilgjengelig frem til 30. juni 2010, men det gjelder kun for såkalte lavpris-PC-er med forhåndsinstallert Windows. Med lavpris-PC-er menes maskiner som Asus Eee og Intel Classmate, som bruker redusert maskinkraft og skjermkort med forholdsvis dårlig ytelse

 

Hvis evt. i tillegg også "pc-produsenter" som Komplett, Netshop, osv. også får lov å fortsette å innstallere XP på datamaskiner de selger, er det vel håp om at det fortsatt vil bli mulig å bestille seg en standalone XP/SP3 OEM DVD (evt. sammen med noe hardware) en god stund fremover?

 

Er i alle fall slik jeg ser for meg scenarioet.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...