Gå til innhold

Nvidia planlegger billig-plattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det gjenstår å se hvordan VIA Isaiah klarer seg ytelsesmessig mot Intels Atom-prosessorer.

Det tror jeg blir en veldig enkel match for VIA. Grunnen til at Isaiah yter så utrolig mye bedre enn C7-M er at de har gått over fra in order design til out of order design. Det har enormt mye å si for ytelsen. Intel på sin side gikk derimot andre veien: fra out of order til in order. Det gir et veldig stort ytelsetap. Men før noen sperrer opp øynene og sier "idioti" så vil jeg påpeke at det ligger en god plan bak det valget. In order vil nemlig senke effektforbruket drastisk sammenlignet med out of order. Det var nettopp dette Intel ville og de har klart å få et effektforbruk helt ned til 0,65 - 2,2 watt. Intel Atom vil altså glatt vinne konkurransen om lavt effektforbruk, mens VIA vil trolig like lett vinne konkurransen om ytelse.

 

Kort oppsummert:

VIA: høy ytelse - høy effekt

Intel: lav ytelse - lav effekt

 

Også har vi AMD Geode LX-serien som trolig vil ligge en plass i mellom. (OOO design med rundt 1-5 W og lav ytelse sammenlinet med Isaiah)

 

_______

 

Ellers så er det godt å høre at Nvidia og Via samarbeider godt. Jeg håper det samarbeidet utvides til å bli en fusjon etter hvert.

Lenke til kommentar
heia den som vinner, heia den som vinner :-)

.. buksa full av pinner!

 

Sorry, kunne ikke dy meg. Uansett; konkurranse er bra!

konkuranse er bra ja,

 

Bli slått intel BLI SLÅTT,

 

JEG HATER INTEL!, grunn: enkel.

De har SÅÅÅÅ ELENDIGE IGP's. lurer på ossen G35 med høye effektforbruket greier å være 10 ganger tregere enn effekt gjerrige amd 780G .

 

Jeg er lei av å se laptopper som ikke greier Quake 3 som er solgt i 2005 2006. HVA ER DET FORNOE ? det er jo ehm, nesten ett tiår etter release, så ja.

Intel henger 10 år etter i ytelse, derfor hater jeg intel og liker heller ikke å støtte ett firma som ikke greier å lage noe helt selv, gjøre som amd kjøre interigert minnekontroller, gjøre som amd ha interigert skjermkort.

 

Men ja, de har ytelse og prøver å slå ut amd, og tjene mest mulig spenn. 11K for qx9770 >_<

Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig interessant om Nvidia og Via slo seg sammen. Da får vi 3 store som lager alt og som vil skape hissigere konkurranse på flere områder.

 

- Intel

- AMD/ATi

- Nvidia/Via.

 

Hva om Nvidia kjøper opp Via for på den måten å dra seg inn i CPU markedet og kunne konkurrere på flere områder, som feks. Fusion etc.

 

EDIT:

Eller fusjon som flere sier. Det er mitt ønske for 2008. Det er ikke minst en fordel for Via som allerede har trukket seg ut av brikkesett markedet, få de inn i the big-game igjen.

 

Dette lover uansett godt for laveffekt billigpc'er fremover. Jeg ønsker meg fortsatt noen enkle små ITX format maskiner i forskjellige rom som ikke koster mange kronene men gir god funksjonalitet.

 

EDIT2:

2008 blir helt klart året hvor laveffekt og billigpc trenden tar av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høres jo ut som det blir på et via hk og de norske nettbutikkene har jo nesten alle via hk a.

Foresten ett meget interesant samarbeid.

Ser vel hva min neste server blir effekt forbruket er vel så lavt att jeg kan ta frem en av de gamle cyrix kjøleribbene mine og en enkel kabinett vifte.

Endret av ovnis
Lenke til kommentar

Det viktige her er at Intel har klart å presse ned prisen på Mini-ITX kort med sine nye D201GLY2 kort som man får for $75. I kontast med Via sine kort er jo dette virkelig billig, og her får man dobbel ytelse sammenlignet med det beste fra Via, men med en liten energiøkning. Atom prosessorene er i så måte i en helt annen kategori med ekstremt lavt energiforbruk (ypperlig for alt som går på batterier). Intel burde slippe mini-itx kort med ULV prosessorer også, de yter bra og trekker lite strøm (5w) - men dessverre finner vi bare disse i diverse ultraportable.

 

Så VIA sin nye platform må konkurrere BÅDE på ytelse og pris. Med Nvidia på banen og at de snakker om $50 for hk/prosessor så har Via ikke noe alternativ enn å prise seg mer agressivt i et marked de har kunnet melke med "høy" pris for mini-itx kortene sine.

 

Dette er en god trend, og så lenge man styrer unna Vista så er det jo ikke så vanvittig mye kraft man trenger med mindre man har tenkt å spille noen heftige spill på maskinen også. Men da bygger man seg heller ikke en lav-energi bokse heller... :)

Lenke til kommentar
Intel henger 10 år etter i ytelse, derfor hater jeg intel og liker heller ikke å støtte ett firma som ikke greier å lage noe helt selv, gjøre som amd kjøre interigert minnekontroller, gjøre som amd ha interigert skjermkort.

 

 

Nå tror jeg du bør sette deg litt mer inn i ting før du uttaler deg så bastant.

Strengt tatt er ikke Intel sine integrerte grafikkløsninger lagd for noe annet enn å vise 2d regneark.

 

Hva innovasjon angår tror jeg ikke man skal åpne munnen så høyt om man kommer fra AMD leiren.

 

De skriker ofte ut at de var først ute med x64 (Hvilket er feil, Intel Itanium ble unnfanget i 2001. Riktignok er ikke dette x86 arkitektur, men likefult 64bit).

 

Uansett. x64, eller x86-64 er en utvidelse til x86. x86 stammer fra Intels 16bits mikroprosessor fra 1978, kalt Intel 8086. Men ja. AMD kom først med 64biters minneutvidelse til x86.

 

 

Hva integrete minnekontroller angår ser jeg virkelig ikke poenget ditt.

 

Du vet, evolusjonen går sin gang.

 

Jeg kan forstå at hardnakkede AMD tilhengere kan sjelve litt i buksa om Intel drar mer fra AMD nå (selv Intel "supportere" bør det. Konkurranse er en fin ting), men hvem som hermer etter hvem er egentlig likegyldig, poenget er hvorvidt forbrukerne (oss) får gode produkter for en pen pris.

 

 

Btw; Tilbake til innovasjon og ripoff. Hvem var først til 45nm?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det gjenstår å se hvordan VIA Isaiah klarer seg ytelsesmessig mot Intels Atom-prosessorer.

Nå er de testet mot hverandre.

 

post-3851-1209290900_thumb.jpg

 

- Via Isaiah gjør det etter min mening svært bra. Nesten like bra som Core 2-baserte Celeron M.

- Via C7-M gjorde det i sin tid elendig. Ingen overraskelse her.

- Intel Atom gjør det overraskende bra til å være et In Order-design, noe som var hovedårsaken til Via C7-M sin elendige ytelse. Med designvalget in order i bakhodet er det imponerende at den yter nesten like bra som Via Isaiah.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...