Gå til innhold

Hva er best av 6 eller 12 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at dere skriver dette, hadde vært fint om forbrukerene og fabrikantene også hadde fått det med seg....

(Men på den annen side så liker jeg megapixel racet! For da selger de kjemmpe gode kameraer ut for en billig penge, så at elkjøp hadde et bra cannon kamera til 995,- :thumbup: )

Lenke til kommentar

Hmm. Slik jeg ser det gir denne artikkelen svar på hva som er best av de to kameraene med en rimelig uaktuell ISO verdi. Forøvrig burdte 12M kameraet vært testet med full oppløsning.

Mulig konklusjonen er riktig, men det er drøyt(for ikke å si skjanseløst) å trekke en konklusjon med et så spinkelt grunnlag...

Lenke til kommentar

Jeg skulle ha ønsket jeg fikk se et bilde av 12MP-kameraet ved 1:1 oppløsning og høy ISO, sammenlignet med et bilde tatt med 6MP-kameraet ved samme ISO med skalert opp for å få samme størrelse.

 

Jeg mener at det er ganske relevant for en bruker: "Dersom jeg bytter ut mitt 6MP kamera med tilsvarende kamera med 12MP, hvor mye detaljer og hvor mye støy får jeg ved store utskrifter (dvs at utskriften ikke begrenser detaljinnholdet)".

 

Jeg mener at 1:1 bilde fra 12MP-varianten og oppskalerte bilder fra 6MP er beste indikasjon vi kan få på det.

 

 

Filosofisk sett hadde det vært interessant å sett hvor gode bilder kameraprodusentene kunne ha lagd dersom de fikk bruke state of the art teknologi samtidig som oppløsningen var moderat, og sammenlignet det med state-of-the art med høy oppløsning, og gårdagens teknologi med moderat oppløsning. Men det er et valg som er vanskelig å finne, og som er lite relevant for en kjøper som bare skal ha seg et kamera?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg forstår artikkelen slik at 12MP-kameraet i et fåfengt forsøk på støyreduksjon vha. "binning" reduserer oppløsningen til 6MP, slik at 12MP ved ISO 3200 ikke er et alternativ.

 

Jeg har såvidt begynt å tenke på en kompakt til kona, siden hun tar alt for mange bilder med mobilkameraet sitt. For et slikt kamera er det selvsagt at anstendig ytelse ved høy ISO vil være langt, langt viktigere enn "oppløsning" (i anførselstegn siden oppløsning er så mye mer enn "megapixels"). Jeg syns 4MP er nok i en kompakt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår artikkelen slik at 12MP-kameraet i et fåfengt forsøk på støyreduksjon vha. "binning" reduserer oppløsningen til 6MP, slik at 12MP ved ISO 3200 ikke er et alternativ.

Ved bruk av binning så ville oppløsningen sunket til 3 MP (en fjerdedel). men da hadde kanskje bildet blitt bedre ...

 

Skulle vært morsomt å sett resultatene på 800 og 1600 ISO.

 

Jeg har såvidt begynt å tenke på en kompakt til kona, siden hun tar alt for mange bilder med mobilkameraet sitt. For et slikt kamera er det selvsagt at anstendig ytelse ved høy ISO vil være langt, langt viktigere enn "oppløsning" (i anførselstegn siden oppløsning er så mye mer enn "megapixels"). Jeg syns 4MP er nok i en kompakt.

Hadde 3MP når jeg var på Cuba i 2003 - det holder det også; så lenge du ikke skal croppe ... Det er derfor jeg synes at 6MP er passe.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hmm. Slik jeg ser det gir denne artikkelen svar på hva som er best av de to kameraene med en rimelig uaktuell ISO verdi. Forøvrig burdte 12M kameraet vært testet med full oppløsning.

Mulig konklusjonen er riktig, men det er drøyt(for ikke å si skjanseløst) å trekke en konklusjon med et så spinkelt grunnlag...

 

6 mp ER full oppløsning på F50fd.

 

Bildene er vel i denne artikkelen ikke ment først og fremst som grunnlag å trekke noen konklusjon fra. De er nok heller tenkt som en illustrasjon på poenget.

Lenke til kommentar
Ok, jeg følger ikke med på kompakter så her er jeg clueless, men hvorfor er det første eksempelbildet med F50fd 12Mpix? Fuji-style interpolering?

 

Sensoren er 12MP, men ved Iso 3200 leverer kameraet 6MP som høyeste oppløsning, sannsynligvis for å redusere støynivået. Eksakt hvilke algoritmer de bruker vet nok kun Fujifilms teknikre.

 

Siden SuperCCD sensorene har diagonale rader vil det alltid være snakk om en form for interpolering når du ser et bilde fra denne typen sensor. Det kan man jo også si om alle kameraer med bayersensor siden kun en farge samples i hvert målepunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det største problemet i dag er jo at folk ikke kjøper et kamera med 6-7 megapiksler om det står et tilsvarende i hylla med 12 megapiksler,selv om førstnevnte er bedre :hmm:

 

Jada, folket elsker å bli lurt!

Husker også at Elkjip en gang promoterte "digital zoom" som en kjempebra ting, langt bedre enn "analog zoom"...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Fin artikkel!

 

Er det noe Elkjøp og lignende butikker elsker er det digitale kamera med 100x digital zoom, ørten megapixler og intregrerte skjermkort med 1GB RAM...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...