Gå til innhold

Linux Mint 4.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8.04 kommer i april, som seg hør og bør (8 = 2008, 04 = 4. måned: april).

 

Grei gjennomgang av Mint dette, men jeg merker meg at mange av elementene som fremheves som forbedringer over Ubuntu faktisk er til stede i Ubuntu også, for eksempel blir man ikke bedt om keyring-passordet ved bruk av Network Manager lenger, man har hatt PDF-printer i Ubuntu så lenge jeg kan huske, og man har alltid kunne se changelog i Update manager ..

Lenke til kommentar
8.04 kommer i april, som seg hør og bør (8 = 2008, 04 = 4. måned: april).

 

Grei gjennomgang av Mint dette, men jeg merker meg at mange av elementene som fremheves som forbedringer over Ubuntu faktisk er til stede i Ubuntu også, for eksempel blir man ikke bedt om keyring-passordet ved bruk av Network Manager lenger, man har hatt PDF-printer i Ubuntu så lenge jeg kan huske, og man har alltid kunne se changelog i Update manager ..

 

Sikker? Jeg kan gå med på PDF-printer delen, men Ubuntu spørte meg om keyring-passordet sist jeg testet det. Changelog "biten" i Ubuntu mener jeg er VELDIG minimal i forhold til Mint. Er du sikker på at changelogen er tilgjenglig i oppdateringsverktøyet? Er med på synaptic.

Lenke til kommentar

Mint er nok den distroen som er enklest å bruke, siden den kommer med alle codecs forhåndsinstallert, samt Envy og alle de andre programmene. Jeg har selv brukt Mint siden november (brukte ubuntu før), og jeg kommer ikke til å gå tilbake til Ubuntu. Trådløst nettverk fungerer også mye bedre og mindre smertefritt i Mint enn det gjorde i Ubuntu. Hvis Mint fortsetter å utvikle seg i denne retningen, tror jeg den kommer til å ta godt innpå Ubuntu på brukermasse.

Lenke til kommentar

Syns konseptete virker veldig bra, men jeg klarer bare ikke å respektere en distro som ikke har 64bits støtte. Hadde det vært fordi de rettet seg mot en spesifikk enhet som bare hadde 32bits eller noe kunne jeg forstått det, men for en generell multimediadistrubisjon så er det regelrett idiotisk å ikke ha 64bits støtte.

Lenke til kommentar
Proprietære drivere for trådløse nettverkskort kan du finne i madwifi-pakken, - som kan installeres av "Restricted Drivers" verktøyet - men hvis nettverkskortet ditt ikke støttes av madwifi er sannsynligheten stor for at du må ty til NDISwrapper - med mindre nettverkskortet er støttet i Linux-kjernen selvfølgelig.

 

Rett meg om jeg tar feil - men er ikke madwifi kun for Atheros-kort, og ikke en generell pakke med trådløsdrivere?

Lenke til kommentar

Finfin test! Bruker selv Linux Mint på stasjonæren og Ubuntu på bærbaren, og har gjort det siden Ubuntu 7.10 Gutsy/Linux Mint 4.0 "Daryna" kom, før det gikk det i SUSE og Gentoo. Linux Mint fremstår for meg som Ubuntu "med någgå attåt", friskere theme, litt bedre update manager, og ekstra repositories. Det er helt riktig som det sies at guidene for Ubuntu også fungerer for Linux Mint. Pleier nesten alltid å bruke Ubuntu forumene når jeg lurer på noe.

 

EDIT: Madwifi er kun for Atheros som det ble nevnt ja.

 

Stå på!

Endret av ZharK
Lenke til kommentar
Proprietære drivere for trådløse nettverkskort kan du finne i madwifi-pakken, - som kan installeres av "Restricted Drivers" verktøyet - men hvis nettverkskortet ditt ikke støttes av madwifi er sannsynligheten stor for at du må ty til NDISwrapper - med mindre nettverkskortet er støttet i Linux-kjernen selvfølgelig.

 

Rett meg om jeg tar feil - men er ikke madwifi kun for Atheros-kort, og ikke en generell pakke med trådløsdrivere?

 

Helt riktig. Kanskje greit å nevne så det ikke blir misforståelser.

Lenke til kommentar
8.04 kommer i april, som seg hør og bør (8 = 2008, 04 = 4. måned: april).

 

Grei gjennomgang av Mint dette, men jeg merker meg at mange av elementene som fremheves som forbedringer over Ubuntu faktisk er til stede i Ubuntu også, for eksempel blir man ikke bedt om keyring-passordet ved bruk av Network Manager lenger, man har hatt PDF-printer i Ubuntu så lenge jeg kan huske, og man har alltid kunne se changelog i Update manager ..

 

Sikker? Jeg kan gå med på PDF-printer delen, men Ubuntu spørte meg om keyring-passordet sist jeg testet det. Changelog "biten" i Ubuntu mener jeg er VELDIG minimal i forhold til Mint. Er du sikker på at changelogen er tilgjenglig i oppdateringsverktøyet? Er med på synaptic.

 

Ubuntu spør ikke om keyring passordet hos meg.

 

Etter å ha brukt mint en stund har jeg byttet tilbake til ubuntu på laptop'en pga at mint ser ut til å bruke noe mer strøm enn plain ubuntu.

Lenke til kommentar
For de som har lyst til å forsøke en annen distro kan man jo ta en titt på denne:

 

http://www.dreamlinux.com.br/gledition/beta-overview.html

Test den med Xfce :innocent:;o)

Har brukt Mint en stund nå og er veldig fornøyd, den distroen jeg har brukt minst tid på til å få alt slik jeg vil ha det ... men etter å sett noen bilder og en veldig profesjonell hjemmeside av Dreamlinux må den testes! :) Hvordan er det med multimedia-support out-of-the-box på den distroen?

 

Nå er det vel veldig mange distroer som starter som en spin-off av en eller annen distro, noen som gjør det bedre enn andre, og Mint har laget et eget preg og lagt til et par fine løsninger til å kunne kalles en enkel spin-off.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...