Gå til innhold

Linux Mint 4.0


Anbefalte innlegg

Jeg lasta ned og testa litt med live cd plata i går, men ble litt usikker når installasjonen starta og jeg fikk opp en hel haug med filformater som alternativ på partisjonene den trengde. fat, fat32, ntfs var dessverre de eneste jeg kjente igjen. I hvilket format annbefales det at en bruker?

 

Jeg lagde en partisjon på 10 GB, men Mint ville ha en liten partisjon. Vil partisjonsprogrammet ødelegge andre partisjoner på samme harddisken? Jeg har 3 partisjoner på en harddisk og så en stor på en annen. Tenkte å bruke ene harddisken som fyllplass og så ha 1 linux, 1 windows og fyllplass på den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lasta ned og testa litt med live cd plata i går, men ble litt usikker når installasjonen starta og jeg fikk opp en hel haug med filformater som alternativ på partisjonene den trengde. fat, fat32, ntfs var dessverre de eneste jeg kjente igjen. I hvilket format annbefales det at en bruker?

 

Jeg lagde en partisjon på 10 GB, men Mint ville ha en liten partisjon. Vil partisjonsprogrammet ødelegge andre partisjoner på samme harddisken? Jeg har 3 partisjoner på en harddisk og så en stor på en annen. Tenkte å bruke ene harddisken som fyllplass og så ha 1 linux, 1 windows og fyllplass på den andre.

Du trenger ikke å partisjonere selv, i mange distroer, samt Mint som bruker samme installasjonsprogram som Ubuntu, har man valget om å enten krympe Windowspartisjonen og legge distroen her (husk å defrargmentere Windows først), eller velge en disk man vil installere på. Da blir dette gjort automatisk.

 

Om du har veldig lyst til å lære om partisjonering, står det enkelt forklart i guiden det er linket til på siste side i testen.

 

Det filformatet som er mest brukt i Linux er vel ext3.

10 GB eller mer er det som er anbefalt til Mint.

Mint legger seg der du ber du den om å legge seg, velger du feil disk eller partisjon kan det hende at du ender opp med å miste en del data, så ta back-up først (av erfaring fra en som ikke tok back-up første gangen!) eller hold deg til live-CD om du er usikker.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hei, prøvde linux mint i går, og ble positivt overasket, jeg synes det var mye bedre en ubuntu, som jeg har prøvd tidligere. Men det var en ting jeg sleit med, og det var å få den eksterne skjermen min til å fungere (dual display). Finnes det en god guide på hvordan jeg skal få den til å fungere? jeg har nvidia 6600GO kort og en samsung syncmaster 920N ekstern skjerm.

Lenke til kommentar
Skinney:

Men kan man kjøpe programvare som fungerer på Linux Mint for å spille av BD?

 

Aner ikke. Men det finnes programvare som kan fjerne krypteringa på BD plater. Dette blir da lagret på harddisken. Har ikke prøvd å spille av BD plater før, men fant en guide om hvordan dette kunne gjøres for Ubuntu ett eller annet sted...

Det blir nok ikke noen stor issue for meg siden jeg driver å kikker på et mulig PS3 kjøp, men kjekt å vite uansett hvordan Linux generellt er mot de nye BD og HD-DVD mulighetene.

Lenke til kommentar
Linux støtter ikke Internet Explorer?

Vet ihvertfall at den tar Firefox og det er bra.

Firefox er åpen kildekode så det er ikke noe problem ;)

Det finnes andre gode også, som Opera og Konqueror, eller et hav av andre alternativer om du vil.

 

Det er vel ikke Linux som ikke støtter IE, men omvendt. Alt ligger til rette for MS til å lage IE for Linux, derimot ... lite ligger til rette for Linux-miljøet og gjøre IE optimal til bruk i Linux.

Lenke til kommentar
Firefox er åpen kildekode så det er ikke noe problem wink.gif

Det finnes andre gode også, som Opera og Konqueror, eller et hav av andre alternativer om du vil.

 

Det er vel ikke Linux som ikke støtter IE, men omvendt. Alt ligger til rette for MS til å lage IE for Linux, derimot ... lite ligger til rette for Linux-miljøet og gjøre IE optimal til bruk i Linux.

Da vet jeg det.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Finnes det en god guide på hvordan jeg skal få den til å fungere? jeg har nvidia 6600GO kort og en samsung syncmaster 920N ekstern skjerm.
Dersom du har propietær driver (fortinnsvis 169.09 eller 169.12 som kom i dag men ikke er tilgjengelig i Envy enda) regner jeg med at du også har Nvidia Settings. Dersom du ikke finner nvidia-settings i menyene dine kan du åpne med konsoll:

 

sudo nvidia-settings

 

Edit: Man har kunnet kjøre Dual lenge i med Nvidia i Linux. Jeg brukte dual screen i flere år med Suse med eldre skjermkort enn ditt og 2 samsung 19tommere.

 

 

Joda, etter litt styr i som root bruker fikk jeg da det enedlig til. Jeg hadde ikke tilgang til å gjøre noe med xorg.conf når jeg var logget inn på min bruker, selvom jeg har admininistrator rettigheter.

 

Men takk for hjelpa

Lenke til kommentar

hmm linux-mint ville ikke starte opp på min compal ifl90 ihvertfall, satte inn live-cden og den laster inn masse ting og plutselig er cden ferdig og ser bare linux-mint logo midt på og en hvit strek nederst, pila virker ellers er alt dødt Utrolig brukervennlig operativsystem får man si

Endret av nerd-light
Lenke til kommentar

Som om ikke alle OS inneholder bugs eller er inkompatibelt med en eller annen hw :roll: Jeg har aldri kommet over noe mer brukervennlighet, men det sier jo seg selv at operativsystemet eller distroen du prøver funker på PC-en din.

 

Skjedde dette hver gang du boota live-CD-en?

 

EDIT:

 

Known issues in Daryna

 

* On some hardware with ATI/nVidia cards: If the liveCD boots all the way to Gnome but hangs and just shows the mouse pointer and eventually the wallpaper, restart the liveCD, press F6 and change the options "quiet splash --" with "nosplash noapic noacpi --".

 

http://www.linuxmint.com/rel_daryna.php

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Som om ikke alle OS inneholder bugs eller er inkompatibelt med en eller annen hw :roll: Jeg har aldri kommet over noe mer brukervennlighet, men det sier jo seg selv at operativsystemet eller distroen du prøver funker på PC-en din.

 

Skjedde dette hver gang du boota live-CD-en?

 

EDIT:

 

Known issues in Daryna

 

* On some hardware with ATI/nVidia cards: If the liveCD boots all the way to Gnome but hangs and just shows the mouse pointer and eventually the wallpaper, restart the liveCD, press F6 and change the options "quiet splash --" with "nosplash noapic noacpi --".

 

http://www.linuxmint.com/rel_daryna.php

 

ok jeg skjønner nå at man ikke skal innstallere linux sånn uten videre, man må lese seg en del opp først før man kaster seg ut i det, slik at man kjenner alle kodene og kommandoene :), men takk for hjelpen :thumbup:

Endret av nerd-light
Lenke til kommentar
Som om ikke alle OS inneholder bugs eller er inkompatibelt med en eller annen hw :roll: Jeg har aldri kommet over noe mer brukervennlighet, men det sier jo seg selv at operativsystemet eller distroen du prøver funker på PC-en din.

 

Skjedde dette hver gang du boota live-CD-en?

 

EDIT:

 

Known issues in Daryna

 

* On some hardware with ATI/nVidia cards: If the liveCD boots all the way to Gnome but hangs and just shows the mouse pointer and eventually the wallpaper, restart the liveCD, press F6 and change the options "quiet splash --" with "nosplash noapic noacpi --".

 

http://www.linuxmint.com/rel_daryna.php

 

ok jeg skjønner nå at man ikke skal innstallere linux sånn uten videre, man må lese seg en del opp først før man kaster seg ut i det, slik at man kjenner alle kodene og kommandoene :), men takk for hjelpen :thumbup:

 

Dette står skrevet i kunngjøringen av distribusjonen da, den de aller fleste leser før de laster ned.

Lenke til kommentar

ja ja, den virket ikke med de mystiske kodene heller, faktisk, men men hva kan vente av et gratis system. Nei nei skjønner at jeg ikke er en linux mann jeg får holde meg til windows, skomaker bli ved din lest er det ikke det man sier :) og jeg leste ikke kunngjøriingen bare denne artikkelen her, så dum er jeg :)

Lenke til kommentar
ja ja, den virket ikke med de mystiske kodene heller, faktisk, men men hva kan vente av et gratis system. Nei nei skjønner at jeg ikke er en linux mann jeg får holde meg til windows, skomaker bli ved din lest er det ikke det man sier :) og jeg leste ikke kunngjøriingen bare denne artikkelen her, så dum er jeg :)

 

Var ikke ment som kritikk ;-) Bare tenkte på at informasjonen ikke akkurat var skjult. Den skulle ikke akkurat være så vanskelig å finne =p

 

Men det er synd det ikke fungerte for deg, forhåpentligvis fungerer det bedre når Ubuntu 8.04 kommer ut.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd Linux Ubuntu og synes det er bra.

Andre som også liker den versjonen?

Flertallet av Linuxbrukerne liker Ubuntu i følge de meningsmålingene jeg har lest, og liker man Linux Mint liker man sannsynligvis Ubuntu også da Mint er basert på Ubuntu og oppfører seg ganske likt.

 

Her er spørreundersøkelse for 2007 på Linuxquestions.org om du er nyskjerrig:

Link til alle spørreunsersøkelsene

 

Desktop distribution of the year Her har Ubuntu desidert størst oppsluttning på 30%, med andreplassen liggende på 11% og Mint nede på 2%. Mint er riktignok fortsatt ikke så kjent som mange av de andre, fortsetter de med det gode arbeidet de gjør nå kommer de nok til å stige bra i den undersøkelsen til neste år ;) Selv ville jeg nok stemt Ubuntu (eller Debian som Ubuntu er basert på igjen) siden jeg synes de har gjort veldig mye bra for Linux-fellesskapet, og nesten all jobben til Linux Mint.

 

Live distribution of the year Her ligger Ubuntu og Knoppix ganske likt og veldig klart foran de andre, men her er det rart ikke Mint er nevnt da denne inneholder flah og alt av codecs. De fleste andre distroer har ikke dette, så surfing på f.eks Youtube eller se på en film fra en annen disk kan bli vanskelig.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...