Gå til innhold

Linux Mint 4.0


Anbefalte innlegg

8.04 kommer i april, som seg hør og bør (8 = 2008, 04 = 4. måned: april).

 

Grei gjennomgang av Mint dette, men jeg merker meg at mange av elementene som fremheves som forbedringer over Ubuntu faktisk er til stede i Ubuntu også, for eksempel blir man ikke bedt om keyring-passordet ved bruk av Network Manager lenger, man har hatt PDF-printer i Ubuntu så lenge jeg kan huske, og man har alltid kunne se changelog i Update manager ..

 

Sikker? Jeg kan gå med på PDF-printer delen, men Ubuntu spørte meg om keyring-passordet sist jeg testet det. Changelog "biten" i Ubuntu mener jeg er VELDIG minimal i forhold til Mint. Er du sikker på at changelogen er tilgjenglig i oppdateringsverktøyet? Er med på synaptic.

Ja, selvsagt er jeg sikker. Sitter da ikke og finner på ting .. GNOME Keyring kom med muligheten til å huske keyringpassordet i 7.10.

 

Jeg legger også ved et screenshot av Update Manager, dessverre har jeg ingen updates tilgjengelig akkurat nå, men du kan i hvert fall se at feltet er der. Jeg har mine tvil om Mint legger til mer info enn det som dukker opp i dette feltet i Ubuntu (informasjonen er innbakt i pakkebrønnen, og som du selv sier: Mint bruker stort sett Ubuntus pakkebrønner).

post-15152-1203804037_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Testet den for noen måneder siden og den er vel mer ryddig med fonter og litt bedre gjennomført design av utseende (sier ikke at jeg liker det). Husker jeg ikke feil bruker de vel RedHats liberation fonts også (last ned windowsversjonen og send til en venne med Office). Ikke noe vondt ment, men det begynner å bli veeeldig mange spinoffs her og der ;o) Derfor har jeg litt sansen for at distroer legger inn verktøy for dette slik fedora har gjort. Tror jeg holder meg til Ubuntu foreløbig - neste blir nok Xubuntu tenker jeg. Syntes Xfce begynner å blir bra.

 

For de som har lyst til å forsøke en annen distro kan man jo ta en titt på denne:

 

<a href="http://www.dreamlinux.com.br/gledition/beta-overview.html" target="_blank"><a href="http://www.dreamlinux.com.br/gledition/beta-overview.html" target="_blank">http://www.dreamlinux.com.br/gledition/beta-overview.html</a></a>

Test den med Xfce :innocent:;o)

 

I forrige versjon lå det et utmerket verktøy for å lage en svært komplett spinoff med egne tema og pakker, men det er ikke klart for betaen enda pga at de fjerner Morphix/Posix avhengighetene i den nye versjsonen.

 

<a href="http://www.dreamlinux.com.br/saiba-tutor.html" target="_blank"><a href="http://www.dreamlinux.com.br/saiba-tutor.html" target="_blank">http://www.dreamlinux.com.br/saiba-tutor.html</a></a>

 

Vet ikke om man kan hente ned Norsk språk, men de forsøker ihvertfall å skape et særpreg (eller skal vi si OSX ripoff).

 

Brasil er forøvrig et land hvor det satses hardt på Linux så HW.no må nok plage sin skribent, Hr Robin Heggelund Hansen, og sende ham på reportasjetur din i Februar neste år. Dog gjelder det å gjøre lokal research i noen måneder på forhånd.... Jeg ser ikke bort ifra at Microsoft Norge vil være villig til å sponse en 3-4mndr så de slipper å se utmerkede Linuxartikler..... :thumbup:

 

Hadde ikke gjort meg noe å dra til Brasil nei, men kommer til å savne dere for mye til å bli der i mer en et par dager ;-)

 

Dreamlinux ser meget interessant ut ja, og kommer nok til å ta en nærmere titt på det i fremtiden. Men dere får smøre dere med tolmodighet, går siste året på videregående nå og ting er ganske hektisk. HW.no er derfor ikke første prioritet, selv om det er mengder med interessante ting å skrive om...

 

Ja, selvsagt er jeg sikker. Sitter da ikke og finner på ting .. GNOME Keyring kom med muligheten til å huske keyringpassordet i 7.10.

 

Jeg legger også ved et screenshot av Update Manager, dessverre har jeg ingen updates tilgjengelig akkurat nå, men du kan i hvert fall se at feltet er der. Jeg har mine tvil om Mint legger til mer info enn det som dukker opp i dette feltet i Ubuntu (informasjonen er innbakt i pakkebrønnen, og som du selv sier: Mint bruker stort sett Ubuntus pakkebrønner).

 

Men vet jo aldri, finnes alltid noen idioter der ute som må finne på argumenter for å være kul. =p

 

Har ikke brukt Ubuntu siden forrige test, men er ganske sikker på at den ikke husket passordet mitt. Men jeg får ta deg på ordet. Skal oppdatere artikkelen nå :-)

 

Tenkte å prøve ut det her med en LiveCD, men hvilken av de utgavene som ligger under den linken i artikkelen er på LiveCD? Kanskje alle?

 

 

Å jada, jeg er HELT fersk på det her, aldri prøvd Linux før :roll:

 

Alle er LiveCD ja, men den vi testet i artikkelen heter "Main Edition" på den sia som er linket til. Tror også det er den eneste versjonen der (utenom "light edition") som ikke er i Beta.

 

P.S: Ikke bli overasket hvis Linux Mint kjører litt tregt fra LiveCD. CD-Rommen er mye tregere enn harddisken.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Har nå skrevet om seksjonen om NDISwrapper, fjernet delen som sier at GNOME keyring ikke trenger passord, skrevet at Ubuntu også har støtte for PDF-utskrift og fjernet delen som sier at MintUpdate gjør mer informasjon tilgjengelig.

 

Har også lagt til informasjon om hvorfor andre Linux-distribusjoner ikke har like god multimedia støtte som Linux-Mint (programvare patenter).

 

Er det noe jeg har glemt? Hvis dere orker å sjekke endringene og se om det er noe jeg kanskje har skrevet feil så blir dette satt stor pris på =D

Lenke til kommentar
Jeg legger også ved et screenshot av Update Manager, dessverre har jeg ingen updates tilgjengelig akkurat nå, men du kan i hvert fall se at feltet er der. Jeg har mine tvil om Mint legger til mer info enn det som dukker opp i dette feltet i Ubuntu (informasjonen er innbakt i pakkebrønnen, og som du selv sier: Mint bruker stort sett Ubuntus pakkebrønner).

MintUpdate stort sett Ubuntu sin update manager med en litt annen innpakning og litt flere funksjoner.

 

Changes (eller changelog i Mint) og Description er med i begge, og changelog er der utviklerne skriver om deres forandringer i pakkene ja. I tillegg har du i Mint Warnings og Extra Info, så du "kan" få tilgang til mer informasjon i tillegg til det du finner i Ubuntu.

 

I tillegg får du informasjon om hvor sikre pakkene er (fra 1-5) og kan selv velge hvilke som skal være synlige, da vil ikke update manageren si ifra om det kun er oppdateringer tilgjengelig på det nivået du har satt som usikre. Og på samme måte velge hvilke som skal være sikre (fra 1-5). Anbefalt og standard er å sette synlige og sikre fra 1-3.

 

Fra update manageren får du også mulighet til å bestemme intervalene for hvor ofte den skal se etter oppdateringer.

 

Du får også muligheten til å huke av for "Include dist-upgrade packages" som gir det mulighet til å installere nye dependencies eller ikke. Dette kan resultere i installasjon av nye pakker eller fjerning av noen pakker og er ikke å anbefale om man ikke har god erfaring med APT.

 

Alt i alt er Mint sin updateprogramvare mer avansert enn den du finner i Ubuntu, men de gjor den samme nytten og er enkle i bruk begge to.

Lenke til kommentar
Fordelen ved f.eks Dreamlinux og Fedora er at når du (som jeg) har funnet frem til oppsett som passer både når det gjelder utseende, funksjonalitet og programvareutvalg kan legge inn de nødvendige oppdateringene og lage en installasjonsdisk som er nøyaktig slik en vil ha det. (Kjekt når man har flere maskiner eller kompisene liker oppsettet og ønsker det samme).

 

Når det gjelder Dreamlinux finner du informasjon om multimedia på sidene deres. De har samlet multimediastøtten i en metapakke (tror jeg det er), så man laster ned denne metapakken og alt skal være i orden. Det er vel litt som Ubuntu Restricted Extras og mere til. Dette skal ikke være noe problem. Jeg er enig med Robin i at han bør vente med å publisere en test av distroen, ihvertfall til den er ute i release.

 

Ettersom jeg kjører kun én maskin og ikke ønsker dualboot lengre (er 100% Microsoft fri) vil jeg også vente med å prøve ut denne skikkelig til den er "definert som stabil". Test liveCD, men vær obs på at den ikke har "MkDistro"verktøyet inne enda.

Det nærmeste man kommer i Mint av programvaren som er tilgjengelig er APTonCD, men er nok langt fra like funksjonell som mulighetene man har i Fedora og Dreamlinux.

 

Lastet ned Live-CD og så ut til at kodekpakke og libdvdcss var installert. Virket som om de har lagt mye vekt på å få et bra utseende også :)

Lenke til kommentar

Begynner å gå litt lei av pek-og-klikk-distroer som skal ordne alt for deg. Prøvde å få hjelp med en slik distro en gang, og alt brukerene kunne si var klikk der og der... Jeg hadde ingen GUI på daværende tidspunkt fordi auto-konfigureringen av X ikke skjønte bæret av skjermkortet.

 

Slike distroer er bare praktiske når alt virker.

 

Holder meg til Debian og installerer ting fra bunnen av. Base install FTW.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Mye av grunnen til at slik multimedia støtte ikke er standard i andre distribusjoner som f.eks. Ubuntu, er pga. programvare patenter som gjelder i bla. USA. I slike land er brukerne nødt til å betale lisens-penger for å kunne benytte seg av diverse codecs, som f.eks. mp3. I Norge har vi derimot ikke dette problemet, noe som gjør at vi kan nyte Linux Mint med god samvittighet.

 

Orddeling er en uting. :p

Lenke til kommentar
Slike distroer er bare praktiske når alt virker.

Det kan vel i og for seg sies om alt. For mange brukere blir en terminal-basert distro helt ubrukelig, uansett.

 

Dessuten vil slike distroer nå fram til et bredere publikum og vil muligens øke brukermassen. Noe som igjen kan føre til for eksempel dette, og som vil gavne alle som bruker Linux og andre operativsystemer.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Mye av grunnen til at slik multimedia støtte ikke er standard i andre distribusjoner som f.eks. Ubuntu, er pga. programvare patenter som gjelder i bla. USA. I slike land er brukerne nødt til å betale lisens-penger for å kunne benytte seg av diverse codecs, som f.eks. mp3. I Norge har vi derimot ikke dette problemet, noe som gjør at vi kan nyte Linux Mint med god samvittighet.

 

Orddeling er en uting. :p

 

Fikset ;-)

 

Synes det er så rart at folk bruker navnet mitt i forum. For all del, bare fortsett med det som passer dere best. Men må kommentere at det er uvant =p jaja...

Lenke til kommentar
Synes det er så rart at folk bruker navnet mitt i forum. For all del, bare fortsett med det som passer dere best. Men må kommentere at det er uvant =p jaja...
Føler meg truffet :) . Du skriver jo artiklene med fullt navn, og de er direkte knyttet til tråden. Da synes jeg det føles unaturlig å ikke bruke navnet ditt. Ønsker du å være helt eller delvis anonym er det jo bare å poste med et annet nick i andre tråder. Når det er sagt, tror jeg vel du har alt å vinne og ingenting å tape, på å være deg selv både i artikler og i forumet. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...