Gå til innhold

Dreambox? Finnes alternativer?


Anbefalte innlegg

Ønsker en dreambox, eller noe lignende. Men syntes det er høye priser. Finnes det gode alternativer? Vil ha slik at man laster ned kanalene, og har alle sammen gratis.

Og så lurer jeg på hva man egentlig trenger. Har TV og 1,5 MB/s linje. Tilgang til både trådløs og kabel. Må man ha parabol?

 

Finner dere bra tilbud, så er det foresten bare å rope det ut. Vil ha billig, i alle fall under 2000,-. Helst under 1000,- også!

 

Litt dårlig formulert, men dere skjønner hva jeg vil. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iNETBOX er som en Dreambox 500 og koster ikke like mye.Image og software til Dreambox 500 brukes på denne.Jeg skal få en slik en fra danmark nå til uka og da har jeg Dreambox 7000s og en Dreambox 600PVR i tillegg så venter jeg bare på en dreambox 8000 eller en lyngbox om jeg skal ha HD sendinger.Men du har også Mutant,vantage,tripledragon,fantacy og relook som er linux kloner av dreambox til hyggelige priser

Lenke til kommentar

OK. fint du skrev noen alternativer her. :thumbup:

Gidder du å skrive en liten kommentar når du har fått boksen din? Og med den kan jeg altså få noen 1000 kanaler eller noe? Norske kanaler? Gratis selvfølgelig.

 

Men hva trenger man for se på TV med sånne bokser "the pirate way"? Man trenger vel bare internet kobling da eller?

Lenke til kommentar

Man får ikke automatisk inn alle tilgjengelige kanaler gratis, man må skaffe koder for å kunne dekryptere kanalene. Evnt bruke et CardSharing-nettverk(ikke gratis, men langt billigere en å kjøpe kort selv).

 

Med slike bokser så må man som regel ha en signalkilde pluss en kodekilde for å dekryptere signalkilden(dersom den er kryptert). Så man må som regel ha parabol, kabel, antenne eller internett(for iptv) i tillegg til kodene/kort.

 

Eg har et par dreamboxer gående og er storfornøyd. Har dog ikke prøvd noen av de andre men eg mener dreambox er verdt prisen(e). Personlig har eg gitt opp den evindelige jakten etter koder. Eg prøvde en kort periode i begynnelsen. Med en gang bilde ble svart var man nødt til å lete etter nye koder for så å legge disse inn. Når kodene byttes varierer veldig(ihvertfall tidligere) og kan resultere i at bildet blir svart mitt under favorittprogrammet ditt. Da fant eg fort ut at det lønte seg å betale det som det koster for å slippe dette.

Lenke til kommentar

Så det er vansklig med disse kodene? Jeg trodde det bare var å innstalere et (pirat)image.

Hvor ofte kommer disse kodene? Er det veldig vansklig å finne fram (for en som er datakyndig, datainteresert og skal bli ferdigutdannet dataingeniør innen 4 år)?

 

Men om det ikke funker "the pirate way"... Hva er da vitsen med dreambox? Bare å ha viasat og canal-digital i en boks?

 

Nå har vi viasat og canal digital i stua. Vi har én parabol. Kun en av dem virker om gangen, så om begge står på samtidig får man bare "ingen signalkvalitet" eller noe lignende. Hva må gjøres eventult om jeg da skal ha dreambox ( i kjelleren)?

Lenke til kommentar

Dersom dekoderane brukar kvar sin svitsj skal vel begge kunne vere på samstundes.

Skal du ha endå ein dekoder må for det første lnb-ane ha (minst) 3 utgangar, dessutan må du ha ein høgisolert svitsj til kvar dekoder. Meiner eg, utan at eg har så godt greie på dette.

 

Vitsen med å ha både Viasat og Cd forsvinn litt no, sidan Via etter kvart får TV2 og cd får Viasat4 og etter kvart TV3.

Lenke til kommentar
Så det er vansklig med disse kodene? Jeg trodde det bare var å innstalere et (pirat)image.

Hvor ofte kommer disse kodene? Er det veldig vansklig å finne fram (for en som er datakyndig, datainteresert og skal bli ferdigutdannet dataingeniør innen 4 år)?

De fleste kodene kommer ut ganskje kjapt, men det tar tid å "komme inn i" miljøet og finne de foraene som de rette kodene ligger på i rett format til ditt bruk. Evnt må du kunne konvertere kodene til et format du kan bruke(det vanligste bruksområde til koder er dreambox eller kortbrenning). Å kunne tysk, polsk, nedelandsk og russisk er en STOR fordel når du begynner med det. Min konklusjon? Dersom eg jobber de timene eg ville brukt på å lete etter koder så tjener eg penger på å ha orginale kort. Men for all del, enkelte kammerater av meg sverger fortsatt til metoden, selv om de sjøl nå har gått over til mer legitime metoder(iptv, riks tv osv). Og det varierer veldig hvor ofte kodene kommer ut. Når eg kjøpte min første dreambox(5 år siden) kunne Canal Digital finne på å skifte koder opp til flere ganger i uken. Det kunne deretter ta et par timer før kodene var tilgjengelige.

 

Men om det ikke funker "the pirate way"... Hva er da vitsen med dreambox? Bare å ha viasat og canal-digital i en boks?

Mine årsaker:

- alt-i-ett(tuner, opptaker og dvd-spiller)

- markedets kjappeste kanalbytte

- muligheter for store kanallister og egentilpassede lister

- utbyttbar harddisk

- mange programmer/verktøy som gir et hav av muligheter

- tv bildet kan hentes frem over alt hvor eg har nok båndbredde

- alt kan styres via nettverk

- kombinert viasat/canaldigital

 

Nå har vi viasat og canal digital i stua. Vi har én parabol. Kun en av dem virker om gangen, så om begge står på samtidig får man bare "ingen signalkvalitet" eller noe lignende. Hva må gjøres eventult om jeg da skal ha dreambox ( i kjelleren)?

Dersom du skal ha flere tunere som skal kunne styres individuelt må hver enkelt tuner være koblet til hver sin separate utgang på LNB'en(e). Skal du ha to tunere tilkoblet trenger du med andre ord en LNB(mikrobølgehode) med to utganger. Skal du ha tre tunere tilkoblet må du ha 4 utganger(de kommer med 1, 2, 4, 8, 16, 32 utganger(som regel)). Dersom du så skal ha to LNB'er tilkoblet en tuner(eller flere) trenger du også en DiSEq switch pr tuner som igjen er tilkoblet hver enkelt LNB.

 

Da vil du unngå problemet du har i dag. MEN, slik det er i dag, og du har en tuner til viasat og en tuner til canaldigital så er det enklere for deg å koble hver tuner direkte til hvert sitt hode(viasat til 5' øst og canal digital til 1' vest). Da kan de brukes samtidig.

 

Slik eg har det i dag så har eg tre stk dreamboxer hvor to stk har harddisk mens alle er tilkoblet en nettverksdisk med mye opptaksmateriale. Alle tre har tilgang på DVD-spilleren i PC-en min og alle tre styres i fra en sentral pc når det gjelder opptak av ting vi vil se. I tillegg hender det eg henter frem tv-bildet på jobb når eg jobber overtid(gjør det litt kjekkere) eller på andre enheter(mobil er for eks mulig, men det merkes på regningen).

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Til innlegg 7: Følgjer du oppskrifta mi må du ha to hovud som kvar har 4 utgangar, samt 3 svitsjar. Som nomore skriv så kan du kople viasat-dekoderen direkte til viasat-hovudet og canal digital-dekoderen direkte til canal digital-hovudet, dette fordi nrk-kanalane no vert tilgjengelege også på sirius (viasat). Dessutan treng du jo ikkje nrk på begge dekoderane. Skal du bruke dreambox i kjellaren må du bruke svitsj, som du koplar til ledig utgang på kvart hovud (dersom du ynskjer via og cd på same dekoder.) Med denne løysinga treng du altså berre to utgangar per hovud, og ein svitsj.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Så det er vansklig med disse kodene? Jeg trodde det bare var å innstalere et (pirat)image.

Hvor ofte kommer disse kodene? Er det veldig vansklig å finne fram (for en som er datakyndig, datainteresert og skal bli ferdigutdannet dataingeniør innen 4 år)?

 

Men om det ikke funker "the pirate way"... Hva er da vitsen med dreambox? Bare å ha viasat og canal-digital i en boks?

 

Nå har vi viasat og canal digital i stua. Vi har én parabol. Kun en av dem virker om gangen, så om begge står på samtidig får man bare "ingen signalkvalitet" eller noe lignende. Hva må gjøres eventult om jeg da skal ha dreambox ( i kjelleren)?

 

Dette ordner du med å innstalere cam på begge boksene og ha en "server" og en "klient" dette kan dog misbrukes til ekstern så derfor kan jeg ikke si deg hvordan.Men Mgcamd/NewCS og Newcamd er camer du lett kan downloade fra nedlastingsteder som finnes i image.Nabilosat og Gemini er stabile image for dreambox.Ikke er det vanskelig å sette opp heller om du skjønner litt linux og konfigurasjonsfiler.Dog er ikke boksen komplett uten tuxtext og diverse andre plugins men det lærer du deg fort å innstalere,har du en av de nyere boksene så har du plenty av plass til dette kontra Dreambox 500 og Dreambox 7000 som har begrenset størrelese på /var mappen

Lenke til kommentar

OK.

 

Noen spørsmål;

 

- Hva er det i hovedtrekk forskjellen mellom dreambox 500T og dreambox 500S

- Ville dere valgt en brukt 500S til 1900,- eller en ny 500T til 2190,-?

 

- Hva trenger jeg av nytt utstyr i tillegg til dreamboxen? Altså LNB'er, switsjer osv.

 

Situasjonen i huset nå:

I stua er det 2 tunere. En viasat og en canal digital.

Ute er det en parabol(tallerken), med 2 LNB'er (mikrobølgehoder). 1 kabel fra hvert hode går til en boks på baksiden av parabolen (En slik kanskje?). Fra den går det en kabel inn i huset. Den kabelen går til canal digital- tuneren. Og så er det en liten kabel fra den til viasaten.

 

NB! Jeg må kunne se på dreambox uforstyrret om viasaten eller canaldigitalen står på.

 

 

 

- Kan en eller annen sende meg PM om hvordan man kan ha dreambox uten å betale for abonoment. Den skal jeg sende et kyss tilbake. :love:

Lenke til kommentar

Det du trenger er 2 stykk dualhoder som har to utganger og 2 stykk 2/1 switcher så trenger du 2 stykk satrecivere gjerne en dreambox 7020 altenativt tripledragon og en dreambox 500 plus eller en iNET box som er svært rimelig.Da kan du ha tripledragon som "server" og dreamboxen som klient ved å bruke enten Newcamd pluss Mgcamd/NewCS eller en annen EMU som ikke skal diskuteres.Dette skal da på tripledragon for å dele internt med dine satrecivere.På klientsiden kan du bruke newcamd/mgcamd NewCS eller CCCam allt etter hvilken cam du bruker.Men uansett så kan dette brukes mere ulovelig utenom cardsplitter som de fleste har kjenskap til,så dette kan gjøres slik att du deler med nabo og venner og det må du kjenne personer for å få det til om du ikke er flink i linux og skjønner conf filer.Alternativt kan du som sagt bruke cardsplitter.

 

Sånn kan du da se TV uavhengig av hva de andre ser på med ett eller 2 kort

Endret av nre1458
Lenke til kommentar

Og foresten. Jeg kjenner ikke folk som driver med sånt. Så så vidt jeg skjønner deg, så funker ikke det der med "cardsharing". Men med dreambox så trodde jeg det var så enkelt som å gå på en nettside, laste ned patch/program eller lignende, og bare legge det på boksen. Det er tydligvis ikke så enkelt?

 

Leste litt på freakforum nå... Holder det med et image og SoftCAM (plugin/EMU). Og så trenger man så "å ftp'e over koder til riktig mappe på DreamBoxen, og restarte emu'en, så skal du få bilde."

Lenke til kommentar
Og foresten. Jeg kjenner ikke folk som driver med sånt. Så så vidt jeg skjønner deg, så funker ikke det der med "cardsharing". Men med dreambox så trodde jeg det var så enkelt som å gå på en nettside, laste ned patch/program eller lignende, og bare legge det på boksen. Det er tydligvis ikke så enkelt?

 

Leste litt på freakforum nå... Holder det med et image og SoftCAM (plugin/EMU). Og så trenger man så "å ftp'e over koder til riktig mappe på DreamBoxen, og restarte emu'en, så skal du få bilde."

 

Cardsharing fungerer ypperlig det. Men mer kan eg ikke si :p

 

Hva koder angår så stemmer det du sier å grove trekk. Problemet er å finne rette koder til rett tid. Det var problemet eg hadde og et kompromiss eg ikke ville inngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...