Gå til innhold

Raskere PC-oppstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften er direkte misvisende. I følge testen av ASUS-kortet så er det ikek snakk om oppstart til wondows i det hele tatt, men oppstart av en egen og meget begrenset linux-modul. Enten den eller windows. Det vil si at det sansynligvis tar lengre tid å åpne windows siden man faktisk må velge mellom hva man skal starte opp.

Tanken var god, men utførelsen langt fra pari. Her er det mye jobb igjen.

Lenke til kommentar

Glimrende! Dette kan være et glimrende feilsøkingsverktøy om f.eks harddisken feiler, det optiske drevet feiler, eller SATA-kontrolleren feiler eller om man bare feilsøker generelt og ønsker å starte testingen med færrest mulig komponenter i maskina. F.eks kan man kjøre online virus-scannere på en disk som er infisert eller en harddisk analyseredskap. Jeg ser mange glimrende muligheter med dette så det er absolutt et stort pluss i margen i forhold til tradisjonelle bioser. Forhåpentligvis åpner de for kjøring av andre programmer også etter hvert. F.eks fra CD eller minnepinne. Det vil øke fleksibiliteten og mulighetene ytterligere. F.eks overklokkingsprogrammer, memtest, systemdiagnose, klokkehastigheter, spenninger, temperaturer, stresstester osv.

 

Overskriften er direkte misvisende. I følge testen av ASUS-kortet så er det ikek snakk om oppstart til wondows i det hele tatt, men oppstart av en egen og meget begrenset linux-modul. Enten den eller windows.

Nå er det jo ikke alle som har kun Windows på maskina ;) Det kan jo også stå mellom dette og f.eks OpenSolaris for å ta et eksempel.

 

Angående raskere eller tregere oppstart så vil det jo gjenstå å se om det faktisk tar kortere eller lengre tid fra man trykker på på-knappen til maskina begynner å lese boot-sektoren.

 

Finnes det noen liste over hvilke hovedkort som har denne positive egenskapen?

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke alle som har kun Windows på maskina ;) Det kan jo også stå mellom dette og f.eks OpenSolaris for å ta et eksempel.

Det blir jo tilsvarende for f.eks ubuntu. Enten velger man denne begrensede modulen eller så kan man boote OS. Det er mao ingen raskere oppstart av OS, noe jeg mener overskriften absolutt innvitere oss til å tro.

Lenke til kommentar

@Mozze:

 

Enig i at her burde man hatt en litt annen tittel på artikkelen. Jeg trodde det var snakk om noe revolusjonerende nytt jeg, og ikke noe som har vært kjent i lengre tid.

 

Men som Simen1 synes jeg dette er meget spennende, og gir mange muligheter knyttet til feilsøking og annet. Jeg har uansett problemer med å få Windows til å boote på mindre enn 40 sek, og har enkelte ganger behov for rask aksess til nettleser eller annet.

 

Problemet knyttet til valg av system i oppstart er vel enkelt å løse på samme måte som man velger default på Multiinstallasjon i dag.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en funksjon som kan være nyttig for mange: enkel bruk av enklere programmer. Kanskje dette kan føre til at flere tar i bruk PC også? (f.eks. flere eldre) Men de kunne nok lagt til noen flere gjenopprettingsfunksjoner, slik som et partisjonsverktøy og verktøy for sikkerhetskopier. IM (f.eks. Pidgin) bør være med om det ikke allerede er med.

 

Coreboot virker interessant, jeg må lese mer om dette før jeg uttaler meg for mye. Jeg håper at dette ikke ødelegger for kompatibliteten til PC-standarden. BIOS i den forstand den er i dag trenger forbedringer, og da bør det være et åpent system eller en åpen standard.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som en funksjon som kan være nyttig for mange: enkel bruk av enklere programmer. Kanskje dette kan føre til at flere tar i bruk PC også? (f.eks. flere eldre) Men de kunne nok lagt til noen flere gjenopprettingsfunksjoner, slik som et partisjonsverktøy og verktøy for sikkerhetskopier. IM (f.eks. Pidgin) bør være med om det ikke allerede er med.

 

Helt uenig. Kjapp oppstart til firefox eller skype, uten tilgang til disker og resten av systemet? Høres egentlig teit ut. Ser overhode ikke hvordan eldre og andre datavegrere skulle få mer lyst til å rote med pc.

 

Vi snakker om 5sek til et sterkt begrenset system, eller litt lengre til et fullblods maskin - whats the point?

 

Jeg er en slik bruker som har maskinen på konstant, så om eg plutselig må på nett så er jo maskinen klar den. Kompisen min har en laptop under stuebordet, og den bruker få sekunder på å komme ut av dvalemodus eller hva det kalles, igjenn dødføtt system.

 

Hadde systemet hatt mulighet OG programmer som kunne blitt brukt til feilsøking etc, så kanskje det ville hatt livets rett. Men så er det å få kommerse feilsøkingsprogram inn på dette systemet da... open source/gratis alternativer er jo aldri sertifisert for å fikse noe som helst.

 

Uansett ... boot på minnepinne/cd/dvd om man trenger linux-feilsøkingssystem.

Lenke til kommentar
Jeg vil helst se at vi beveger oss snart, her, jeg.

Msi er ute først med det, og så vidt jeg forstår, Vista64 skal være klar (?)for det, etter den major oppdateringen som kommer.

Vi trenger/krever forandring føler jeg, men ikke av denne type som presenteres her.

Produktet som artikkelen omtaler er på ingen måte erstatning av BIOS, det er uavhengig av BIOS/EFI/Coreboot. Etter at jeg leste EFI-spesifikasjonene, så ble jeg ikke noe serlig imponert. Jeg har mer troen på noe i retning av Coreboot, det bør uansett være en åpen standard, samt ikke ofte for mye kompatiblitet og fleksibilitet. Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...