Gå til innhold

Påbyr åpne dokumentstandarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette vedtaket er forøvrig det første direkte resultatet av arbeidet som er gjort i Standardiseringsrådet. Standardiseringsrådet er ett forsøk fra sentrale myndigheter å få orden i bruken av standarder i offentlig sektor. Målet er å bedre og forenkle samhandlingen mellom etater og mellom etater og næringsliv/borgere. Mer om arbeidet i standardiseringsrådet kan leses her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/kampa....html?id=476259

Lenke til kommentar

Dette er meget gledelige nyheter. Endelig får vi et leverandøruavhengig format slik at ingen blir utelukket fra å kunne bruke offentlige dokumenter og ingen blir pålagt å kjøpe dyr programvare for å lese de offentlige dokumentene. Dette blir sikkert en glimrende inspirasjon for resten av næringslivet om å bruke åpne standarder flittigere. På min arbeidsplass har vi allerede hatt html, pdf og odf i bruk som intern standard i et par år, men enkelte kunder har ønsket et doc-format så vi har ikke kunnet kvitte oss med den dyre kontorpakken ennå.

 

og for å gå litt politisk, jeg banner på at det ikke kunne skjedd med en blå regjering...

Jeg banner i mot. Det kommer veldig an på om det er innbitte blåruss/BI-blåe politikere som kun jobber for at deres utvalgte bedrifter skal få tappe det offentlige og folk mest mulig eller om det er andre blå politikere som prioriterer effektivitet i det offentlige, sunn konkurranse i næringslivet og inkluderer innbyggerne i regnestykket om samfunnsøkonomi. Jeg er f.eks overbevist om at Kåre Willock hadde vært i den sistnevnte gruppa selv om han er høyrepolitiker. Tidligere venstrepolitiker Paul Chaffey, nå høyrevridd men ikke så politisk aktiv lengre ville nok også vært i den siste gruppa siden han er en stor tilhenger av markedsøkonomi. Ordfører Per Ditlev-Simonsen og Siv Jensen tror jeg hadde vært av en annen oppfatning. Generaliseringer fungerer sjelden i politikken ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
morsomt at du ikke fant noen sittende eksempler simen1 ;)

 

Ikke så enkelt i og med at de fleste sentrale høyrefolk (i dag) er mest påvirket av "Chicagoskolen". Ikke så rart, når man ser hvor enorm innflytelse den har hatt i vestlig politikk, ikke minst liberale/konservative miljøer de siste 20 år. Men Erling Lae vil jeg nevne som et eksempel på "Willoch-linja". Og det finnes nok andre også.

 

Edit: ser at don_Vito korrigerer opp de fleste sin misoppfatning under min post.

 

Ellers er jeg enig i at dette var en gledens dag. I den sammenheng har faktisk Nederland fattet tilsvarende vedtak. Og det kommer nok for hele EU også.

 

OT: Og så er det merkverdig hvor stille MS-fansen ble (feed the trolls).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
og for å gå litt politisk, jeg banner på at det ikke kunne skjedd med en blå regjering...

 

Her tar du nok ganske feil:

Meyer la fram «eNorge – det digitale spranget» 27. juni 2005, som krever at det offentlige skal bruke åpne standarder og åpen kildekode innen 2009, samt at offentlige IT-tjenester skal kunne brukes av alle.

http://no.wikipedia.org/wiki/Morten_Andreas_Meyer

 

evnt: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article543339.ece

 

 

Så en viss Grande Røys sitter på en måte og høster frukter av det arbeidet Meyer startet med.

Lenke til kommentar
Innebærer bruk av .html at de faktisk skal skrive "korrekt" html, eller innebærer det f.eks. å skrive det i Word for så å eksportere det til .html?

 

Eit dokument som skal vere eit HTML-dokument er ikkje eit HTML-dokument før det er godkjent av W3C. Er det ikkje validerbart er det bare masse tekst. Dersom eg lagar ei fil med ODF-heading (OK, eg veit ikkje korleis ODF-filer er bygd opp, men eg håpar de forstår kva eg vil illustrere), men fyller den med Word-dokumentdata er det ikkje eit ODF-dokument, sjølv om det presenterar seg som eit.

Lenke til kommentar

Jeg er 100% inneforstått med hva HTML er og hva det innebærer at en .html-fil/markup er valid. Det jeg er interessert i er om man faktisk kommer til å holde seg til standarden (W3C) eller om man holder seg til at det holder med en fil med .html postfix med "masse tekst". Jeg har litt problemer med å se for meg at folk som har skrevet i Word hele sitt arbeidende liv kommer til å juble av glede over å måtte bruke andre/nye programmer for å lage dokumenter. Som "alle" her antageligvis vet vil ikke et dokument skrevet i Word -> eksport til HTML ikke være valid.

 

Spørsmålet mitt innebærer altså ikke at jeg lurer på hva HTML er, hva som er valid HTML, men heller om noen vet hvordan det planlegges å følge opp at .html-filer er valide/følger standarder. Synsing på området klarer jeg ganske fint selv :p

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt innebærer altså ikke at jeg lurer på hva HTML er, hva som er valid HTML, men heller om noen vet hvordan det planlegges å følge opp at .html-filer er valide/følger standarder. Synsing på området klarer jeg ganske fint selv :p

 

Norge.no tester validitet på nettsidene i samband med den årlige kvalitetsundersøkelsen av offentlige nettsider. Det har de gjort i flere år. Trolig vil dette legges ennå mer vekt på framover.

 

Ellers, gode publiseringsløsninger renser eventuell Word-kode for rusk og rask (gjør de ikke det er de ubrukelige). Og det er nok ikke mange offentlige nettsteder som bruker Word --> eksporter til HTML for å publisere innhold. Og når det gjelder ODF, er det faktisk relativt greit å rendre et ODF dokument til gyldig HTML "on the fly". I og med at ODF bli standard, er det nok dette som er mest aktuelt. At en del leverandører av publiseringsløsninger bygd på ren MS-teknologi får noen utfordringer, ser jeg bare som interessant.

Lenke til kommentar

Jepp, gode publiseringsløsninger er det essensielle her, og dessverre finnes de med svært ulik kvalitet. Jeg så/ser for meg totalt kaos hvis alle som publiserer offentlige dokumenter skulle lage HTML-filene selv. Takker [bolson] for svar på spørsmål og generelt for et opplyst innlegg :)

Endret av Saiko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...