Gå til innhold

XP testes ut på XO-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Asus Eee fungerer hvertfall Windows FLP bra. Tviler på at MS trenger bruke så mye tid/penger på å tilpasse ett av sine OS, når de bare trenger å installere WinFLP på XO'en. Så lenger de har driverene som trengs burde alt være i boks. Man vil jo ikke ha ett forvokst OS på en slik maskin.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å spesialtilpasse XP Embedded? eller det det "litt" mer enn det?

 

Det er også et poeng at livssyklusen til XP snart renner ut. Kanskje XP får et utvidet liv?

 

Jo lengre XP "lever" jo bedre er det i fra mitt ståsted.

 

 

spesifikasjoner for XO er HER:

 

CPU: x86 AMD Geode [email protected] (datasheet)

CPU clock speed: 433 Mhz

Graphics controller: Integrated with Geode CPU; unified memory architecture

DRAM memory: 256 MiB dynamic RAM

Data rate: Dual — DDR333 — 166 Mhz

Mass storage: 1024 MiB SLC NAND flash, high-speed flash controller

Drives: No rotating media

 

Noe som burde holde i massevis til Embedded

Endret av emva
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva man skal med M$ på en slik PC. De har jo ikke stått i førersetet for å redusere bloating eller pris før...

 

Ser at specs på skjerm og minne er kraftig oppjustert - BRA!

 

 

 

The hardware specifications as of November 2007 are: [9]

 

  • CPU: 433 MHz AMD Geode LX-700 at 0.8 Watts, with integrated graphics controller
  • 1200×900 7.5" diagonal LCD (200 dpi) that uses 0.1 to 1.0 Watts depending on mode.
  • 256 MB of Dual (DDR266) 133 MHz DRAM (in 2006 the specification called for only 128 MB of RAM[10])
  • 1024 KB (1 MB) flash ROM with open-source Open Firmware
  • 1024 MB of SLC NAND flash memory (in 2006 the specifications called for only 512 MB of flash memory[11])
  • Internal SD card slot [12]
  • Wireless networking 802.11b/g and 802.11s (mesh) Marvell 8388 wireless chip, chosen due to its ability to autonomously forward packets in the mesh even if the CPU is powered off.
  • Built-in color camera, to the right of the display, VGA resolution (640×480)
  • Built-in stereo speakers Built-in microphone 3 external USB 2.0 ports.
  • DC input, ±11–18 V, maximum 15W power draw

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det fins visstnok nedstrippede versjoner av XP på enkelte torrent-sider, som bruker ca 200 MB på installasjonen og booter med 16 MB RAM. Om jeg hadde prøvd dette f.eks. i qemu, ved å begrense den til 16 MB RAM, så kunne jeg fortalt om det virker, og det gjør det jo. Men sånt som støtte for 16 bits Windows-programmer er strippet ut, så mange litt eldre programmer lar seg ikke installere.

 

[edit]: Bare for å illustrere at det neppe er noen umulig oppgave for Microsoft å fjerne litt bloat når en eller annen lystig amatør klarer å gjøre det.

Endret av mrhanky
Lenke til kommentar

Jeg tipper at brukerne av slike PC-er med "XP" på, vil få større problemer enn vanlige Windowsbrukere når de installerer programmer på den typen PC, for så å se at PC-en fryser skikkelig til under bruk av disse programmene etterpå.

 

Men Microsoft har jo sjansen til å endelig bevise for oss at de også kan lage ett OS som håndterer minne bedre.

 

Dette må jo være noe av det mest spennende sorten koding som noensinne har skjedd i Microsoft leiren.

Kan man endelig få effektive OS fra Microsoft?

 

Kunne Windows CE hatt noe for seg å bygge videre på til disse PC-ene istedetfor Windows XP? Eller skal de på død og liv la U-landene få benytte seg av vanlige windowsprogrammer..

Endret av G
Lenke til kommentar
[edit]: Bare for å illustrere at det neppe er noen umulig oppgave for Microsoft å fjerne litt bloat når en eller annen lystig amatør klarer å gjøre det.

Husker jo at Win2K fungerte greit med 64MB, så det er nok ikke så vanskelig å få ned både minne og prosessorbruk på XP heller. En slik XO PC er jo helt grei til typiske Officeoppgaver, surfing osv.

Hadde det vært større skjerm så kunne jeg godt tenkt meg en slik løsning.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å få Windows 2000 til å kjøre fint på 48 Megabyte minne (og det er lavere enn minimumsspec'en på 64MB), men med en 10000 rpm SCSI harddisk vel og merke. CPU'en var vel en 600 Mhz om jeg husker riktig på det oppsettet (en AMD Duron).

 

Det var litt artig å få testet mine antakelser om at en rask harddisk har mye å si for systemytelsen i ett slikt system. Den gangen syntes ihvertfall jeg at en harddisk på 5400 rpm som var veldig vanlig, og en harddiskhastighet på 7200 rpm som var litt mindre vanlig var noe tregt. 4800 rpm hang vel også igjen på mange systemer den gangen.

 

Når jeg så fikk tilgang på nye deler på ett nytt system (en god stund senere), hvor CPU'en var i AMD Athlon serien, og satte på en 15000 rpm SCSI disk så boot'et Windows 2000 betraktelig raskere. Da var det også 1 Gigabyte RAM på systemet. :mrgreen: Men fyttigrisen så maskinen bråkte.

Endret av G
Lenke til kommentar

En ting er hva som er teknisk mulig, en annen ting er hva u-land er tjent med. U-land er ikke tjent med å bruke lukket programvare og spesielt ikke lukkede formater (det siste gjelder alle, ikke bare u-land). At f.eks. én programvareleverandør har prinsipiell full kontroll over (u-)lands/bedrifters dokumenter er potensielt skummelt og bør/kan unngås. Nå finnes det endel som jobber for adoptering av fri og åpen programvare i u-land. Var selv til stede under Digital Freedom Expo i Cape Town litt tidligere i år.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar

Uansett ser dette faktisk ut til å være vanskelig å få til for MS. De startet arbeidet for ca et år siden (januar i år), har ca 40 personer engasjert og vil tidligst være ferdig til sommeren 2008 (trolig seinere).

 

Windows FLP vil ikke fungere på XO, ikke fordi hardwaren er for svak, men Windows FLP har null støtte for all den spesielle funksjonaliteten som XO har. Fungerer så langt jeg vet ikke særlig godt på Asus Eee heller pga enkelte driverspesifikke forhold, men man kan få det til å fungere. Nå er Eee langt mindre avansert hardwaremessig enn XO, og har relativt standard komponenter.

 

Samme gjelder Embedded.

 

Faktisk er XO på områder som nettverk (mesh), GPU/skjerm (farge/mono), kamera, pads (mousepad etc) såpass innovativ at MS har store problemer, og må skrive helt nye driversett. I tillegg holder det ikke med å få OSer ned, de må klare å få både OS og en forenklet officepakke lite nok, noe de har problemer med.

 

Når man klarte dette relativt greitt ved hjelp av Fedora som basis, inklusive GUI og nytteprogrammer forteller det meg svært mye om hvor "mangelfull" kodekvaliteten til XP (og andre MS produkter), og hvor ekstremt mye unødvendigheter de har lagt inn.

Lenke til kommentar

Så en må "dummifi" xp nok til at bruker typen den er myntent på kan bruk den?

 

Enten så er hele HW.no nettverket mindre intelligent eller så er det slik eg alltid har sagt at de er anti MS (måten de sletter alle innlegg så kommer med gyldige argumenter mot linux) eller så har de ikke giddet å lest den bloggen de har referert til. Som en sa i komentar feltet på den:

 

This ham handed article does nothing for the OLPC movement except brand it is shortsighted and hostile to any ideas outside its own.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Så en må "dummifi" xp nok til at bruker typen den er myntent på kan bruk den?

Det er vel ikke snakk om å fordumme noe som helst, snarere det motsatte, altså å øke gjennomsnittlig nytte per kodelinje slik at OSet får plass og kan kjøre effektivt på en maskin med begrensede ressurser. Eller sagt på en annen måte, fjerne alt som ikke er nødvendig.

 

Når det gjelder blogg-posten er den åpenbart skrevet av en provosert person som ikke klarer å skjule følelsene sine. Les mellom linjene.

Endret av balletryne
Lenke til kommentar
Selvsagt skal de tjene penger også på dette :p Ser ikke helt for meg hvordan det skal fungere da. Personene der får seg en billig datamaskin og skal så kjøpe seg en XP-lissens for penger de ikke har?

Det er nok snakk om å gi bort Windows XP gratis og kanskje til og med betale noen dollar per installasjon. Hensikten er selvsagt at Microsoft vil fange kunder i proprietære formater og vaner slik at microsoft kan loppe disse fattige folkene for lisenspenger i framtida.

 

Som Gates selv har uttalt: "Hvis noen skal piratkopiere programvare, sørg for at det er vår programvare de kopierer". Hensikten er selvsagt Lock-in-effekten.

 

Jeg håper OLPC bruker tida fram til Microsofts lansering på å krympe den distroen de bruker så mye at minnet kan halveres på maskinene uten ulemper for brukerne. Det hadde vært en fin parrering av microsofts grådige plan om å utnytte de fattige økonomisk.

Lenke til kommentar

@Unreal_ og @balletryne: Har dere lest de tre bloggpostene henvist til nederst i "artikkelen" henvist til. De viser klart at OLPC miljøet har langt mer nyanserte syn på saken, noe også Nicolas Negroponte klart gir uttrykk for. Han er ikke negativ til at MS prøver å lage egen OS-versjon, de ble til og med gitt spesifikasjoner og maskin svært tidlig i prosessen.

 

At Wayan Vota er tydelig (alt for) negativ er jeg ikke uenig i.

 

Personlig er jeg av den oppfatning at "closed source", uansett om det er OSX, Windows, Adobe etc, ikke har noe på maskiner i OLPC prosjektet å gjøre. Dvs. at maskinene skal leveres ferdig konfigurert bare med "open source". Men at "closed source" aktørene lager versjoner som kan brukes på XO, er jeg langt fra negativ til. Det vil tross alt gi den konkurransen som vi etterlyser i dagens marked, noe som også vil gjøre "open source" programvaren bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Kaptalist-svinet Bill Gates tøffer seg igjen ja. Finnes ikke noe bedre enn BSOD og WGA i land hvor rent vann er high-tech.

Må si jeg blir mektig irritert og overgitt over at uansett hva Microsoft gjør så er det Bill Gates som har skylda. Mannen har jo gått av som sjef, han er bare med i styret til å ta større avgjørelser for konsernet, ikke alle småting og fillesaker. Dette er nok heller noen andre i Microsoft som fant ut at de ville lage Windows XO-edition.

Lenke til kommentar
Som Gates selv har uttalt: "Hvis noen skal piratkopiere programvare, sørg for at det er vår programvare de kopierer". Hensikten er selvsagt Lock-in-effekten.

 

Jeg håper OLPC bruker tida fram til Microsofts lansering på å krympe den distroen de bruker så mye at minnet kan halveres på maskinene uten ulemper for brukerne. Det hadde vært en fin parrering av microsofts grådige plan om å utnytte de fattige økonomisk.

 

Hvorfor er det at vi alltid skal tegne Bill og hans Microsoft som djevelen selv?

 

Ja, han er sannsynligvis verdens rikeste.

Ja, han står bak et av verdens rikeste og mektigste selskaper.

Ja, M$ er ute etter å tjene penger.

 

Men hvor fanden får folk det fra at de er SÅ kyniske.

Selvfølgelig vil de gjerne se landet få vekst slik at de i fremtiden kanskje kan begynne å tjene litt på det igjen.

Men tror de vet like godt som oss at det neppe skjer med det første.

Kan ikke sammenlikne dette med f.eks med tobbakksindustriens virkemåter, som man skulle tro noen likestiller det med utifra de sterke reaksjonene.

 

Bill Gates og hans kone har gjennom sine organisasjoner og også organisasjoner under "M$" donert millarder på milliarder til utvikling, forskning og helsesektoren.

Selvfølgelig ligger det en tanke bak dette også PR-messig, men det forandrer ikke faktum at han, som verdens rikeste, er blandt de som gir størst andel av kaka si til veledighet.

 

Et av mange eksempler finnes her.

 

Blir litt oppgitt av den totalt ensidede mølja gang på gang.

 

 

(PS! Dette svaret er ikke ment direkte eller personlig mot deg eller noen andre, Simen1. Det er rett og slett noe som falt meg inn å ta opp akkurat nå, da jeg synes jeg har lest 1000 poster som sier mer eller mindre akkurat det samme som din i en eller annen sammenheng.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...