Gå til innhold

Tokina med nye objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Æsj, typisk at tokina skal komme med en ennå fetere vidvinkel nå som jeg var så fornøyd med 12-24 tokinaen!

 

Savner litt lysstyrke i 12-24'en, så denne her kan bli interessant.

Den følelsen forstår jeg, siden det er sjelden at det kommer interessante bidrag til objektivparken på markedet. Likevel blir ikke din 12-24 dårligere av den grunn. Frem til seriøse tester dukker opp så vet vi ikke om Tokina har måtte gå på andre kompromisser med dette objektivet, og at det kanskje er dårligere enn 12-24 på noen områder. Vær glad og fornøyd du. Siden du bruker Nikon, så kan ikke jeg gi deg et skambud på den du har nå, og da er det jo ingen vits i å bytte.....

Lenke til kommentar
Det er nok av andre som helt sikkert kan komme med et skambud eller to når det evt blir aktuelt å bytte...

11-16 høres litt sært ut? Hvorfor har ingen andre laget en slik tidligere?

Fordi ingen har rukket det? :) Mye tyder jo på at tredjepartsprodusentene er de som prøver å oppfylle løftene som ble gitt med crop-format, om å gi lettere og billigere optikk. Tokina/Pentax bygger sitt "gyldne triangel" med en komplett f/2.8-park med dekning fra 11-135mm, som tilsvarer 16-200 på fullformat (50-135 tilsvarer den gamle 70-200 standarden på fullformat). Sigma er nok i gang med det samme, gjetter jeg på, men de har bare ikke rukket å lansere noen crop-vidvinkel med fast f/2.8...

 

Canon og Nikon har ikke klart noe tilsvarende, fordi de har fokus på fullformat i proffsegmentet. (Nikon har nok også hatt det i alle år - de har hatt fullformatprototyper i mange, mange år)

Lenke til kommentar
Tokina har annonsert to nye objektiver for Canon- og Nikon-kameraer med cropfaktor på henholdsvis 1,6x og 1,5x.
Er jo verdt å merke seg at også D3 kan bruke denne som et crop-objektiv da, i DX-mode... Kan nok være interessant for proffer/ekstremamatører som ikke har vidvinkel som hovedområde, men likevel liker gode glass :o)
Lenke til kommentar
Tokina har annonsert to nye objektiver for Canon- og Nikon-kameraer med cropfaktor på henholdsvis 1,6x og 1,5x.
Er jo verdt å merke seg at også D3 kan bruke denne som et crop-objektiv da, i DX-mode... Kan nok være interessant for proffer/ekstremamatører som ikke har vidvinkel som hovedområde, men likevel liker gode glass :o)

 

Tokina 12-24 fungerer utmerket fra 20-24mm på fullformat uten noen form for vignettering eller kutting. Mulig også 11-16mm'en blir slik.

Lenke til kommentar

Tanken om at tredjepartsmerkene er flinkere til å satse på cropformatet er ganske relevant, i og med at det stort sett er kunder med cropkamera som kjøper deres produkter. At Nikon har satset på FF-optikk er det jo ingen tvil om, og hvorfor vet vi nå. Det samme gjelder jo Canon.

Vil det si at de med cropkamera i større grad bør se til tredjepartsprodusenter i fremtiden, rett og slett fordi deres optikk er bedre på cropformat enn det som tilbys av originaloptikk? Sigmas 70mm makro er et glimrende eksempel på et brennvidde som ingen andre enn Sigma (og Pentax) ser ut til å tenkt på tidligere.

Lenke til kommentar
Tokina har annonsert to nye objektiver for Canon- og Nikon-kameraer med cropfaktor på henholdsvis 1,6x og 1,5x.

 

Les mer

 

Tokina er den eneste "pirat"produsenten jeg har sett som har laget mekanisk høyverdige objektiver. Andre kan ha en tung og bastant tubus, men ser en på detaljene, materialer og på utførelsen blir det klart at det er spart inn på mekanikken for å få prisen ned. Tokina har etter min mening så gode materialer og utførelse at disse objektivene fortjener å vurderes.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Husk at importøren i Norge (Rafo) opererer med den samme prisen. Ikke bare er Tokina den første produsenten til å levere "gullrekka" for crop-format, men det kan se ut som om de også er først til å skjønne at også forbrukerne nå lever i et globalt marked, og ikke godtar å bli tynt.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...