Gå til innhold

EIDE - Enchanted IDE problem


Johsse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sittet i hele natt med et problem om og få mine 2 HDD til og visses ettersom jeg koblet dem opp i EIDE.

Hovedkortet jeg har er et Asus M2N32 WS PRO

 

Mitt oppsett når det gjelder disker er som følger:

PRI_IDE

  • Master: WD 160GB
  • Slave: NEC CD/DVD

PRI_EIDE

  • Master: WD 320GB
  • Slave: Maxtor 120GB

Problemmet mitt er at jeg får ikke frem diskene koblet i "EIDE" frem i min datamaskin.

Dette funket før og jeg formaterte 11 tiden i går kveld og har blitt sittende og pønske på hva som er galt.

Jeg har sjekk og snudd rundt på forskjellige metoder med Master og Slave med jumper settings men det ga heller ingen resultat.

Det eneste stedet jeg kan se for meg at det er noe feil er i bios, jeg var innom bios og så meg litt rundt men fant ikke noe som kunne ha forårsaket feilen.

Jeg har stillt tilbake til produsent innstillingene uten noen fremgang der heller.

Jeg husker bare ikke hvordan jeg fikk det til og fungere sist jeg gjorde det.

 

Takker for alle svar :)

 

MVH Johsse :)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kommer begrepet 'EIDE' inn i bildet her?

EIDE var en betegnelse som kom i 1994, ingen som bruker det lenger. Man sier bare IDE eller PATA. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/unstdEIDE-c.html

 

Hovedkortet har bare en PATA kontakt. Da er det antagelig SATA du mener på de andre diskene?

Det er kanskje mer enn en SATA kontroller. Har du prøvd andre kontakter? Sjekket at ekstra SATA kontroller er slått på i BIOS?

Lenke til kommentar

I og med at jeg har ingen SATA disker i maskinen så er det litt rart at jeg må aktivere det i bios selv om SATA kontrollerene er aktivert siden jeg skriver at jeg har stillt tilbake til produsent innstillingene.

SATA, har ingenting med saken og gjøre!

Jeg har problem med og få frem diskene jeg har koblet i den nevnte "PRI_EIDE" på hovedkortet.

Lenke til kommentar

PRI_EIDE

Master: WD 320GB <--- Husk jumper = Master w/slave present

Slave: Maxtor 120GB

 

Er på dette hovedkortet kortet kontrollert av Marvell on-board chip (ikke nVidia chipset).

Den enabler extern SATA3/LAN/og EIDE_PRI .

Så se i BIOS etter "enable" marvell controller(e) .

 

Du må dessuten sette "jumper" på WD disken til : Master w/slave present , ellers funker den ikke (ei heller slave disken)

Lenke til kommentar
HAHA ;D sorry, har ikke peiling på disse benevningene...

Det rette ordet jeg lette etter var vel enhanced ide :p

 

1: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

 

2: Den beste måten å løse kabel/jumper problem er å plugge ut alle disker/ROMer, sørg for at alle IDE kanaler (master, primary, SATA) er "enabled" i BIOS, deretter plugger du inn én og én enhet. Valg av master/slave med jumpere kan være smertefult, spesielt siden mange enheter har dårlig merking av hva som er hva, for ikke å snakke om at jumpere alltid forsvinner. Merk at det er ikke alltid det samme hvilken ende av IDE kabelen som skal i hovedkortet og hvilke ende som skal i andre enheter.

 

Glemte å si at du plugger inn én og én enhet, tester om den virker, går videre. Når synderen plugges i vil sannsynligvis alle enheter på den kanalen forsvinne, da vet du hvem som foresaker problemet. "Cable select" er kanskje enklest, men jumpere gir kontroll.

Endret av xorcist
Lenke til kommentar

E'en i EIDE i dette tilfellet står nok for extended e.l . Har ikke noe med EIDE standarden å gjøre .

Litt teit merket av ASUS spør du meg.

 

Marvell 88SE614X onboard-chip supports : <---- Så denne MÅ enables

3 X Serial ATA 3.0 Gb/s

1 X External Serial ATA (Back Panel)

1 X IDE connector for upto two UDMA-100 IDE drives (PRI_EIDE)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
E'en i EIDE i dette tilfellet står nok for extended e.l . Har ikke noe med EIDE standarden å gjøre .

Litt teit merket av ASUS spør du meg.

 

Marvell 88SE614X onboard-chip supports : <---- Så denne MÅ enables

3 X Serial ATA 3.0 Gb/s

1 X External Serial ATA (Back Panel)

1 X IDE connector for upto two UDMA-100 IDE drives (PRI_EIDE)

 

 

Det funket heller dårlig, så det er foreløpig ingen leads...

Lenke til kommentar

P-ATA disker kunne du vel kanskje tenkt på å oppdatere til SATA 300 disker snart - noen med f.eks NCQ og 16/32MB cache . Master/Slavede disker gir dårlig "performance" da de deler port.Selv har jeg ikke hatt P-ATA disker siden før jeg kjøpte nForce2 hovedkort i 2002/2003 e.l .

 

Alterntivt dytte inn et PCI IDE kort for de ekstra p-ata diskene dine.

På nforce 5 serien valgte nVidia å "droppe" p-ata support / øke antall native sata porter og kun beholde 1.stk IDE-port for benyttelse tiltenkt optiske enheter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jo, men mitt problem da er at disse diskene innholder alt for mye som jeg trenger. Ikke minst at det har funket før så bør det jo funke på nytt, det er nå vertfall mitt syn på det.

Jeg klarer ikke å forstå hva det er som jeg gjør feil. Etter som jeg har satt alle innstillingene som har med IDE/SATA kontrollere "enabled".

Jumperen står riktig

 

WD 320GB -> Master w/slave present dvs. ::|::

Maxtor 120GB -> Slave :::::

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...