Gå til innhold

Test av Fujifilm FinePix F50fd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at dere har fått med funksjonen for automatisk fjerning av røde øyne ved bruk av Face Detection funksjonen.

Jeg testet kamera igår, og den funksjonen virket faktisk ganske bra, men er avhengig av at kamera finner ansiktene med FD når man tar bildet.

Kameraet fjerner røde øyne automatisk rett etter at bildet er tatt, kjekt for de som sliter med en harddisk full av bilder med djeveløyne på:D

Lenke til kommentar
Kan ikke se at dere har fått med funksjonen for automatisk fjerning av røde øyne ved bruk av Face Detection funksjonen.

 

Hei, du har helt rett i at det kan være en grei funksjon å bruke. Spesielt hvis man i setupmenyen også velger "Save ORG Image" slik at både originalen og det behandlede bildet tas vare på.

 

En annen potensielt nyttig funksjon som ikke er nevnt i testen er muligheten for "Naturlig lys + Flash" hvor kameraet (gjerne i situasjoner med dårlig lys) tar et bilde med og et uten blits slik at du etterpå kanvelge hva som er best.

 

Skal se om jeg kan få lagt inn en setning eller to ekstra om dette. Forøvrig F50fd dukket opp mens jeg var i startfasen av en annen testtest, men siden alle kameraene til den ikke hadde kommet ennå når F50fd ankom valgte vi å ta den testen først. Så testen er gjort litt raskere enn vanlig og jeg valgte å fokusere på det jeg oppfatter som viktigst med F50fd, nemlig hva som har skjedd med bildekvaliteten når Fujifilm plutselig dobler oppløsingen uten å øke sensorstørrelsen vesentlig. Så er det flere spørsmål til andre deler av testen skal jeg prøve å svare på det også.

Lenke til kommentar

Jeg synes det ser ut som testeksemplaret har en svak høyreside. På bildene rett mot stortinget og rådhuset er høyresiden av bildet tydelig mer uskarpt. Ellers synes jeg at F50 gir best resultat i iso 1600-testen av hovedkortet, mens F30 er best på iso 1600 blant bildene fra t-banen.

Lenke til kommentar

Trenger info. for bedre forståelse av begrepet.

Før var kamera (Fujifilm - F31fd) 6 megapiksler nå er det 12 megapiksler (F50fd) dette fører til dårligere bilder ved høy ISO.

 

Spørsmålet er da, er det mulig å ta bilder med 6 megapiksler (via innstilling) og på den måten få like gode bilder med høy ISO som den tidligere modellen 31fd.

Lenke til kommentar

Et av våre danske medlemmer hevder at det er mulig, og at man da får støyegenskaper på høyde med tidligere modeller. Ingen fabrikanter har fått det tid før, men hvis Fuji har fått det til så er det direkte genialt. Det beste fra to verdener.

Har Akam sjekket den muligheten? Kan det være riktig at det fungerer slik vår danske venn hevder at det gjør?

Lenke til kommentar
Et av våre danske medlemmer hevder at det er mulig, og at man da får støyegenskaper på høyde med tidligere modeller. Ingen fabrikanter har fått det tid før, men hvis Fuji har fått det til så er det direkte genialt. Det beste fra to verdener.

Har Akam sjekket den muligheten? Kan det være riktig at det fungerer slik vår danske venn hevder at det gjør?

 

Desværre bliver det aldri helt lige så godt som hvis det havde været en ægte 6Mpixel. Ingen tvivl om at jeg hellere ville have deres 6Mpixel CCD med OIS.

 

I ISO3200 går F50FD i 6Mpixel, så her laver testen den sammenligning du eftersøger, i samme opløsning.

 

Det som er kameraets force, er ikke høj iso i sig selv, men at tage håndholdte billeder i dårligt lys, og det tager testen ikke højde for.

 

De høj-iso tests jeg har lavet har alle været med meget ringe lys, og håndholdte, og her kan F50fd nemlig fint være med F30.

 

Men det vil nok også være yderst vanskeligt at lave en test der viser hvad OIS gør for billedkvaliteten i praksis.

Det skulle vel være at lave en eller anden test-maskine der vibrerer på en veldefineret måde, ellers vil man jo aldri kunne lave en fair test, der drager nytte af OIS, og kunne sammenligne dette mellem forskellige kameraer på en nogenlunde objektiv måde.

 

Man kan sige at det er af ret akademisk interesse om man kan få noget fornuftigt ud af ISO3200 af et udendørsbillede en solskinsdag - hvem ville dog bruge ISO3200 her - medmindre man skal tage billeder af noget i ganske hurtig bevægelse. Her vil jeg mene at vi er ude i så speciel brug at det ikke er det man primært køber et kompakt kamera til.... :cool:

 

Men hvis man har et forholdsvis stillestående motiv, kan man med OIS håndholdt bruge længere lukke-tider = lavere ISO, uden at få rystede billeder. Og det kan man have stor nytte af i dårligt lys.

Fx at tage billeder af en hyggelig fest i dæmpet belysning, uden at plage folk med blitz hele tiden. :new_woot:

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på noen av de foregånde innleggene siden de stort sett tar opp samme problem. For å starte med F50f mot F31fd med samme oppløsning er det et interessant spørsmål som vi prøvde å belyse ved å sammenligne ISO 3200 i flere eksempler siden F50fd ved ISO 3200 har eksakt samme oppløsning som F31fd. Svaret var rimelig klart, og det står også i testen - nemlig at F31fd var klart bedre.

 

F50fd kan gi lavere oppløsning også ved andre ISO-verdier, og det har vi ikke testet. Ikke fordi det ikke kunne være interssant nok, men fordi det er fryktelig mange interessante vinklinger man kan teste, og det er umulig å sjekke alle. Både tidsfobruk på en test og hvor mye tekst som kan være i en test setter begrensninger.

 

Det vi generelt kan si er at f50fd ga grei bildekvalitet på lavere ISO selv ved 12MP, men det ser ut til at Fujifilm har endret støyreduksjonsalgoritmene sine betraketlig på F51fd. Kanskje de måtte fordi oppløsningen er øket så mye, men hvis dere ser på støykurvene i testene så har F50fd mindre støy enn F31fd. Så støyfjerningen er mye kraftigere, noe som ved lave ISO-verdier gjør at forskjell i oppløsning ikke er så stor som den burde være hvis man ser på doblingen i antall piksler.

 

Ved høyere oppløsninger viser testbildene at støyfjerningen helt tar overhånd og man sitter faktisk ved ISO 3200 igjen med mindre detaljer enn fra den gamle 6MP sensoren. På hvilken ISO verdi F31 får "overtaket" har vi ikke gjort noe forsøk på å sjekke. Og vi tviler også på at det finnes noe entydig svar for støyreduksjon fungerer ikke likt i under alle forhold. For å ta Panasonic som eksempel på støyrfjerning så greier de å beholde detaljer selv ved høyere ISO-verdier så lenge motivene har nok kontrast. Er det derimot mye lavkontrast områder i et bilde kan man se at støyfjerningen slår inn, selv ved lave ISO-verdier. Slik er det i større eller mindre grad med all støyfjerning, man må (foreløpig i hvert fall) prioritere og utslagene vil variere med type motiv og hvor mye lys det er. Har man dobblet så mange piksler kan man selvfølgelig kjøre på med litt mer støyfjerning før det synes gitt at bildet skal gjengis i en viss størrelse.

 

Når det gjelder bildestabilisator så er jeg enig at det er en viktig ny funksjon for Fujifilm (og det er oså kommentert flere steder i testen), men det kompenserer ikke generelt for dårligere egenskaper ved høy ISO. Selv uten stabilisator er det ofte ved hjelp av litt støtte mulig å få skarpe bilder hvor bevegelsesuskarphet i motivet er hovedproblemet. Så tar du bilder på en fest på 1/8 sekund så er sjansen ikke spesielt stor for at alle sitter rolig nok til at det blir bra, og det samme problemet har du med alle motiver som beveger seg. Men for all del, jeg ville vel neppe kjøpt et kamera eller objektiv i dag som ikke har en eller annen form for stabilisering, og det er vel hvodegrunnen til at jeg ikke eier noe F30, F31 eller S6500 selv. Det som er synd er at Fujifilm kunne hatt et enestående bra kamera hvis de hadde beholdt sin gamle 6MP (eller 8MP) sensor i steden for et rimelig bra som de har fått ved å doble oppløsningen når stabilisatoren endelig er på plass.

 

Stabilisatorens effekt har vi ikke prøvd å kvantifisere. Ut fra de testbildene vi tok var det helt klart at håndholdt uten noen form for støtte så ga stabilisatoren en positiv effekt. Hvor mye er det vanskelig å si. Det varierer med brennvidde, personen som tester, dagsformen? og sikkert en del andre faktorer. Å lage en god test er ikke spesielt enkelt. Vi har gjort noen mer "vitenskapelige" tester i et par ultrazoomtester ved å ta lange serier (10+) bilder med og uten stabilisator, med mange ulike eksponeringstider og helst med flere kameraer. Deretter må bildene analyseres for skarphet. Dette er en meget omfattende jobb som ikke gir noen klare svar og vi gjorde ikke noen slik test med F50fd. Jeg har sett i hvertfall to nettsteder som sier de jobber med en innretning som skal kunne teste stabilisering på en mer konsistent måte, men jeg har ikke sett noen som har publisert resultater fra en slik test ennå.

Lenke til kommentar

kjedelig at det går denne veien. etter 2 år med mitt FujiFilm F10 burde jeg nesten fått provisjon for alle de som har kjøpt F10/11 og F30/31 på oppfordring fra meg. Det er jo et helt fantastisk brukskamera: solid, lang batterikapasitet, og tar kjempebilder i lite lys. Har mistet mitt F10 i betongen/asfalten utallige ganger, og det er fremdeles min beste venn på fest.

Dumt hvis ferdighetene i dårlig lys svekkes i nyere modeller, for det er seriens store selling point.

Lenke til kommentar

Ja jeg er bestemt ikke uenig. Det ville være rigtigt dejligt hvis de lavede en F51fd med en bedre sensor. Helst 6Mpixel, eller til nød 8Mpixel, som måske ligefrem passer direkte, da den jo allerede er 1/1.6".

 

Men markedet er nok for lille til at vi kan håbe på det. Jeg ville gladeligt give en del ekstra for dette, men det er der nok ikke mange nok der er 'nørdede' nok til...

 

Det er muligt at teorien og testbillederne siger noget andet, men i praksis virker F50 bedre end F30 til en fest. Havde begge med en dag. Jeg skal dog ikke kunne sige om F31 kunne havde gjort det endnu bedre.

 

De høj-iso billeder I laver i kontrolerede omgivelser. Har I prøvet hvad effekten ville være ved at skrue lyset kontrolleret ned, i stedet for at forkorte lukketid?

Afhængigt af hvor snedige algoritmerne er, kan man nemlig tænke sig at noget at den termiske støj midles ud ved længere lukketider, da den jo består af hurtige fluktuationer.

Lenke til kommentar
I ISO3200 går F50FD i 6Mpixel, så her laver testen den sammenligning du eftersøger, i samme opløsning.
Den interessante sammenlikningen er jo 12MP på ISO1600 og 6MP på ISO1600, slik at man kan se hvilken effekt man kan utnytte av lavere oppløsning. Teoretisk sett er det mulig å utnytte oversamplingen (som det blir, siden optikken ikke har nubbesjans til å gjengi et slikt detaljnivå) til lavere støynivå, spørsmålet er jo hvorvidt Fujifilm faktisk har redusert oppløsningen vha. mer avansert signalbehandling eller om de bare har brukt ren downsampling.
Lenke til kommentar
Den interessante sammenlikningen er jo 12MP på ISO1600 og 6MP på ISO1600, slik at man kan se hvilken effekt man kan utnytte av lavere oppløsning. Teoretisk sett er det mulig å utnytte oversamplingen (som det blir, siden optikken ikke har nubbesjans til å gjengi et slikt detaljnivå) til lavere støynivå, spørsmålet er jo hvorvidt Fujifilm faktisk har redusert oppløsningen vha. mer avansert signalbehandling eller om de bare har brukt ren downsampling.

 

Ja nu er der jo det pudsige ved den sensorteknologi FujiFilm benytter (som jeg har nævnt andetsteds) at fx for F50fd vil det hverken være fair at kalde den for 6Mpixel eller 12Mpixel. Da halvdelen jo går til højlys, den anden til lavlys. Så i normalbelysningsområdet er det ganske vist 12Mpixel, men i enten lidt eller meget lys er det kun det halve. Det er den 'pris' der er for dynamikken.

 

(Det er helt analogt med at man grundet Bayer teknik med alle andre ikke foveon-ccd skal erindre at den opløsning der snakkes om er opløsningen ved et sort/hvid motiv, og kamera i sort/hvid mode da 2 af 4 pixel kun ser grønt, 1 af 4 blåt og 1 af 4 rødt)

 

Det er vel NETOP for at udnytte dette at FujiFilm på F50 i iso3200 i stedet for at interpolere OP til 12Mpixel 'kun' interpolerer OP til 6Mpixel. Og i iso6400 'kun' interpolerer OP til 3Mpixel.

 

Vi bliver så næppe uenige om at iso6400 er på kanten af at være uanvendeligt. Men jeg har dog fået nogle festbilleder i tålelig kvalitet, som jeg ikke havde haft en chance for at få uden blitz uden dette mode...

 

 

Og et lille PS:

Hvis man ser på geometrien af Fujis såkaldte SuperCCD, med sensorerne sat på skrå, så taler meget for at når der skal interpoleres til rektangulært gitter (som standard billedfiler jo er), så vil 6Mixel være meget mere naturligt valg, da man så kan tage fat i fx lavlys sensorer, og blot berige dem med oplysninger fra omkringliggende højlys sensorer. (man kan selvfølgelig også gøre det omvendt). Man må derfor forvente at dette medfører langt færre digtale pudsigheder end når man tvinger billedet helt op til 12Mpixel.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
Ja nu er der jo det pudsige ved den sensorteknologi FujiFilm benytter (som jeg har nævnt andetsteds) at fx for F50fd vil det hverken være fair at kalde den for 6Mpixel eller 12Mpixel. Da halvdelen jo går til højlys, den anden til lavlys. Så i normalbelysningsområdet er det ganske vist 12Mpixel, men i enten lidt eller meget lys er det kun det halve. Det er den 'pris' der er for dynamikken.

 

I følge Fujifilm har F-serien Super CCD HR-sensorer (http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/f/finepix_f50fd/features/page_02.html). HR står for "High Resolution" og har ikke to sensorer pr pixel (det er SR (hvis jeg husker riktig) som er sensoren du beskriver). Det stemmer forøvrig godt med oppløsningskartet som som har verdier vesentlig over det du kan forvente av en 6MP sensor. Dynamisk range var dessuten kun middels, så det er ingenting som tyder på at F50fd har noe annet enn en vanlig Bayer-sensor (bortsett fra at pixel-radene er diagonale).

 

Når det gjelder Bayer-sensorer og oppløsning så er jeg enig i det du sier om at bildet må interpoleres, men husk at det faktisk er 12 millioner pixler så selv om det i hvert punkt må gjøres en interpolering for to av fargene så er den tredje faktisk målt og resultatet blir rimelig bra i de fleste sammenhenger selv om du ikke får "reell" 12MP oppløsning.

Lenke til kommentar
Ja nu er der jo det pudsige ved den sensorteknologi FujiFilm benytter (som jeg har nævnt andetsteds) at fx for F50fd vil det hverken være fair at kalde den for 6Mpixel eller 12Mpixel. Da halvdelen jo går til højlys, den anden til lavlys. Så i normalbelysningsområdet er det ganske vist 12Mpixel, men i enten lidt eller meget lys er det kun det halve. Det er den 'pris' der er for dynamikken.

 

I følge Fujifilm har F-serien Super CCD HR-sensorer (http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/f/finepix_f50fd/features/page_02.html). HR står for "High Resolution" og har ikke to sensorer pr pixel (det er SR (hvis jeg husker riktig) som er sensoren du beskriver). Det stemmer forøvrig godt med oppløsningskartet som som har verdier vesentlig over det du kan forvente av en 6MP sensor. Dynamisk range var dessuten kun middels, så det er ingenting som tyder på at F50fd har noe annet enn en vanlig Bayer-sensor (bortsett fra at pixel-radene er diagonale).

 

Når det gjelder Bayer-sensorer og oppløsning så er jeg enig i det du sier om at bildet må interpoleres, men husk at det faktisk er 12 millioner pixler så selv om det i hvert punkt må gjøres en interpolering for to av fargene så er den tredje faktisk målt og resultatet blir rimelig bra i de fleste sammenhenger selv om du ikke får "reell" 12MP oppløsning.

 

Hmm... :hmm:

ifølge

http://www.fujifilm.com/products/digital_c...erformance.html

så bruger F31fd

"1/1.7" Super CCD HR"

Så det "HR" bliver vi vist ikke meget klogere af i den sammenhæng...

 

Og jo i NORMALLYS-området vil I i test opleve det som 12Mpixel. Men næppe i enderne højlys/lavlys

Har I testet dynamikken i 6Mpixel mode? Det kunne være interesant.

Lenke til kommentar
ifølge

http://www.fujifilm.com/products/digital_c...erformance.html

så bruger F31fd

"1/1.7" Super CCD HR"

Mens F50fd bruker '1/1.6-inch Super CCD HR' i følge http://www.fujifilm.com/products/digital_c...es/page_02.html .

 

Ser du på S5 Pro (som helt sikkert bruker SR-sensor, som fungerer slik du beskriver)

'Large-format (23.0mmx15.5mm) Super CCD SR Pro with primary color filter Total 12.9 megapixels (S-pixels: 6.45million, R-pixels: 6.45million)' i følge http://www.fujifilm.com/products/digital_c...ions/index.html , er det ingen grunn til å tro at det er samme teknologi som benyttes i F-serien. Tror de hadde brukt det til alt det var verdt i markedsføring også, forøvrig...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ser du på S5 Pro (som helt sikkert bruker SR-sensor, som fungerer slik du beskriver)

'Large-format (23.0mmx15.5mm) Super CCD SR Pro with primary color filter Total 12.9 megapixels (S-pixels: 6.45million, R-pixels: 6.45million)' i følge http://www.fujifilm.com/products/digital_c...ions/index.html , er det ingen grunn til å tro at det er samme teknologi som benyttes i F-serien. Tror de hadde brukt det til alt det var verdt i markedsføring også, forøvrig...

 

Jamen dog, jamen dog :blush:

Her har jeg gået og troet at det var "SuperCCD" der var det afgørende, har ikke bidt mærke i det essentielle SR/HR tsk tsk tsk

se fx

http://www.fujifilm.co.uk/about/imaging/index-ccd.php

 

Men der er nu stadig tale om en interpolering fra et skråtstillet til et rektangulært net, som uværgeligt må være simplere ved en akkumulering end ved at 'opfinde' målepunkter der ikke findes baseret på nabopunkter

 

Altså man kan let lave fx 24 pixel i et halvt fyldt 8x6 grid

 

0 1 0 1 0 1 0 1

1 0 1 0 1 0 1 0

0 1 0 1 0 1 0 1

1 0 1 0 1 0 1 0

0 1 0 1 0 1 0 1

1 0 1 0 1 0 1 0

 

til det halve antal 4x3 i rektangulært mønster

 

2 2 2 2

2 2 2 2

2 2 2 2

 

ved simpel summation af 2x2 celler med hver to pixels

 

Det er straks sværere at lave de 24 pixel til cirka 5.657x4.243 pixels (4√2 x 3√2), som kræves for af reklamehensyn at levere 24 pixel med samme aspect ratio 4:3.

Dette vil kræve noget afrunding og approksimation, med fejl/artefakter til følge.

 

Så man BURDE få mest ud af F10/F11/F30/F31 ved at bruge 3Mpixel, og af F50 ved at bruge 6Mpixel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Trenger info. for bedre forståelse av begrepet.

Før var kamera (Fujifilm - F31fd) 6 megapiksler nå er det 12 megapiksler (F50fd) dette fører til dårligere bilder ved høy ISO.

 

Spørsmålet er da, er det mulig å ta bilder med 6 megapiksler (via innstilling) og på den måten få like gode bilder med høy ISO som den tidligere modellen 31fd.

Svigerfaren min fikk en slik nå, og jeg tok masse bilder for han på gullbryllupet, og da satt jeg kameraet ned til 6Mp (de har ikke behov for 12!)

Ble klart skuffet over støyegenskapene, selv på 6mp.

Prøvde å låse ISO til max 400 (du kan velge automax 400, 800 eller 1600)

Ansiktsgjenkjenningen var helt rå, fungerte ganske bra og fjernet mesteparten av røde øyne, men ikke alt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...