Gå til innhold

Radeon HD 2950 Pro i to utgaver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heftig økning av minnefrekvens også. vi får se hvordan det blir på strømforbruk og slikt, men ser ut til å være et bedre kjøp enn 8800gtx, noe som betyr at nvidia blir nødt til å svare skikkelig. ryktene om at de venter med å lansere en ny toppmodell fordi ati uansett ikke kan konkurrere blir derfor forhåpentligvis tilbakevist.

Lenke til kommentar
Noen prisspekulasjoner?

 

Hvis andre her skal bytte ut sitt 1950XT kort så må vel mitt 1900XT også få en god arvtager. Eneste som er synd er at Vista da seiler opp som kan didat med DX10, noe jeg har forsøkt å utsette en stund..

9618644[/snapback]

 

Jeg tipper vel det legger seg på rundt ~ 1500kr. Vil PCI-E (V2) være bakoverkompatibelt med PCI-E (V1)?

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Med 55nm produksjonsprosess burde vel strømforbruket også gå ned med en god del? Noen som vet hva en slik reduksjon (80->55nm) betyr nøyaktig i strømforbruk?

9618263[/snapback]

Det betyr mest sannsynlig null og niks. Det vanlige er jo at besparelsene i forbruk blir motvirket av økt strømforbruk på grunn av høyere klokkefrekvenser og flere egenskaper på brikkene.

 

AMD, Intel, Nvidia og ATI har i alle år redusert strukturstørrelsene (nm) men likevel har effektforbruket i grove trekk økt hele tiden. Grunnen er at det legges til flere egenskaper og klokkes opp. Dette motvirker besparelsene.

Lenke til kommentar

dette er jo direkte arvtagere til 2900 pro og vill etter all sansynelighte legge seg på samme pris

 

så gladiator=2900 pro 1gb=2150,-

 

og revival= 2900pro 512=1800,-

 

sån uten og gjette så allt for mye

 

angående strøm og at singleslot så har vi vel aldri sett singleslot kort som bruker over 80W så tipper det legger seg i det området. eller så ser vi et 110W kort med vifte på 4500 rpm :)

 

 

ser simen1 er uenig, bruker og være et dårlig tegn :hmm:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Med 55nm produksjonsprosess burde vel strømforbruket også gå ned med en god del? Noen som vet hva en slik reduksjon (80->55nm) betyr nøyaktig i strømforbruk?

9618263[/snapback]

Det betyr mest sannsynlig null og niks. Det vanlige er jo at besparelsene i forbruk blir motvirket av økt strømforbruk på grunn av høyere klokkefrekvenser og flere egenskaper på brikkene.

 

AMD, Intel, Nvidia og ATI har i alle år redusert strukturstørrelsene (nm) men likevel har effektforbruket i grove trekk økt hele tiden. Grunnen er at det legges til flere egenskaper og klokkes opp. Dette motvirker besparelsene.

9618917[/snapback]

Vil si meg delvis enig med deg her. Tror effektbesparelsen på toppkortene vil være lik null pga økte klokkefrekvenser/ekstrafunksjoner.

 

På middelklassekortene derimot tror jeg vi vil kunne se langt kaldere kort/lavere effektforbruk med en forholdsvis høy frekvens. Altså høyere frekvens pr watt

Lenke til kommentar
Noen som vet om det 256- eller 512 bits minnebus på disse kortene?

Og ingen 1024 mb versjon? :(

 

-edit: Ser ut som kortene vil få 256 bits minnebus. Flere nettsteder rapporterer hvertfall dette.

9618739[/snapback]

2900gt har 256bit minnebuss

2900pro har 512bit minnebuss

 

Så tror de går videre på 512bit minnebuss også på denne pro utgaven..

 

Det som jeg lurer på mest er om det blir display port?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...