Gå til innhold

Vedrørende reklamasjonsfrist på PSU


raathass

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min to og et halvt gamle MIST 500 har tatt kvelden. Jeg bor for tiden i utlandet og har ikke fått anledning til å etterforske hvorvidt det kun er en sikring som er røket, men for å sikre rask behandling i tilfelle feilen er alvorlig har jeg innledet en diskusjon med Microplex med sikte på å sikre rask saksbehandling.

 

Jeg har nå fått tilbakemelding fra deres supportavdeling:

 

Hei

 

Såvidt oss bekjent eksisterer det ingen rettskraftig dom vedrørende reklamasjonstid på strømforsyninger og Forbrukerrådet har gitt oss medhold i at en strømforsyning som monteres i en PC av brukeren selv ikke vil ha like lang reklamasjonstid som en "ferdig PC" fra f.eks. Dell, HP m.fl. da komponentene i en PC satt sammen av kunden selv ikke er blitt grundig testet med hensyn til kjøling, kompatibilitet m.m. slik som med en ferdig PC.

 

2 års reklamasjonstid er også det samme som andre butikker her i landet bruker på strømforsyninger som selges løst

 

Noen som kan hjelpe meg med konkret informasjon som støtter et alternativt syn om at strømforsyninger har 5 års reklamasjonsfrist?

 

For ordens skyld har jeg anmodet om å få tilsendt uttalelsen fra Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den synes jeg er noget drøy... mener de å si at når mankjøper en PSU så skal man ikke kunne forvente at den overlever i betydelig lengre enn 2 år?

 

Om du har installert den selv eller om dne kom i en ferdigPC er jo irrelevant. om det var spesielle forhold du måtte ta hennsyn til så er Microplex i følge loven pliktig til å ha send med informasjon om dette under kjøpet, og dersom de mener at det er noe feil du har gjort med varen, så må de først kunne bevise det. Bevisbyrden ligger på dem i en reklamasjons sak.

 

Jeg ville også bedt dem sende over det de har fra Forbrukerrådet, men dersom de har fått medhold der OG det ikke finnes noen retslig dom for en lignende sak, så er det sansynligvis ikke noe å gjøre... altså du kan alltids dra dem i retten og prøve saken, men det bir litt vel overreaksjon for en såpass liten sak ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Tror faktisk jeg hadde samme PSU som deg, kjøpt fra Microplex. De sa at det ikke var noen reklamasjonsfrist lengre enn garantien på 1 år...

 

jeg måtte kjøpe ny selv!

9587249[/snapback]

 

garanti != reklamasjon. Du kan ikke ha reklamasjonstid på 1 år. Enten har du da blitt løyet til, eller de har sagt at garantien dekker det ikke, og så bare unnlatt å nevne at du har lovfestet reklamasjonsrett. med forbehold om at PSUen døde av produktfeil og ikke brukermishandling altså.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mange strømforsyninger har vært rammet av Kondensatorpesten, fenomenet kom i hovedsak av at dårlige Fuhjyyu kondensatorer var av de mest brukte kondensatorene i strømforsyninger for et par år siden.

 

På den tiden var Fuhjyyu kondensatorer brukt i strømforsyninger fra Mist, OCZ, Antec, Thermaltake, Tagan, Hiper og mange fler.

 

Det er dårlig av Mist og ikke godta 5 års reklamasjon, da bruk av disse kondensatorne opplagt går under produksjonsfeil.

 

Jeg ville ringt Forbrukerrådet for å bekrefte om Microplex snakker sant om reklamasjonstid, for du skal ha 2 års garanti og 5 års reklamasjon på denne strømforsyningen.

 

Skal du kjøpe en ny strømforsynig, så ta en titt på Corsair sine modeller som alle kommer med 5 års garanti, og bruker kvalitets kondensatorer fra Japan.

Det brukes dårlige CS og No Name kondensatorer i Mist sin nye 500w rev 3, så det er stor fare for at den heller ikke vil vare så lenge.

 

Kondensator linker.

http://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=10

http://www.capacitorlab.com/low-esr-capaci...urers/index.htm

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Jeg ville ringt Forbrukerrådet for å bekrefte om Microplex snakker sant om reklamasjonstid, for du skal ha 2 års garanti og 5 års reklamasjon på denne strømforsyningen.

 

Skal du kjøpe en ny strømforsynig, så ta en titt på Corsair sine modeller som alle kommer med 5 års garanti, og bruker kvalitets kondensatorer fra Japan.

Det brukes dårlige CS og No Name kondensatorer i Mist sin nye 500w rev 3, så det er stor fare for at den heller ikke vil vare så lenge.

 

Kondensator linker.

http://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=10

http://www.capacitorlab.com/low-esr-capaci...urers/index.htm

9588546[/snapback]

 

Takk for tilbakemelding. Jeg skal henge på dem som en klegg. Ikke fordi 700 kroner er mye penger men fordi jeg er en sta jævel :-).

 

Og en ting er sikkert, det blir ikke MIST neste gang.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra Microplex:

 

Hei

 

Jeg finner ikke brevet fra Forbrukerrådet og han som hadde med den saken å gjøre er sykmeldt. Jeg har sendt ham en mail og spurt hvor brevet ligger. Jeg sender deg en ny nmail så snart jeg har fått svar fra han som er syk

 

 

Dette kan ta tid. Jeg får evt gjøre en egen henvendelse til Forbrukerrådet dersom resultatet av testingen indikerer feil.

Lenke til kommentar

Mikroplex på defensiven:

 

Hei

 

Jeg har fått svar fra han som hadde med den andre saken å gjøre nå og det viser seg at jeg dessverre har misforstått. Vi fikk medhold i at selger ikke kan få bekreftet at komponenter er forsvarlig montert og med tilstrekkelig kjøling og om feilen som oppstår dermed skyldes produktmangel eller feil bruk/montering og det er jo ikke det samme som det jeg skrev så der ga jeg deg feil informasjon og det er bare å beklage.

 

Hvorvidt Forbrukerrådet har uttalt seg om reklamasjonstiden på en strømforsyning vet jeg ærlig talt ikke (jeg trodde som sagt de hadde gjort det, men hadde altså misforstått), men Microplex opererer med 2 års reklamasjontid som er det samme som andre butikker opererer med. Jeg vet ihvertfall ikke om noen butikker som har 5 års reklamasjonstid på strømforsyninger.

 

Så da er det jo bare å kjøre på :-).

Lenke til kommentar
Jeg ville ringt Forbrukerrådet for å bekrefte om Microplex snakker sant om reklamasjonstid, for du skal ha 2 års garanti og 5 års reklamasjon på denne strømforsyningen.

9588546[/snapback]

Fra Forbrukerrådet vil du få like mange meninger som de har saksbehandlere. Og det er nettopp det eneste Forbrukerrådet kan gi deg, altså meninger.

Lenke til kommentar

I en generell melding sier Forbrukerrådet at det finnes flere saker som kan skape presedens for at brunevarer/elektronikk skal ha 5 års reklamasjonsfrist, og at det ikke finnes en eneste der man har slått fast at to år er korrekt.

 

De peker videre på at det ved to års reklamasjonsfrist skal finnes slitedeler tilgjengelig slik at enheten kan repareres.

 

De avslutter i kjent stil med "Vi kjenner ikke eksakt til hvorvidt en strømforsyner skal regnes som det ene eller andre, men dette kan du få verfisert av uhildet sakkyndig evt."

 

Hvem kan tenkes å være sakkyndig i slik sammenheng? For meg ville det vært naturlig å kontakte en journalist som jobber med å teste maskiner og komponenter men disse vil antageligvis være livredde for å ødelegge sitt forhold til nettbutikkene som gir dem grunnlaget for å jobbe. Noen tips til sakkyndige?

Lenke til kommentar
I en generell melding sier Forbrukerrådet at det finnes flere saker som kan skape presedens for at brunevarer/elektronikk skal ha 5 års reklamasjonsfrist, og at det ikke finnes en eneste der man har slått fast at to år er korrekt.

 

De peker videre på at det ved to års reklamasjonsfrist skal finnes slitedeler tilgjengelig slik at enheten kan repareres.

 

De avslutter i kjent stil med "Vi kjenner ikke eksakt til hvorvidt en strømforsyner skal regnes som det ene eller andre, men dette kan du få verfisert av uhildet sakkyndig evt."

 

Hvem kan tenkes å være sakkyndig i slik sammenheng? For meg ville det vært naturlig å kontakte en journalist som jobber med å teste maskiner og komponenter men disse vil antageligvis være livredde for å ødelegge sitt forhold til nettbutikkene som gir dem grunnlaget for å jobbe. Noen tips til sakkyndige?

 

Ikke at jeg er sakkyndig, men en av grunnene til kjøpsloven slik den er i dag er jo nettopp det å få butikker til å ikke føre dårlige varer som må repareres / erstattes etter kun kort tid, slikt er dårlig for miljøet. I mitt hode vil logikken være at det eneste man bør vurdere på en vare er prisen, er det en PSU til 100kr kan jeg skjønne forventet levetid på 2 år.

 

MIST derimot, er en dyr strømforsyning, og jeg mener det er hevet over en hver tvil at en slik PSU er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år. Har for øvrig aldri hatt en strømforsyning som har røket før, og jeg har bygget PC-er i 10 år nå, og selv jalla-strømforsyninger som følger med kabinetter som tilsammen koster mindre enn MIST'en alene har vart i mange, mange år.

 

Dessverre syntes jeg det begynner å bli rimelig mange saker nå der MIST-PSU'er har tatt kvelden etter rundt to år. Det betyr jo ikke at forventet levetid bare er to år på PSU'er, men rett og slett at kvaliteten bør forbedres.

Lenke til kommentar

En strømforsyning er ment for å vare vesentlig lenger enn 2 år - uten tvil!

Man kan ikke gjemme seg bak lovverket ved å legge skylden på kunden som valgte å montere delen selv.

Er det en feil på den og Microplex eller verkstedet også konkluderer at feilen er der og de ikke greier å finne noe som kunden har gjort feil (f.eks. duppe den i olje) kan de ikke avvise reklamasjonen. Eller de kan jo såklart det, men vil mest sannsynlig tape i en tvist.

 

Hvis de mener at kunden har påført varen altfor høy varme eller noe liknende må de jo da kunne bevise det og kaste ballen tilbake. ;)

Lenke til kommentar

Når det kommer til dette med å montere en del selv blir jeg nysgjerrig på hvor grensa går.

 

"Montere" et PSU; Skru i 4 skruer og koble inn plugger?

 

"Montere" en PCskjerm; Sette fast sokkel, koble til kontakter?

 

"Montere" en TV selv - koble til stikkontakt/antennekontant?

 

 

Dette er smålig av Microplex. Om de er så redde for reklamasjoner bør de slutte å selge produkter de vet det er mye problemer med! Lave priser er ingen unnskyldning til å snike seg unna loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...