Gå til innhold

Når du skal fotografere på ferie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ungå å legge fotoutstyret i kofferten når du skal fly eller transportere deg på andre måter der du ikke selv har full kontroll med bagasjen.

Jeg vil anta det ikke er bare "mitt" forsikrings-selskap som eksplisitt har med i sine vilkår at slikt utsyr ikke skal legges i innsjekket bagasje. Det er da ikke dekket av forsikringen.

Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen skikkelig, siden jeg allerede har unnagjort utallige reiser med fotosekk, men jeg merket meg noe artig.

Artikkelforfatter foreslår å samle på dører. Det var mitt aller første prosjekt da jeg begynte å fotografere. Tre av disse bildene henger på badet til mine foreldre fremdeles, så jeg kan skrive under på at det kan være et spennende tema å ta utgangspunkt i.

Jeg er en sterk tilhenger av en rød tråd gjennom ens fotografiske virke. Temaer er like mye en del av din stil som den fotografiske utførelsen.

Lenke til kommentar

Det finnes flere alternativer, med og uten skjerm og fancy funksjoner. Selv kjøpte jeg en skjermløs (på Komplett) for å ha med meg til Kina i fjor, som det viste seg at jeg handlet en for stor disk til.. Ergo ble den aldri brukt. Nå ligger den bare i esken sin og er sur fordi den må være alene..

Lenke til kommentar

..for stor kapasitet. En liten detalj Komplett glatt hadde utelatt i beskerivelsen var; "Hard Disk: 2.5" HDD / 9mm thickness only (up to 80GB)", og jeg handlet en 100GB i god tro. Det hjalp ikke å partisjonere disken heller, da bare køddet boksen til partisjonstabellen..

 

Disken sitter nå i den bærebare istedenfor.

Lenke til kommentar
..for stor kapasitet. En liten detalj Komplett glatt hadde utelatt i beskerivelsen var; "Hard Disk: 2.5" HDD / 9mm thickness only (up to 80GB)", og jeg handlet en 100GB i god tro. Det hjalp ikke å partisjonere disken heller, da bare køddet boksen til partisjonstabellen..

 

Disken sitter nå i den bærebare istedenfor.

8942227[/snapback]

I see. Da regner jeg med at du avhender den for en svært rimelig penge....

Lenke til kommentar

Nei, jeg gidder ikke ta med 4 GB med minnekort. Er jeg på tur tar jeg med alle mine 26 GB til sammen.

 

Moralen er vel å ta med alt man kan av minnekort og andre former for lagringsplass. Er ingen ting som er så kjipt som å være på en unik plass på et unikt øyeblikk, og så mangle et minnekort til en hundrelapp.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Et godt tips:

 

Ta med 4gb med minnekort. Så stikker du med jevne mellomrom innom internettkaféer som lager DVD'er for en rimelig penge. Greiere, billigere (og tryggere?) enn å drasse på en bærbar batteridreven harddisk ;)

8942891[/snapback]

Det var min løsning i Uganda og Italia, men neste gang reiser jeg nok med laptop. Det gjorde jeg forøvrig sist gang også, men den var en gammel maskin som var en gave.

Er ikke ukjent for tanken om fotodumping på harddisk med kortleser.

Lenke til kommentar

Kom tilbake fra en uke i Alanya på mest-mulig-sol-bade-og-avslappingsferie igår. Tross det målet var vi på fotovennlige utflukter nesten hver dag, og bylivet var heller ikke totalt håpløst.

 

Jeg hadde med analog og digital Maxxum 7 (med optikk og minnekort), Leica M3 og en bærbar PC med ca. 70GB fri plass. Resultatet ble 12 36eksp-filmer (Superia200, Kodachrome64) og 40 digitale bilder. Hvorfor? Laderne til 7D-en var de ENESTE fra pakkelista som ble glemt hjemme, og de to batteriene jeg hadde med var tilnærmet utladet begge to.. Og folk spør hvorfor jeg liker batteriløse M-hus? ;)

Heldigvis fikk jeg med det analoge huset fortsatt brukt optikken som truet med å dytte meg over vektgrensen på flyet, men surt var det siden Minoltaladere ikke er å oppdrive, spesielt ikke i et land som Tyrkia.

 

Nå gleder jeg meg til å få tilbake bilder fra den analoge og Leicaen fra labben.. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Et godt tips:

 

Ta med 4gb med minnekort. Så stikker du med jevne mellomrom innom internettkaféer som lager DVD'er for en rimelig penge. Greiere, billigere (og tryggere?) enn å drasse på en bærbar batteridreven harddisk ;)

8942891[/snapback]

 

Det spørs vel hvor du reiser hen. Er du på safari, er det sikkert ikke så mange internettkafeer tilgjengelig. Men hvis dette tilbudet er tilgjengelig, og du har tid, er dette sikkert en god løsning.

Lenke til kommentar

Litt ut fra emnet:

Jeg har sett på flere kameraer som jeg har hatt lyst til å kjøpe, bl.a cannon ixus, fujifilm finepix og sony cybershot. Så jeg lurte på hva som er det beste kameraet hvis god bildekvalitet, god batterilevetid og gode ekstra-funksjoner(ikke så viktig) er det viktigste. Prisen betyr ikke så veldig masse, bare at det er et kompakt digitalkamera.:cool:.

Lenke til kommentar
Litt ut fra emnet:

Jeg har sett på flere kameraer som jeg har hatt lyst til å kjøpe, bl.a cannon ixus, fujifilm finepix og sony cybershot. Så jeg lurte på hva som er det beste kameraet hvis god bildekvalitet, god batterilevetid og gode ekstra-funksjoner(ikke så viktig) er det viktigste. Prisen betyr ikke så veldig masse, bare at det er et kompakt digitalkamera.:cool:.

8956814[/snapback]

 

LITT ut fra emnet?

Trådbaserte diskusjonsforum bestreber mer eller mindre å organisere diskusjonen i tråder som hver dreier seg om ett enkelt tema gitt av overskriften. For å tilfredsstille normene ytterligere bør du først søke etter relevante/liknende tråder og kanskje henge på et spørsmål i en av dem (det eksisterer MANGE), eller i det minste opprette en egen tråd i riktig forumkategori.. :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
.. Og folk spør hvorfor jeg liker batteriløse M-hus? ;)

 

8946304[/snapback]

Fordi du er dårlig til å huske alt du skal ha med deg på reise? :tease:

 

Når det gjelder internettkafeer og safari, så finner du det i alle fall der. Man sover tross alt ikke ute i naturen, men i komfortable hytter/hotellrom.

Ellers er det min erfaring fra Afrika at du skal langt ut i bushen før du ikke finner noen som tilbyr datatjenester av typen kopiering, internett osv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...