Gå til innhold

Når du skal fotografere på ferie


Anbefalte innlegg

Fordi du er dårlig til å huske alt du skal ha med deg på reise? :tease:

8973140[/snapback]

 

Hehe, jeg dårlig til å huske? Veeeel. Man kan si det sånn. Måtte nå sist ta en 180grader og spurte 50meter etter pass og boardingkort som lå igjen på en kafedisk inne på flyplassen i Antalya. Jeg har også gått butikken rundt og lett etter ting jeg hele tiden holder i hånda. Livet er hardt.. :)

 

Når det gjelder internettkafeer og safari, så finner du det i alle fall der. Man sover tross alt ikke ute i naturen, men i komfortable hytter/hotellrom.

Ellers er det min erfaring fra Afrika at du skal langt ut i bushen før du ikke finner noen som tilbyr datatjenester av typen kopiering, internett osv.

8973140[/snapback]

 

Håper det gjelder for Ghana og. Hvor mye film bør man beregne for 4mnd? :D

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det gjelder for Ghana og. Hvor mye film bør man beregne for 4mnd? :D

 

Mvh

Kjetil

8973194[/snapback]

Regner med at er du ikke i nærheten av Accra, så kommer du sikkert til å sokne til Kumasi. jeg regner likevel med at du kommer til å finne en slik tjeneste i den landsbyen du ender opp i, etter å ha blitt jaget fra storbyen av Ashanti-kongen. Det sies nemlig at Ashanti-prinsesser er ganske søte, så pass på :whistle:

 

Skulle du falle for noen av de sistnevnte, kan det være en trøst at Ghana er et de landene som er lite rammet av HIV.

Lenke til kommentar

Litt forundret over at Legitimasjonsbevis ikke blir nevnt i artikkelen for turer over landegrensen(e). Tar du med deg fotoutstyr tilbake til Norge, er det ditt ansvar å dokumentere at du har kjøpt det i Norge og ikke må betale moms for det (igjen). Har du ikke papirene i orden kan i det værste fall utstyret bli konfisert av tollerne til nødvendige papirer blir fremvist.

 

Det sagt, har jeg aldri blitt anholdt på grenseoverganger eller flyplasser, men ble stoppet av tollere på en bussterminal i Brasil.

Lenke til kommentar
Regner med at er du ikke i nærheten av Accra, så kommer du sikkert til å sokne til Kumasi. jeg regner likevel med at du kommer til å finne en slik tjeneste i den landsbyen du ender opp i, etter å ha blitt jaget fra storbyen av Ashanti-kongen. Det sies nemlig at Ashanti-prinsesser er ganske søte, så pass på :whistle:

8973563[/snapback]

 

Hehe, jeg ser det for meg allerede.. Jeg skal kjøpe noen ålreite joggesko!

 

Skulle du falle for noen av de sistnevnte, kan det være en trøst at Ghana er et de landene som er lite rammet av HIV.

8973563[/snapback]

 

Urk, og jeg som hadde tenkt å jobbe på et HIV/AIDS-forebyggende prosjekt.. Kjedelig. Da får jeg sulle rundt med kamera og prøve å se så lite turistaktig ut som mulig isteden. Jeg håper jeg har råd til nok av både film OG fremkalling..

Lenke til kommentar

God tur skal du alle fall ha. Afrika er bare magisk. Det å sitte på min kampestein i hagen å skue ut over Lake Victoria, men en Bells Lager i høyre hånd..... mmmmm :love:

Livet kan være godt i korte glimt, og i Afrika varte de glimtene lenger for meg. Stjernehimmel og utrolig natteliv. Flotte folk og eksotiske omgivelser. Sabla godt øl og flotte kvinner. Begge ting kan være veldig farlig i for store kvanta.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen samt "det gyldne snitt" sørger at jeg nok får en mye bedre foto opplevelse som nybegynner når jeg fom. i dag skal på en ukes fjelltur med mitt nye kamera, og kanskje en fiskestang.

 

Men jeg satt igjen med ett inntrykk som jeg er er noe usikker på.

 

Har jeg vært dum når jeg kjøpte et kamera som Panasonic Lumix FZ50 til rundt 4800,-(butikkpris, ikke webshop)?

 

Burde jeg heller kjøpt et lite lommeformat kompakt kamera med god bildekvalitet og 4x zoom, samt et greit dSLR kamera? At det koster mer for 2 kameraer svir faktisk mindre enn at man kanskje har betalt mye for et kamera som er midt i mellom de praktiske anbefalningene.

 

Plutselig står jeg med mitt FZ50 og lurer på hva jeg har tenkt på når jeg skal "bestige" fjelltopper som besseggen og forsøke å ta minneverdige bilder... hmm

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har jeg vært dum når jeg kjøpte et kamera som Panasonic Lumix FZ50 til rundt 4800,-(butikkpris, ikke webshop)?

 

Burde jeg heller kjøpt et lite lommeformat kompakt kamera med god bildekvalitet og 4x zoom, samt et greit dSLR kamera? At det koster mer for 2 kameraer svir faktisk mindre enn at man kanskje har betalt mye for et kamera som er midt i mellom de praktiske anbefalningene.

 

Plutselig står jeg med mitt FZ50 og lurer på hva jeg har tenkt på når jeg skal "bestige" fjelltopper som besseggen og forsøke å ta minneverdige bilder... hmm

8985212[/snapback]

 

Selv om FZ 50 ikke egentlig er et kompaktkamera, så er det jo ikke direkte digert heller. Jeg tror du har kjøpt deg et hendig kamera som du kan ta med hvor som helst og ta gode bilder med. Det ene problemet jeg ser er at objektivet ikke har skikkelig vidvinkel. Tilsvarende 35mm blir for dårlig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Litt forundret over at Legitimasjonsbevis ikke blir nevnt i artikkelen for turer over landegrensen(e). Tar du med deg fotoutstyr tilbake til Norge, er det ditt ansvar å dokumentere at du har kjøpt det i Norge og ikke må betale moms for det (igjen). Har du ikke papirene i orden kan i det værste fall utstyret bli konfisert av tollerne til nødvendige papirer blir fremvist.

 

Det sagt, har jeg aldri blitt anholdt på grenseoverganger eller flyplasser, men ble stoppet av tollere på en bussterminal i Brasil.

8973845[/snapback]

 

Dette er et råd jeg har sett og hørt en rekke ganger, men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har opplevd problemer med det. Kanskje noe å tenke på om du har med spesielt dyrt og splitter nytt utstyr? Om du ønsker å være på den sikre siden, så er vel ikke noen kopier av kvitteringene dine det tyngste å dra med seg i bagasjen...

Lenke til kommentar
Dette er et råd jeg har sett og hørt en rekke ganger, men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har opplevd problemer med det. Kanskje noe å tenke på om du har med spesielt dyrt og splitter nytt utstyr? Om du ønsker å være på den sikre siden, så er vel ikke noen kopier av kvitteringene dine det tyngste å dra med seg i bagasjen...

8985637[/snapback]

Jeg har heller aldri hørt om det, men det kan skje siden loven tillater tollerne å gjøre det. Å ta med seg kvitteringer kan være et godt alternativ, men kan også by på problemer hvis man kjøper brukt...

 

For å få godkjent et legitiamsjonsbevis, trenger man bare å ta med seg utstyret, uten kvitteringer eller annen dokumentasjon, til nærmeste tollkontor. Beviset kan lastes ned fra nettet og fylles ut før man drar.

Lenke til kommentar
Vil en toller på en busstasjon i Brasil forstå en kvittering fra Fotoknudsen? Eller burde man dra innom tolltjenesten og få egen dokumentasjon. Fortolle eller hva det kalles(skjelden gjort)

8986690[/snapback]

Sikkert hintet litt til mitt innlegg. Hvis det står uttrykkelig hva som er kjøpt på kvitteringen, og dette stemmer med utstyret du har med deg, ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gå greit. På den aktuelle turen i Brasil, hadde jeg ingen dokumentasjon med meg, men klarte overbevise tolleren at utstyret var kjøpt i Norge.

 

Legger også merke til at legitimasjonsbeviset som kan lastes ned fra nettet finnes kun på norsk, og er vel i første rekke tiltenkt brukt ved ankomst til Norge etter en utenlandstur (for å slippe å betale moms på nytt). Men enhver toller burde se at serienummer stemmer med utstyret og at det er underskrevet og stemplet. Kanskje man bør ta med seg en kopi av kviteringene i tellegg for å være på den sikre siden...?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...