Gå til innhold

Kjøling i X-fasong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig den. Kunne selvsagt tenkte meg en kobber-farge, og en mer "integrert" vifte, men det flisespikkeri. Er vel mulig å bytte viften og sette på rhetostat også. Jeg syns vifter skal gå på ca 1000rpm for støyens del.

 

Ser ut som de har gått bort fra push-pin på monteringen også. Det er jo godt nytt.

Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Jeg reagerte på det jeg også. Hvis du maskerer de to V ene vil dette sikert være en grei løsning, Vil nesten overaske meg om ikke produksjons versjonen har det.

De kan jo bruke gjeonomsiktig plast for å maskere slik at de beholder utsenedet.

Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Mye av luften som går forbi kjøleribbene vil jo treffe kjølerens base, så tapet er neppe så stort.

Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Mye av luften som går forbi kjøleribbene vil jo treffe kjølerens base, så tapet er neppe så stort.

8705218[/snapback]

 

men så vil vel kjølinga bli mindre effektiv hvis den bare treffer rett på basen, isteden for å gå igjennom ribber?

 

en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Mye av luften som går forbi kjøleribbene vil jo treffe kjølerens base, så tapet er neppe så stort.

8705218[/snapback]

 

men så vil vel kjølinga bli mindre effektiv hvis den bare treffer rett på basen, isteden for å gå igjennom ribber?

 

en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

8705243[/snapback]

 

Trodde også det en stund. Men etter å ha sett en test av denne kjøleren, hvor de testet den montert begge veier (den ene veien blir da med heatpipes pekende nedover), og det ikke var noen forskjell, har jeg fått inntrykk av at det ikke har særlig mye å si. Kan ikke helt forklare hvordan da, siden man jo skulle tro at heatpipes bare funket ene veien.

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=557

Endret av Josten
Lenke til kommentar
en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

8705243[/snapback]

 

Spiller mindre rolle. Varmen forplanter seg i godset til rørene uansett hvilken vei de peker. Når den ene enden av heatpipes blir kjølt vil varmen søke denne retningen.

De fleste skjermkortkjølere med heatpipes henger jo opp ned..

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Mye av luften som går forbi kjøleribbene vil jo treffe kjølerens base, så tapet er neppe så stort.

8705218[/snapback]

 

men så vil vel kjølinga bli mindre effektiv hvis den bare treffer rett på basen, isteden for å gå igjennom ribber?

 

en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

8705243[/snapback]

Poenget er jo å få kjølt på et størst mulig område. Å bare kjøle ytterst på heatpipene er trolig ikke like effektivt som å kjøle hele. Det avhengig selvfølgelig av hvor raskt varmen transporteres i heatpipes, men jeg tviler på at du ville hatt særlig hell med nitrokjøling ytterst på heatpipene. Hvorfor? Fordi varmen ikke spres raskt nok i heatpipene. Luftstrøm direkte på basen kan derfor være mer effektivt et par ekstra finner ytterst - eller enda dårligere; en ekstra luftenhet forbi allerede eksisterende finner.

 

Når det gjelder "dampen", så er poenget bare å få varmen ut av kabinettet. Hvilken retning den siver er som en fis i vinden (som viften produserer).

Lenke til kommentar

Hvorfor har Skyche så sære navn på kjølerne sine? Jeg må alltid lese dem så mange ganger for å oppfatte hva de som egentlig står der, jeg gikk lenge rundt i den tro at Shogun het Shotgun, for eksempel, og denne her trodde jeg het Karma... I og med at man som kjent oppfatter ord som en helhet er det en dårlig ide å gi disse kjølerne navn som er så like andre ord IMHO.

Lenke til kommentar
Hvorfor har Skyche så sære navn på kjølerne sine? Jeg må alltid lese dem så mange ganger for å oppfatte hva de som egentlig står der, jeg gikk lenge rundt i den tro at Shogun het Shotgun, for eksempel, og denne her trodde jeg het Karma... I og med at man som kjent oppfatter ord som en helhet er det en dårlig ide å gi disse kjølerne navn som er så like andre ord IMHO.

8706014[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Shogun

Lenke til kommentar
en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

8705243[/snapback]

Spiller mindre rolle. Varmen forplanter seg i godset til rørene uansett hvilken vei de peker. Når den ene enden av heatpipes blir kjølt vil varmen søke denne retningen.

De fleste skjermkortkjølere med heatpipes henger jo opp ned..

8705594[/snapback]

Da har du misforstått virkemåten til varmerørene. Hele hensikten med de er at det er en massetransport og faseoverganger som transporterer varmen. Kobber leder varme veldig effektivt til å være et fast materiale, men ikke i nærheten så godt som å flytte det varme materialet selv. Hadde man byttet rørene med massivt kobber så ville kjøleevnen blitt fullstendig horribel og kjøleren hadde blitt ubrukelig til CPU-kjøling.

 

Det er dampen inni rørene som står for varmetransporten og avgir varmen til finnene når dampen kondenserer. Kondensvæska føres tilbake til det varme stedet og fordamper igjen. Fordampning er svært energikrevende og avgir like mye varme når det kondenserer. Dermed frakter gassen med seg store mengder varmeenergi fra basen til finnene svært effektivt.

 

Bare for å illustrere hvor mye varme det er snakk om så kan man lett se det på kjøkkenet: Sett på en kasserolle med vann på maks effekt og se hvor lang tid det tar før temperaturen har nådd 100'C. Jeg vil tippe rundt 5-8 minutter med en normal kasserolle på en normal komfyr. Så kan du la plata stå på like høy effekt og se hvor lang tid det tar før alt vannet er fordampet. Jeg vil anslå en time. Altså må det svært mye mer varme til for å fordampe vannet enn for å varme det opp.

 

hardrock_ram: Det finnes flere typer heatpipes. Noen av de bruker tyngdekraft for å frakte væska tilbake til det varme stedet, mens andre bruker en veke for å trekke væska tilbake. Metoden med veke påvirkes ikke noe særlig av hvilken retning tyngdekrafta virker. Det er kapillæreffekten som trekker i væska.

 

Redigert: Hva wikipedia sier.

Heat_Pipe_Mechanism.png

Lenke til kommentar
hardrock_ram: Det finnes flere typer heatpipes. Noen av de bruker tyngdekraft for å frakte væska tilbake til det varme stedet, mens andre bruker en veke for å trekke væska tilbake. Metoden med veke påvirkes ikke noe særlig av hvilken retning tyngdekrafta virker. Det er kapillæreffekten som trekker i væska.

8706288[/snapback]

Og så finnes det en siste type som mesteparten av hovedkortprodusenter og endel andre luringer bruker som er et tomt kobberrør.... :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...