Gå til innhold

Hvilken gruppe/artist formet din musikksmak


Fanta4free

Anbefalte innlegg

Hvilken gruppe/artist formet din musikksmak vis du ikke vet hva jeg mener med det så er det hvem gruppe fikk deg til og høre på den musikken du hører på i dag??

 

hos meg er det linkin park som fikk meg til og gå vidre til n som jeg er på goth metal osv så det er liksom første gruppa i rekka mi

 

LES DETTE!!

skal du komme med noe off topic kan du prøve og sjule det??

 

dette hadde vert fint for da trenger man ikke lese og bla mellom det liksom for og lese vidre.

 

vet du ikke hvordan du sjuler så står det sjul over der du skriver innlegg og trykk på den først og etter du er ferdig med og skrive kan du trykke på den i gjen, så har du hvordan du gør det :thumbup:

Endret av TRibal89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg husker at jeg først ble virkelig interessert i hip-hop når jeg hørte Looptroop - Bandit Queen. Den var sinnsykt tøff, og var et vendepunkt for min musikksmak. Ett år senere hørte jeg Nightwish sin hit "Nemo", og den fenga med en gang. Tenkte ikke noe mer over de før jeg kjøpte en pakke med de fire første albumene deres. Senere tok onkelen min meg på konserten i Hell, og der oppdaget jeg også Stonegard.

 

Musikksmaken min var blandet mellom Hip-Hop og noe metal til en finne anbefalte meg Naglfar. Jeg hørte på låta "Unleash Hell", og den skremte vettet av meg, men det hindret meg ikke i å kjøpe EP-en "Ex Infernis" og CoB - Hatebreeder. Dette var et nytt vendepunkt.

 

Etter dette har det vært flere små vendepunkt der jeg har begynt å høre på sjangere jeg egentlig ikke har vært så interessert i før. Dire Straits, Lynyrd Skynyrd, Led Zeppelin, Clapton, The Beatles og flere har jeg begynt å høre på etter å ha lett gjennom LP-samlinga til pappa eller hørt på skolen. (del av musikken. "Rockens Historie". Hovedsaklig betyr det å se på live-opptredener av tøffe band som de jeg nevnte over.)

 

Mon hva det neste jeg finner blir.

Lenke til kommentar

Begynte vel å høre på musikk i 6/7. klasse. På den tiden hadde vi fått en ny gutt i klassen, som brakte med seg Rammstein til området. Jeg var helt trollbundet av Rammstein i en god stund, men etter hvert som jeg kjøpte meg bass, forstod jeg at Rammsteins musikk var vanvittig ensformig og kjedelig, da med tanke på riffene og selve musikken. Så jeg begynte å høre på Kaizers Orchestra (vet ikke helt hvorfor, hørte (og hører) en del på radio, så jeg ble vel påvirket den veien. Dette var vel rundt de tider da Maestro-albumet kom ut), og derfra til det litt hardere bandet Skambankt, hvor vokalisten er gitarist i Kaizers.

 

Midt i alt dette har jeg alltid vært fan av Led Zeppelin, noe jeg fikk fra min far, som har vært Zeppelin-fan siden 70-tallet.

 

Men ting ble liksom litt "tamt", så jeg oppsøkte de litt mer lugubre og mørkere områdene. Så for øyeblikket hører jeg mye på mørk metal, men Kaizers-basillen har nok ikke helt sluppet taket ennå.

 

Edit: Konklusjonen er nok at Rammstein beklageligvis må ta en stor del av æren/skylda.

Endret av Koffert
Lenke til kommentar

Eric Claptons MTV unplugged konsert fra 1992, fikk meg til å utforske blues, vidre til rock.

Så nå er Pink Floyd, Dire Straits, Buddy Guy, BB King, Bob Dylan og ikke minst Cream favoritter.

 

Takket være Clapton er jeg gitarfrelst, akustisk og el. faller i smak, men må si at jeg ikke er helt fan av metal og hardrock.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Unnskyld, men er det mulig å endre tittel til noe annet enn "hvem gruppe..." har problemer med hvem i feil sammenheng. Hvertfall endre første post?
Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Det var vanskelig, dersom det er snakk om hvilken smak jeg har idag. Jeg er ikke lenger spesielt sjangerbundet, smaken er summen av et langt livs store og små påvirkninger.

 

Men jeg kan jo nevne noen milepæler som har påvirket min smak:

 

1965: Rolling Stones får meg til høre på rock. Låta var "(I can't get no) Satisfaction".

1967: The Jimi Hendrix Experience slipper "Axis: Bold as Love" og jeg bestemmer meg for å spille gitar. (Det tar 3 år før jeg får min første gitar.)

1969: Førstealbumet til Led Zeppelin og det plata til Deep Purple med samme navn får meg til å høre på hardrock.

1971: Marvin Gaye og plata "What's going on" introduserer meg til moderne soul. (Og dermed oppdager jeg retrospektivt klassisk soul også.)

1972: Yes og albumet "Close to the edge" introduserer meg til progressiv rock.

1973; Pink Floyd og "Dark Side of the Moon". Emerson, lake & Palmer og plata "Brain Salad Surgery" vekker min interesse for synthesizere.

1974: Herbie Hancock og "Head Hunters" er introduksjonen til moderne jazz.

1975: Bruce Springsteen bringer meg tilbake til røttene igjen med "Born to run".

1976: Bob Marley & The Wailers og "Rastaman Vibration" introduserer meg for reggae.

1977: The Clash' første og selvtitulerte album overbeviser meg om at punken er tingen.

1978: The Police og plata "Outlandos d'Amour". Dire Straits selvtitulerte album.

1979: Joy Division og "Unknown Pleasures".

 

Og der får vi stoppe. Det er mange andre artister som har påvirket meg også, men dette er kanskje de som fikk mest å bety.

 

Skal jeg velge en av dem, så er det "Born to Run". Da var jeg virkelig musikalsk forvirret, men den dagen jeg hørte "Thunder Road" på bilradioen for første gang visste jeg hvor jeg ville hen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Eg starta med å høyre på fullt av radio-musikk, så gjekk eg over til rap ei lita stund. Så fant eg Limp Bizkit og Linkin Park, dvs. radiovenleg rock/nu-metal, og etter å ha høyrd det vart eg meir lysten på å sjekke ut anna slik musikk. Gjekk i Nirvana ei stund, før eg fann Metallica og Iron Maiden. Der stod det på hold ei stund, før eg byrja å sjekke ut ting som vart anbefalt på Scream, og då fann eg bla. Immortal - Sons of Northern Darkness. Denne skiva fekk meg inn i black metal, der eg var i ein liten periode, før ein kamerat sendte meg Death - Spirit Crusher, og eg sjekka ut meir death metal. Har vel høyrd på det sidan, dog doom-scena har og blitt sjekka ut, og der er det og mykje bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...