Gå til innhold

Spam ødelegger e-post


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At ungdommen bruker lynmeldinger og iptelefoni fremfor epost er vel egentlig ikke så rart, da dette er ulike produkter. Blir nesten som å sammenligne fly med båt....

 

Epost kommer til å eksistere i lang lang tid fremover, og jeg merker lite til spam problematikken som stadig påpekes.

 

Det er enkle tiltak som skal til for å hindre spam:

 

- Ha en hotmail (eller annen adresse) som du legger igjen på de uttallige sidene du besøker. Hotmail har også mulighet for at du kun mottar mail fra predefinerte brukere, og alt annet havner i søppel

 

På arbeidsplassen regner jeg med at de fleste selskap har godt fungerende spamfiltre.

 

At all spamen tar opp båndbredde på nettet er kanskje det problemet som er mest relevant spør du meg. Men igjen merker du og jeg lite til dette problemet :)

Lenke til kommentar

Til kommunikasjon med venner og kjente er ofte lynmeldinger veldig greit, men det er mange ganger ikke alle er online og da er mail løsningen. Dessuten er lynmeldinger helt ubrukelig i jobbsammenheng der all korrespondanse ofte skal kunne dokumenteres i etterkant.

 

Jeg aner ikke hvordan man skal få bukt med problemet selvom vi både på jobb og hjemme har velfungerende spamfilter. Det bøter selvsagt bare på symptomene og ikke problemet. Det må vel lover til for å stoppe dette og da må alle verdens land følge med for at det ikke skal være fristeder, noe jeg ikke helt ser for meg går på skinner. Litt rart syntes jeg også det er at ISP'er tillater masseutsendelser som vi ser idag. Det tjener de ikke noe på, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Jeg må jo bare si meg enig med andre brukere her, problemet for min del er oppskrytt. Bruker per idag gmail som hovedmail og spamfilteret der fungerer smertefritt, man kan også legge til mail underveis i filteret man ikke måtte ha mer lyst å motta.

 

Men akkurat det å ha to forskjellige kontoer, en man poster på nettet der det trengs, og en som man bruker mellom venner, familie og jobb. Det må jeg virkelig anbefale for de som ikke har det.

Lenke til kommentar

Er spamfilteret til hotmail dårligere en på f.eks. yahoo eller gmail?

 

Jeg ønsker en gratis web mailkonto hvor det kommer tilnærmet ingen spam. Det må ikke være spamfilter av den typen at man må ramse opp en masse adresser som er lovlige, og så stopper spamfilteret alle andre som ikke er på godtatt liste.

 

Opplever økt spamming på hotmail.

 

Til sammenligning så har jeg kun fått 4 spam på 6 år på min jobbmail, uten spamfilter påslått. Jobbmailadressen er brukt til diverse tjenester på norske nettsider. Noe som egentlig beviser hvor gode norske nettsider er til å ikke misbruke våre mail adresser.

 

Legger til: På min hotmail har spam blitt et veldig stort problem, spamfilter er på og jeg legger hele tiden til reklamemail som spam. Jeg kan få 5-15 spam om dagen på hotmail. Det tok brått helt av for 1 år siden.

Regner med det meste kom fra at jeg registrerte med på et sted som heter driverguide.com, med garanti på siden om ikke videresalg av min e-post adresse.

 

-Så har jeg lært at man ikke noen gang skal stole på et nettsted utenfor Skandinavia.

Tipper vi i Norge er godt skånet mot spam sammenlignet med andre land.

Så lenge ikke alle land forbyr spamming uten mottakers samtykke, vil alltid spam være et problem.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Til kommunikasjon med venner og kjente er ofte lynmeldinger veldig greit, men det er mange ganger ikke alle er online og da er mail løsningen. Dessuten er lynmeldinger helt ubrukelig i jobbsammenheng der all korrespondanse ofte skal kunne dokumenteres i etterkant.

8356580[/snapback]

 

Programmer som arkiverer IM-kommunikasjon har eksistert lenge.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at man kan logge samtaler i MSN eller endre klienter. Problemet er at en slik kommunikasjon er veldig uformell og håpløs i profesjonelle miljøer. Som internkommunikasjon kan det sikkert ha en nytteverdi, men her på jobben hadde folk bare syntes man var en dust hvis man la frem chatlogg..

 

Ser også at folk mener problemet er overvurdert. Selvom man har et meget effektivt SPAMfilter så er like fullt SPAM-mailen sendt til deg. Det må altså brukes båndbredde og ressurser for å sende mailen rundt, filtrere den ut, kanskje arkivere for å kunne finne feilfiltrerte osv osv. SPAM er og blir et problem selvom man ikke personlig har store problemer. Det blir litt som klimagasser fra bil, jeg er ikke personlig plaget der jeg bor, men verden går allikvel til grunne om vi ikke tar problemet alvorlig.

Lenke til kommentar
Skype har så langt vært helt spamfritt for min bruk. Så her tror jeg kanskje folk vil favorisere ett system som ikke leverer spam fra seg.

8219741[/snapback]

Det er helt klart at tjenester som f.eks. Skype er populære. Lite Spam å finne også.

 

 

Til kommunikasjon med venner og kjente er ofte lynmeldinger veldig greit, men det er mange ganger ikke alle er online og da er mail løsningen.

8356580[/snapback]

Jeg tror at tjenester som Skype vil endre seg, og muligens ordne det slik at en kan få gitt beskjed til en venn selv om han/hun ikke er pålogget. Det krever jo en heftig server(park) med stor lagringskapasitet, det vil si at de som står bak Skype må investere i mer utstyr og få omprogrammert litt på programvare.

 

 

Ser også at folk mener problemet er overvurdert. Selvom man har et meget effektivt SPAMfilter så er like fullt SPAM-mailen sendt til deg. Det må altså brukes båndbredde og ressurser for å sende mailen rundt, filtrere den ut, kanskje arkivere for å kunne finne feilfiltrerte osv osv. SPAM er og blir et problem selvom man ikke personlig har store problemer. Det blir litt som klimagasser fra bil, jeg er ikke personlig plaget der jeg bor, men verden går allikvel til grunne om vi ikke tar problemet alvorlig.

8356825[/snapback]

Jeg tror et hvitelistings-basert filter som filtrerer inn nasjoner du faktisk ønsker å motta e-post fra kan være en smart måte å basere enn grundig filtersystem på.

 

.. om en får f.eks. mest e-post i fra 3 nasjoner. Da kunne en ha blokkert alle andre nasjoner som "default" innstilling. For så heller å ha hvitelistet enkelte e-post adresser som måtte befinne seg innenfor andre IP adresse segmenter en mine 3 favoritt land.

 

.. det er så mange unødvendig nasjoner som jeg aldri ville ha mottatt e-post fra til vanlig.

 

.. Spammere er jo tilpassningsdyktige, men om en skreddersyr løsningen jeg har beskrevet ved å begynne å svarteliste spesiellt plagsomme IP adresse segmenter så tror jeg en kan få bukt med mye spam.

 

.. Brukeren haker av for land som ønskes fullt hvitelistet eller eventuellt svartelistet, og det er noe som brukeren gjør helt i begynnelsen.

7747387[/snapback]

Endret av G
Lenke til kommentar

Problemet med spamfiltere er at det kan filtrere viktige beskjeder og. Den risikoen kan eg ikkje ha.

 

Og at det blir meir spam i framtida vil eg tro, meir moderne lausninger for meir effektiv spamming vil koma. Og er det vanskeleg å samle på e-mail adresser? Sidemannen min nå sitter å samler på alle email adresser med hans 20 linjers lange java programm. *Skummelt*

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at man kan logge samtaler i MSN eller endre klienter. Problemet er at en slik kommunikasjon er veldig uformell og håpløs i profesjonelle miljøer. Som internkommunikasjon kan det sikkert ha en nytteverdi, men her på jobben hadde folk bare syntes man var en dust hvis man la frem chatlogg..

 

Ser også at folk mener problemet er overvurdert. Selvom man har et meget effektivt SPAMfilter så er like fullt SPAM-mailen sendt til deg. Det må altså brukes båndbredde og ressurser for å sende mailen rundt, filtrere den ut, kanskje arkivere for å kunne finne feilfiltrerte osv osv. SPAM er og blir et problem selvom man ikke personlig har store problemer. Det blir litt som klimagasser fra bil, jeg er ikke personlig plaget der jeg bor, men verden går allikvel til grunne om vi ikke tar problemet alvorlig.

8356825[/snapback]

Du burde ta en titt på Live Communication Server. Man har gode muligheter for å arkivere. Jeg er derimot uenig i at e-post blir erstattet av IM. Det er slike en-linjers e-poster, diskusjoner og slikt som blir erstattet av IM. Det som er viktig er å bite merke i at denne kommunikasjonen foregår ukryptert så man bør skaffe seg en sikker løsning som tilfredsstiller firmaets policy.

 

Ser en økt grad av interesse for IM i bedrifter nå, det er derimot mange som sitter på kanten og venter til det -har- eksplodert.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker en gratis web mailkonto hvor det kommer tilnærmet ingen spam. Det må ikke være spamfilter av den typen at man må ramse opp en masse adresser som er lovlige, og så stopper spamfilteret alle andre som ikke er på godtatt liste.

8356799[/snapback]

Hva er så farlig med å måtte bruke litt tid på å finjustere et hvitelistebasert system? Se mitt innlegg om å filtrere basert på nasjoner. En trenger jo ikke å strupe inn hele "innkjørselen" til din e-post konto. Det går nok an å konstruere ett brukervennlig spamfilter som kan skreddersys til hver enkelt e-post kunde.

 

Det går også an å kombinere:

1. Den enkle bruken hvor filteret kun grovsorterer. Passer sikkert bedre for kunder som deg.

2. Skreddersøm, hvor en ofrer litt tid til finjustering, med avanserte innstillinger. Passer kanskje bedre for brukere som meg.

Ett slikt system er faktisk verdt å betale litt penger for. En blir fort lei av å flytte og romstere inne i innboksen sin på let etter ordentlig e-post i den ene omgangen, for så å måtte luke ut "ugress" i den andre omgangen.

 

Jeg synes også at Google sin tilnærming er ganske god. Hvor brukerne kollektivt markerer e-post som SPAM. Slik at alle får nytte av det. Hvordan tror dere ellers at Google har såpass ren innboks på sin Gmail-tjeneste?

Endret av G
Lenke til kommentar
Tipper vi i Norge er godt skånet mot spam sammenlignet med andre land.

Så lenge ikke alle land forbyr spamming uten mottakers samtykke, vil alltid spam være et problem.

8356799[/snapback]

Her tror jeg at det er et stort potensial i å designe et mer intelligent spamfilter enn en finner i dagens filterløsninger. Nå har ikke jeg noen god oversikt over eksisterende filtersystemer for å ha sagt det. Og det finnes helt klart løsninger som er noe bedre enn andre løsninger.

 

Jeg opplever spam uansett hva slags løsning jeg benytter. Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg eller andre som opplever dette fenomenet er ekstra uforsiktige. Ofte kan du bli et offer for andres uforsiktighet. Nevner: kjedebrev.

 

Gmail har en interessant tilnærming, men selv der kan e-post du liker å få havne ved enkelte unntak. En helt feilfri løsning kan være vanskelig å finne. Dersom du ikke benytter deg av et hvitelistingssystem som slipper igjennom kun det som du måtte ha forhåndsgodkjent.

 

Artikkelen hos HW.no likner ganske mye på Dagbladet sin:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/10/497367.html

 

Denne debatten om bekjempelse av SPAM berører jo mange. Jeg synes det er bra at også dagsavisene skriver litt om problematikken.

 

EDIT: kom i fare for å kalle kjedebrev for Mail-lister, i farten.

Endret av G
Lenke til kommentar

IM:

I "gamledager" brukte vi IRC for intern IM over landegrenser og avdelinger. Men motstanden den gang var også stor selv om man tillrettela alt.

 

Spam:

Et hvitlistesystem er og blir for tungvindt. Eks. kan du ikke godkjenne *.com fordi mye spam kommer derfra, men samtidig viktig e-post osv.

 

Og å hvitliste alle mail-lister, alle bedriftspartnere, kontakter osv osv for hver enkelt bruker blir tungvindt.

 

Skulle man hatt hvitlisting som en reell teknikk måtte man hatt intelligent hvitlisting, dvs at

1. systemet automatisk hvitlistet alle adresser/domener brukeren svarte på mail til

(alle adresser/domener slapp igjennom første gangen men ble svartlistet om ikke brukeren gjorde noe eks.)

2. alle addresser/domener brukeren lagde e-post til

3. samt at brukeren må godkjenne adresser/domener fra karantene og legge inn manuelle godkjenninger.

osv.

 

Men du støter alltid på problemer ved at noen du sender mail til ikke nødv. har samme route tilbake og videresender meldinger via andre osv.

 

Men det er hvitlisting og spambekjempelse er så mye mer.

 

Gmail sitt system er godt og er vel egentlig de systeme som fungerer best hvor man har en database hvor brukerne registrerer spam basert på såkalt "DNA" eller et fingeravtrykk som er unikt for hver e-post osv.

 

Det finnes flere slike løsninger i dag. Andre eksempler på databaser er jo IP RBL, Domain RBL osv.

 

Videre benyttes det taktikker som går på selve SMTP RFC osv osv osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

spam er som å klistre et klistremerke på alle biler som paserer bomringen.

forde det er noen tulinger som synes det er greit at dem klistrer på bilen min klistrelapper som jeg ikke er inntresert i .

skulle fanden meg hogd fingra av dem slik at dem ikke kunne taste mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...