Gå til innhold

AMD med nytt format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DTX er vel en åpen standard som skal være bakoverkompatibel med andre standarder som ATX.

 

Poenget var vel å ikke lage så veldig mange krav, men legge til rette for å gjør den energieffektiv og enkel å bruke i alle småboksene som dukker opp i dag. Hva de kan få til har jeg ingen anelse om. Men gjør jo ingenting å prøve siden det ikke blir ukompatibelt med det utstyret vi har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg rynket på nesen når jeg studerte bildet i artikkelen. Det så ikke bra ut, men jeg ante ugler i mosen når jeg så sokkelen. Da var det lettende å lese bildeteksten.

 

Både Dailytech og The inqiurer har noen bilder. Her er ett av dem:

 

DTX_board_mockup.jpg

 

Førsteinntrykket er så som så. Det ligner jo svært mye på eksisterende Flex-ATX (til høyre i bildet). Det er flott at det blir kompatibelt med ATX, men jeg kunne gjerne tenkt meg en helt nyskapende løsning også. En svært "flatpakket" løsning som er lagt opp til kjøling av prosessoren eksternt. Altså at prosessoren står på "gal" side av hovedkortet og har direkte kontakt med en stor kjøleribbe som fungerer som både passiv kjøler og kabinettvegg samtidig. Videre kunne jeg tenkt meg en vinklet plassering av PCIe-porten slik at skjermkortet blir liggende parallelt med hovedkortet og skjermkortkjøleren ligger åpent ut mot den andre siden av kabinettet. Altså god passiv kjøling der også. Resten av komponentene blir da liggende som fyllet i en "sandwitch" mellom hovedkortet og skjermkortet. Huff, nå drømmer jeg mye her. Synd at det ikke var en mer innovativ løsning.

Lenke til kommentar

Lurer på hva de mener med lite strømforbruk? I dag har vi jo gode Via Mini-ITX systemer som er på 17x17 cm (finnes også en del Pentium M hovedkort i samme størrelse) - samt deres Nano ITX som er enda mindre. Da snakker vi også om lavt strømforbruk hvor hele kortet med CPU trekker ca 25 watt. Skulle likt å se noen senke dette ytterligere - noen systemer som kanskje er basert på Intel sine ULV 5 watts prosessorer. Kunne vært kjekt å se Via få litt konkurranse på deres egen arena - prismessig også.

Lenke til kommentar
Førsteinntrykket er så som så. Det ligner jo svært mye på eksisterende Flex-ATX (til høyre i bildet). Det er flott at det blir kompatibelt med ATX, men jeg kunne gjerne tenkt meg en helt nyskapende løsning også. En svært "flatpakket" løsning som er lagt opp til kjøling av prosessoren eksternt. Altså at prosessoren står på "gal" side av hovedkortet og har direkte kontakt med en stor kjøleribbe som fungerer som både passiv kjøler og kabinettvegg samtidig. Videre kunne jeg tenkt meg en vinklet plassering av PCIe-porten slik at skjermkortet blir liggende parallelt med hovedkortet og skjermkortkjøleren ligger åpent ut mot den andre siden av kabinettet. Altså god passiv kjøling der også. Resten av komponentene blir da liggende som fyllet i en "sandwitch" mellom hovedkortet og skjermkortet. Huff, nå drømmer jeg mye her. Synd at det ikke var en mer innovativ løsning.

7689742[/snapback]

 

Såvidt jeg har forstått så er det to fordeler med denne nye formfaktoren. Noe med formen som gjør at det enkelt passer sammen med de platene hovedkort kuttes ut av (ikke spør meg om dette, vet ingenting om slikt)

 

Og at standarden er meget fleksibel på hvordan hovedkortet designes, slik at det er mer eller mindre opp til produsenteten selv hvordan man vil plassere tingene på kortet (med visse unntak såklart, er vel fastsatte skruhull osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joja, virker bra dette. Håper jo at det blir så open-source som de sier, men når AMD og Intel konkurrerer og lager standarder har jeg vanskelig for å se for meg noe særlig mye samarbeid her. AMD kunne i og for seg bare ha snappa opp BTX, men siden BTX er Intel gjorde de det jo ikke. Tviler på at Intel kommer til å gjøre noe særlig med DTX, og VIA har mer enn nok av sine egne standarder, så tjaja...

Lenke til kommentar
Joja, virker bra dette. Håper jo at det blir så open-source som de sier, men når AMD og Intel konkurrerer og lager standarder har jeg vanskelig for å se for meg noe særlig mye samarbeid her. AMD kunne i og for seg bare ha snappa opp BTX, men siden BTX er Intel gjorde de det jo ikke. Tviler på at Intel kommer til å gjøre noe særlig med DTX, og VIA har mer enn nok av sine egne standarder, så tjaja...

7690224[/snapback]

Som sagt, så er det ikke at det er Intel som har laget standarden som er problemet, men at BTX er uegnet for AMDs cpuer og passende brikkesett. Det var vel både med tanke på luftsirkulasjon og elektronikken på kortet. AMD har da tatt i bruk mye teknologi fra Intel, og noe den andre veien også.
Lenke til kommentar
Enig med deg Simen1.

Det er lite innovativt ikke å gjøre noe med prosessorkjølinga.

Mitt forslag er at hele prosessorsokkelen monteres vinkelrett på kortet helt i bakkant slik at det gis muligheter til en stor passiv ribbe i bakkant av chassiet. Sikkert dyr løsning, men bra for nye kjøleløsninger.

7690218[/snapback]

 

Som sagt, så tror jeg det er mulighet til å mer eller mindre fritt designe sine egne løsninger, og fortsatt være innenfor standarden.

 

AtW

Lenke til kommentar

først trodde jeg en måtte trenger riser kort som vinklet skjermkortet flatt om saken skulle brukes i kassa avbildet på dailytech. men når jeg sjekker bildet i stor størrelse så går det akkurat...

 

hmm, jeg kan ikke la være å tenke på mulighetene for laptop basert på den der. måtte krevd noen kjølekanaler av ett eller annet slag og grafikk i mxm format men jeg tror kan hende det kunne funka...

 

hadde vært konge med laptop hvor hovedkortet kunne byttes :D

Lenke til kommentar

Likte bildene av prototypen fra AMD som viste et DTX-hovedkort uten (!) PS2-porter, parallel-port og seriell-port. Endelig noen som har skjønt det! :thumbup:

 

For min del holder det med bare USB-porter, Ethernet-port, DVI/HDMI-port, SPDIF coax/optisk-porter. Dette er helt klart fremtiden og jeg tror at om få år så er større hovedkort enn dette historie og sett på som antikvariske.

Lenke til kommentar

snorreh. jeg brukte ett tastatur fra før PS2-portene en god stund (via en overgang til PS2).

 

er vel først nå når selv nye maskiner blir levert med usb tastatur og mus at dem kan vurdere å droppe disse portene.

 

eksterne enheter er noe av det som blir byttet sjeldnest om en bytter enkeltkomponenter etter min erfaring. sitter fortsatt å stirrer inni samme skjerm som jeg skaffet meg en gang på slutten av 90-tallet :p

Lenke til kommentar

Enig der snorreh, muligens utenom PS/2-porter, som jeg foretrekker til mus og tastatur. Jeg synest at de fleste hovedkortprodusentene kunne flyttet slike "gamle" porter over på "brackets". HDMI er noe som svært få pcer er utstyrt med idag, og det vil nok bli mer etterspørt etter hvert som HDTV blir aktuelt for flere og HD DVD og Blu-Ray kommer for fullt.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

spennende produkt. Men med en ny standard som DTX så kunne de åpnet for å bruke yttervegger som kjøleribber. DTX er i kraft av å påvirke både HK, PSU og Kab

 

Men å vinkle kjøling fra CPU til ytterveg kan man få til med en heatpipe kjøler uansett, men da må kabinett og slik være forberedt på at det er ønskelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...