Gå til innhold

Kristne og black metal


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Har i senere tid kommet borti en god del personlige kristne som liker black metal, både på blink og i det virkelige liv. Det jeg ikke klarer å forstå, er hvordan dette er mulig? Hvordan kan en kristen person høre på en musikksjanger som rett å slett går til angrep på hans eller hennes tro? Hvordan kan kristne høre på sangtekster slik som:

 

Løft deres sverd til kamp, stolte menn

La massakeren begynne i dag

Hogg hodet av hver kristen

Og voldta deres kvinner og barn

 

Jeg skjønner rett å slett ikke hvordan dette er mulig. Selv er jeg en ihuga black metal fan, men så er ikke jeg kristen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mer bekymret over folk som faktisk tror man må identifisere seg meg tekstene og å kjøpe hele image-pakka bare for å like en viss type musikk.

 

Selv står jeg ikke inne for omtrent noe av det death/black metal forkynner, men synes likevel det passer best med hard tekst til hard musikk. The Cumshots er i så måte et ypperlig eksempel, jeg håper at ingen tar tekstene deres bokstavelig, men de setter spissen på de allerede steinharde låtene, og gjør faktisk suksess som et seriøst band, selv om de neppe står inne for noe av det de skriver.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje ikke så mange som "hører" etter. Husker at Bobby Brown med Frank Zappa var yndlingslåten til damene for noen år siden. Den ultimate danse tett låten, omslynget i de mest romantiske settinger..hehe :)

Lenke til kommentar
Kanskje de liker musikken...? Blir det også "feil" at jeg, som ateist, hører på kristen musikk/kristne band?

7561312[/snapback]

 

Nei nei, ser ikke noe galt i at de liker musikken. Men ser ikke helt hvordan de klarer å like det vis de leser tekster og finner ut av at mye av det er rettet mot de.

 

edit: Greit, skjønner poenget deres med at man ikke behøver å ha noe med musikk/tekster å gjøre. Selv hører jeg noe på NSBM men tar avstand fra det de mener. Går vell ut på litt av det samme prinsippet.

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan alle høre på den musikken de vil, de bryr vel seg hundre null i om at noen andre mener at det blir feil. Eneste som ikke går an er:

 

Ikke kristne som lager kristen musikk.

Ikke satanister som lager satanistisk musikk.

Kristne som lager satanistisk musikk.

Satanister som lager kristen musikk.

 

osv.

 

Men skal vi alle ta oss en bolle og diskutere noe interesant for en gangs skyld?

Lenke til kommentar
Har i senere tid kommet borti en god del personlige kristne som liker black metal, både på blink og i det virkelige liv. Det jeg ikke klarer å forstå, er hvordan dette er mulig? Hvordan kan en kristen person høre på en musikksjanger som rett å slett går til angrep på hans eller hennes tro? Hvordan kan kristne høre på sangtekster slik som:

 

Løft deres sverd til kamp, stolte menn

La massakeren begynne i dag

Hogg hodet av hver kristen

Og voldta deres kvinner og barn

 

Jeg skjønner rett å slett ikke hvordan dette er mulig. Selv er jeg en ihuga black metal fan, men så er ikke jeg kristen.

7560817[/snapback]

 

Kanskje rett og slett fordi de ikke hører hva som blir sagt? :)

Lenke til kommentar
Har i senere tid kommet borti en god del personlige kristne som liker black metal, både på blink og i det virkelige liv. Det jeg ikke klarer å forstå, er hvordan dette er mulig? Hvordan kan en kristen person høre på en musikksjanger som rett å slett går til angrep på hans eller hennes tro? Hvordan kan kristne høre på sangtekster slik som:

 

Løft deres sverd til kamp, stolte menn

La massakeren begynne i dag

Hogg hodet av hver kristen

Og voldta deres kvinner og barn

 

Jeg skjønner rett å slett ikke hvordan dette er mulig. Selv er jeg en ihuga black metal fan, men så er ikke jeg kristen.

7560817[/snapback]

 

Det blir vel noenlunde det samme som at du hører på denne teksten, med mindre du faktisk mener at alle kristne skal halshugges? Hvis du tror at det IKKE er greit å halshugge alle kristne, er jo forsåvidt dette et angrep på dine verdier også?

 

Det spørs jo også om bandet her faktisk mener at de kristne skal halshugges, det tror jeg ingenting på:)

 

Dessuten er det vel et positivt tegn om man holder ut å høre på noen som angriper ens way of life? det er vel snakk om toleranse?

Lenke til kommentar

Fordi kristne, i motsetning til hardkjerna islamister f.eks., ikke tar livet så altfor tungt. Fordi de er åpne for ting og det er viktig å vite hva som foregår i musikkverden og "smake på alt". Seff, stereotyp Jehovas Vitner og slikt ville sikkert ikke hørt på Storm eller Darkthrone eller noe, men "personlig kristne" kan være ganske smarte.

 

Et mer interessant spørsmål... Tror de som hører på listepop på de jevnt over syltynne og grunne budskapene i tekstene, at bling-bling og party er alt livet har å by på?

Lenke til kommentar
Er man satanist er man kristen, bare fra den andre siden O_o

7562084[/snapback]

Tullball. Satanisme fungerer utmerket uten kristendommen. Kristendommen blir satt som eksempel.

 

Edit: Kristne kan høre på svartmetall, men de kan ikke lage det med mindre de vil gå imot alt de selv tror på.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Er man satanist er man kristen, bare fra den andre siden O_o

7562084[/snapback]

Tullball. Satanisme fungerer utmerket uten kristendommen. Kristendommen blir satt som eksempel.

 

Edit: Kristne kan høre på svartmetall, men de kan ikke lage det med mindre de vil gå imot alt de selv tror på.

7563522[/snapback]

Og hvem har sagt noe om det..? Er jo å høre som vi snakker om i tråden. (Såvidt jeg har fortstått..?)
Lenke til kommentar
Er man satanist er man kristen, bare fra den andre siden O_o

7562084[/snapback]

Tullball. Satanisme fungerer utmerket uten kristendommen. Kristendommen blir satt som eksempel.

 

Edit: Kristne kan høre på svartmetall, men de kan ikke lage det med mindre de vil gå imot alt de selv tror på.

7563522[/snapback]

 

Satanisme som naturreligion, som det egentlig er funker fett uten kristendom.

 

Satanisme nå for tida er OM SATAN, som er "gud sin motstander" eller no.. :ermm:

 

Religion is crap anywayz..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...