Gå til innhold

Kristne og black metal


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle har selvsagt rett til å høre på den typen musikk de synes er bra, on de identifiserer seg med en religion men likevel velger å høre på antireligiøs musikk er ikke noe problem for meg og jeg ville aldri ha noe i mot det. At jeg syns det viser manglende selvrespekt? Det stemmer nok.

 

Jeg kan ikke skjønne at kristne/religiøse velger å høre på slik musikk som er imot religion og temaet i mange sanger er uttrydning av Kristendom. Hvordan kan man hånden på hjertet si at man liker musikken og også er kriste? Og å si at de fleste her til lands som regner seg som troende kristne (det er ikke snakk om de som er født kristne her og ikke bryr seg om religion) er lettsinnede og ikke har noe problemer med denne typen musikk blir jo helt feil, den går jo direkte i mot hva de føler og tenker.

 

Selvsagt er ikke de fleste av artistene seriøse når de sier "burn them all" etc, men poenget deres står fast, selv om det de synger om ikke ofte er det de mener ordrett. Det blir nesten like dumt som å si at man hører på NSBM men ikke støtter nazismen, og jo jeg forstår at de som hører på det her ikke er nazister, men at man velger å høre på slik musikk som har som mål og spre hat blir rett og slett feil i mine øyne.

 

Jeg så tidligere i tråden at noen nevnte de som hørte på "bling-bling" musikk hvor penger og party var de største temaene i den musikk-stilen at det var akuratt det samme. Nei, fordi å ha penger og party som teamer ikke dreier seg om hat mot noen, noe black metal og NSBM gjør om man liker det ikke. Selvsagt er ikke all black metal slik tho.

Lenke til kommentar

Denne tråden ser ut til å tiltrekke seg spammere. Topic er ikke om black metal er bra musikk, utfra musikalske eller andre kritierier, eller om du eller andre liker å høre på det. Det finnes det sikkert andre tråder dere kan diskutere i, om dere på død og liv må diskutere musikksmak. Edit: Ei heller er dette en religionstråd, det kan dere ta på PRS.

 

Jeg siterer fra førsteposten:

Har i senere tid kommet borti en god del personlige kristne som liker black metal, både på blink og i det virkelige liv. Det jeg ikke klarer å forstå, er hvordan dette er mulig? Hvordan kan en kristen person høre på en musikksjanger som rett å slett går til angrep på hans eller hennes tro?

 

Hold dere til det.

 

Og la være med persondiskusjonene. Har dere noe personlig å si hverandre så bruk PM. Brudd på retningslinjene og nettiketten rapporterer dere, og tar ikke opp i tråden.

 

Denne stenges for opprydning.

 

Edit: Og da ble tråden en side kortere,og vel så det. Ber dere innstendig om å holde dere tilt topic, spesielt dere som fikk poster slettet i forrige opprydning også. Gjentatte overtramp gir ikke moderator julestemning.

 

Åpnes for videre diskusjon on topic, og bare det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Kjenner noen kristne som hører på black metal, de er typisk litt sånn "Veldig fet musikk, men tekstene deres er syke(negativt)".

 

Bor på kristen internatskole, i "gjengen" jeg henger med så var det for noen måneder siden en stor diskusjon/krangel om hvorvidt Trivum - Pull On The Strings Of Your Marty var satanistisk/antikristen eller ikke. (Samme for Opeth.) En i gjengen hadde visstnok problemer med musikken hvis den var det...

 

(Jada, er klar over at verken Opeth eller Trivium er black metal, men likevel relevant for diskusjonen.)

 

EDIT: Death metal trenger forøvrig ikke være antikristen. Er ikke så strenge "krav" til tekstene der som det er i black metal. Extol spilte jo death metal og hadde kristne tekster.

 

Det finnes såkalt "white metal", musikk som musikalsk sett er black metal men har kristne tekster... På en måte kan vel en heller kalle disse anti-satanistiek enn kristne, type titler som "Crush Evil" og "Invert The Inverted Cross".

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
White metal suxorz. Det blir faktisk for dumt.  Og nei, det er ikke nazi metall, det er kristen metall. Men det blir uansett feil. Men de tar kaka de som spiller white viking metal. Herlighet, vikingene var hedninger til den store gullmedaljen, så synger de om at de dro for å spre kristendommen. Crapz.

7575948[/snapback]

 

Hvem gjør det?

Lenke til kommentar

Kjenner en som har særemne om kristen black metal, og har sammen med ham lest mye tekster av disse bandene. Må si at jeg helt enig med Nyhus, det blir helt feil. De synger om hvordan vikingmann ikke har noe å frykte da han har Kristus med på veien og lignende, nei jeg holder meg til den skikkelige svartmetallen.

Lenke til kommentar

Angående om white metal var rasistisk motivert eller ei, vi drev og diskuterte denne teksten med norsklæreren:

 

Gamlelandet av Antestor

Svake Menn Uten Styrke

Lar Seg Derfor Snarlig Lure

Sluker Alt Som Tilbys Dem

Landet Blir Ei Deres Hjem

 

Faller For Et Fremmed Folk

Som Frister Med Dødens Liv

De Vet Ikke Hva De Gjør

Og Skaper Ulykke Bak Hver En Dør

 

Satans Barn Langveis Fra

Kommer Hit Med Falske Håp

Fordømmelse Over Den Norske Mann

Fortærer Det Ganske Land

 

La Blikket Ei Fra Veien Vike

Norske Menn I Det Sanne Lys

La Deg Ei Fra Lyset Lure

Da Skal Ingen Kunne Deg Kue

 

Der Kristus Får Regjere

Vil Folket Stå Med Styrket Sjel

Den Mektigste Trone Står

Og Herren Folkets Hyllest Får

 

Bare jeg som får tanker til fremmedfiendlighet her? Spesielt i det tredje nederste avsnittet.

Lenke til kommentar

Nå roter du med begrepene her... ingen som påstår at kristne som leker black-metal og White-Metal(rasistisk/nazi-metal) har en sammenhang. Saken er den at å kalle kristen metal for White-Metal går ikke da begrepet allere er brukt om rasistisk/nazi-metal.

 

Og hvis man er kristen og er rasistisk har man misforstått endel ting om kristendommen.

Lenke til kommentar

"Satans barn langveis fra" - Altså våre nye landsmenn

"Kommer hit med falske håp" - Som kommer her på feil premisser (de gir falske håp.

"Fordømmelse Over Den Norske Mann" - Setter nordmenn i skyggen, ødelegger for Den Norske Mann.

"Fortærer Det Ganske Land" - Jeg tenker i de baner at de ødelegger landet/innbyggerne ved å komme her og ta seg til rette.

 

Vet at det sannsynligvis ikke er dette som er den egentlige meningen, men likevel klarer jeg ikke helt å skjønne hvordan de klarer å forsvare alt innholdet som genuint kristent.

Lenke til kommentar

"Satans barn langveis fra" - Altså satanister

"Kommer hit med falske håp" - Som kommer her på feil premisser (satanisme strider med kristendommen jau)

"Fordømmelse Over Den Norske Mann" - Fordømmer den kristne nordmenn

"Fortærer Det Ganske Land" - Jeg tenker i de baner at de ødelegger den kristen kulturen.

 

Allright? Skal vi ta det fra noen andre synspunkter også?

Lenke til kommentar

White Metal er et uttrykk som blir brukt både om kristen black metal og nazistisk metal. Hva som er mest riktig aner jeg ikke, det er ikke en ordentlig sjanger uansett. Unblack metal er også et begrep man kan bruke om kristen black metal, så slipper man forvirringen.

 

Selv synes jeg det ikke er noe rart at kristne hører på satanistisk black metal, da jeg selv synes mye av det er veldig bra musikk. Men det hadde vært litt rart om de satt og leste tekstene mens de digga musikken. Som noen sa her litt tidligere, det blir som en jøde skal høre på nazistisk musikk, litt rart, men hvis de liker musikken så skal dem da få lov til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...