Gå til innhold

- TV-lisens på mobilen er tull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På bildet var der en k800 med mobiltv.

 

Hvordan får man til det?

Trenger man et simkort med programvare på, eller laster man ned noe?

7162902[/snapback]

 

det som vises på bildet der er vel tekst-tv pr en java applikasjon som en kan få lastet ned på nrk.no eller noe tror jeg.

 

når det gjelder selve lisensgreia så er spørsmålet om en snakker om mobiler med innebygget tvmottaker eller om en snakker om ting som tv pr wap/internet. førstnevtne er forståelig (inntil en viss grad), sistnevnte ikke fullt så forståelig.

 

men så er også spørsmålet om vi i det hele tatt hadde hatt denne diskusjonen om det ikke var nrk som skulle kreve inn lisensen. for lisensen er ikke direkte ment for nrk om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Synes det er svært drøyt å innkreve TV-lisens på mobil. Alle har jo tv uansett og dessuten betaler man jo allerede for å se tv på mobilen!  :dontgetit:

7165308[/snapback]

hvis du betaler lisens på tv, trenger du ikke betale ekstra for mobil hvis jeg har skjønt det riktig.

 

selv om mobilen har mulighet til å se tv, er det på langt nært alle som kommer til å bruke den funksjonen, så hvis de hadde ordnet en slik abonemangs greie, der de som ikke betaler lisens for tv, kan betale lisens, og så få nrk på mobben...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan de skal klare å håndheve et slikt forslag?

 

De må med andre ord avgifts-belegge alle som har 3G- og EDGE-telefoner da, siden de har mulighet til å vise innhold fra NRK sine sider?

 

Hull i hodet mener jeg :ohmy:

7167227[/snapback]

ikke sant..

 

Hvor mange er detsom ser tv på en mobil, i forhold til på en tv?

 

nesten alle som har en TV bruker den til å se på tv. altså nrk, tv2 eller andre kanaler.

Hvor mange vil bruke mobilen til å se på tv, hvis de har tilgang til det?

Noen vil det være, men jeg tror de fleste vil drite i om de kan se tv på mobben.

Lenke til kommentar

nrk står uten tvil foran et problem med alle disse nye måtene å se/lytte til statskanalens produkter.

 

før var det greit; alle med tv betalte avgift. Men i dag kan man streame nett-tv/radio gratis, samt bruke mobiltelefonen. En del har også kjøpt seg TV-tuner til pc'n...

 

jeg tror det er tvilsomt at nrk kommer til å bli reklamefinansiert i nær fremtid, så hvilke valg har da nrk for å drive inn penger?

 

- En måte er jo å registrere alle brukere, la oss si at man må oppgi brukernavn/passord før tv/radio/nett-tv/mobilen fungerer. På den måten betaler kun registrete brukere for nrk. Dog vanskelig å gjennomføre i praksis, og ikke minst lite brukervennlig.

 

- Lisenspålegge ulike apperater, gjerne med ulik pris (mobil-tv bør være billigere en vanlig tv, siden førstnevnte har bitteliten skjerm og gjerne dårlig kvalitet)

 

- Ikke se på utstyret folk har i hjemmet, men i steden skjære alle over én kam: unansett om man har tv/mobil/pc/internett får man regning fra NRK som må betales. Dette er enkelt for nrk å gjennomføre (hvis politikerne bestemte seg for det), men jeg tror folk flest ville protestert, da det er uretferdig.

 

- La nrk få penger fra statskassa, og nedlegge lisensavdeligen til nrk. Pengene vil jo til syvende å sist komme fra folket via skatt, moms o.l, men en slik metode letter innhentingen av pengene. Om folk betaler nrk-avgift i forhold til inntekt eller ei, får bli neste spørsmål.

 

Kan godt hende det finnes fler tenklige løsninger, men jeg liker den siste best. Hva mener du?

Lenke til kommentar

For det første koster det jo penger å se på Mobil-TV så hvorfor kan ikke NRK bare kreve en andel av hva Mobil-operatørene tar inn av penger fra det å se på NRK på mobilen. Dette bør ikke være så vanskelig, og må jo også være gjennomførbart.

 

For min del betaler jeg ikke 2 ganger for å se på NRK på mobilen, det holder med telenor drar inn av penger for Mobil-TV.

Lenke til kommentar
nrk står uten tvil foran et problem med alle disse nye måtene å se/lytte til statskanalens produkter.

 

før var det greit; alle med tv betalte avgift. Men i dag kan man streame nett-tv/radio gratis, samt bruke mobiltelefonen. En del har også kjøpt seg TV-tuner til pc'n...

 

jeg tror det er tvilsomt at nrk kommer til å bli reklamefinansiert i nær fremtid, så hvilke valg har da nrk for å drive inn penger?

 

- En måte er jo å registrere alle brukere, la oss si at man må oppgi brukernavn/passord før tv/radio/nett-tv/mobilen fungerer. På den måten betaler kun registrete brukere for nrk. Dog vanskelig å gjennomføre i praksis, og ikke minst lite brukervennlig.

 

- Lisenspålegge ulike apperater, gjerne med ulik pris (mobil-tv bør være billigere en vanlig tv, siden førstnevnte har bitteliten skjerm og gjerne dårlig kvalitet)

 

- Ikke se på utstyret folk har i hjemmet, men i steden skjære alle over én kam: unansett om man har tv/mobil/pc/internett får man regning fra NRK som må betales. Dette er enkelt for nrk å gjennomføre (hvis politikerne bestemte seg for det), men jeg tror folk flest ville protestert, da det er uretferdig.

 

- La nrk få penger fra statskassa, og nedlegge lisensavdeligen til nrk. Pengene vil jo til syvende å sist komme fra folket via skatt, moms o.l, men en slik metode letter innhentingen av pengene. Om folk betaler nrk-avgift i forhold til inntekt eller ei, får bli neste spørsmål.

 

Kan godt hende det finnes fler tenklige løsninger, men jeg liker den siste best. Hva mener du?

7179926[/snapback]

 

Jeg tror nåværende løsning fungerer bra nok. Jeg tror heller ikke dette er noe NRK kommer til å presse på for å få gjennomført. Det dreier seg nok om en liten føler for å se hvordan det ganske land reagerer. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir litt høl i hue da, for ikke å snakke om hvordan dette skal gjøres i praksis. Ta fra de som tilbyr tv på mobil og faktisk bruker det er jo eneste alternativ. Men som i danmark, alle med 3g mobil, skal man rapportere inn til myndighetene hvilken mobil man til enhver tid sitter med da?

 

Nei, kommer det noe slikt kommer jeg til å gjøre fryktelige ting!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...