Gå til innhold

SATA blir hovedgrensesnitt for CD/DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Før eller senere går man over til ny teknologi. Men ta eksempelet med AGP og PCI-e. Selv om mange kjøper pci-e-baserte kort idag, lever AGP fortsatt. IDE HDD kommer nok ikke til å forsvinne med det første, dog SATA for disker har eksistert en god stund.

Lenke til kommentar

Med det samme vi er inne på dette temaet kan jeg nevne at PSData har en Samsung SATA DVD-brenner på ukens tilbud til 275kr.

 

Vil dette si at IDE HDD kommer til og forsvinne og da?? :hmm:

7005370[/snapback]

Ja, hvis støtten for PATA forsvinner fra brikkesettene så må det nødvendigvis bety at PATA harddisker også forsvinner sakte men sikker. Dog er det ikke snakk om før 2. halvdel av 2007 i følge kilden at støtten fjernes fra brikkesettene til intel, og det er mange brikkeprodusenter som trolig følger etter på et senere tidspunkt. PATA-kontrollere kan implementeres på hovedkort som rettes mot god bakoverkompatibilitet.

 

Ellers så synes jeg fortsatt det er ennå mer på tide å fjerne støtten for floppydisker, seriellporter, parallellporter, midi-porten og PS2-porter. De få som trenger noe av dette synes jeg kan kjøpe egne kontrollere og eksterne adaptere. En fjerning vil spare de aller fleste for mye plass på hovedkortene, IO-panelet og litt av kostnadene.

Lenke til kommentar

S-ata brennere sliter med de fleste typer S-ata kontrollere unntatt Intel og Silicon image kontrollerne, slik har det vært lenge.

Nvidia, promise,marvel og highpoint S-ATA kontrollere er det bare problemer med, det er disse som har en jobb å gjøre.

Lenke til kommentar

Skal bli greit å bli kvitt ide kablene, mye enklere med sata. Men kommer nok til å ta en stund før jeg drar "fordeler" av dette, jeg kommer ikke til å kjøpe noen nye dvd brennere før mine gamle ikke holder mål lenger. Noe enklere kabling blir ikke helt godt nok argument for å kjøpe nytt utstyr. Kanskje det ved neste store oppgradeing om 2+ år.

 

Tror også ide utstyr kommer til å eksistere en god stund til, rett og slett fordi det er en del "gammelt" utstyr rundt om kring. Kan jo være greit å kunne få kjøpt en ny harddisk til en gammel maskin uten å måtte bytte hovedkort/harddisk kontroller og alt det som evt følger med, hvis maskina duger til det den skal gjøre. Dette gjelder sikkert mer for bedrifter enn private.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig kjøpt min siste P-ATA enhet noensinne, og neste enhet kommer til å bli S-ATA enten jeg må kjøpe kontroller eller helt nytt hovedkort med CPU. Jeg er så elendig lei de monstrøse P-ATA-kablene som ikke kan tvinnes eller brettes optimalt.

 

Jeg forstår godt at bransjen har ventet såpass lenge med å satse stort på S-ATA til optiske drev, 300 MBps er ganske bortkastet på 8 X DVD.

 

Edit : tullet med hastigheter.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Er vist en del er som ikke vet hva IDE er for noe. :)

IDE har ingenting med hva slags kabling/koblinger som er brukt mellom hovedkort og HDD/CD/DVD enheter. Det IDE (Integratet Drive Electronics) betyr er at kontrolleren til f.eks harddisken sitter på selve disken. Altså det kretskortet som er på alle sånne enheter i dag, inkludert SCSI.

 

Så IDE disker blir nok ikke borte på temmelig mangen år ennå nei.

Lenke til kommentar
Så IDE disker blir nok ikke borte på temmelig mangen år ennå nei.

7005864[/snapback]

 

Men P-ATA enhetene skal bort :thumbup: (har bare SATA baserte enheter i pcen)

 

edit: så det er altså fler her som ergrer seg over at Floppy lever enda? på tide å kvitte seg med alle de gamle teknologiene på nye hovedkort :hrm:

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

At floppy ikke er borte ennå, er ikke så rart. Microsoft presterte jo å lansere Windows XP uten støtte for CD/DVD under installasjonen. Det er eneste grunnen til at jeg fremdeles sitter på en floppy stasjon. Så når Vista får etablert seg, så kan vi omsider gravlegge en forlengst utdatert sliter.

 

Når det gjelder ps/2 pluggen som simen1 vil gravlegge, så kan ikke jeg komme på¨en eneste pc som jeg har sett uten en av de pluggene i bruk. Og for min del så er jeg glad jeg har dem, for jeg har gått tom for USB utganger. Men er klart at viss dem hadde byttet ut dem med to USB utganger så hadde det vel ikke gjort noe. Trenger en haug med ps/2 til USB overganger da...

Lenke til kommentar
S-ata brennere sliter med de fleste typer S-ata kontrollere unntatt Intel og Silicon image kontrollerne, slik har det vært lenge.

Nvidia, promise,marvel og highpoint S-ATA kontrollere er det bare problemer med, det er disse som har en jobb å gjøre.

7005430[/snapback]

 

Har du noen linker til hvor jeg kan lese mer om dette?

 

-Kisp

Lenke til kommentar
At floppy ikke er borte ennå, er ikke så rart. Microsoft presterte jo å lansere Windows XP uten støtte for CD/DVD under installasjonen. Det er eneste grunnen til at jeg fremdeles sitter på en floppy stasjon. Så når Vista får etablert seg, så kan vi omsider gravlegge en forlengst utdatert sliter.

 

Når det gjelder ps/2 pluggen som simen1 vil gravlegge, så kan ikke jeg komme på¨en eneste pc som jeg har sett uten en av de pluggene i bruk. Og for min del så er jeg glad jeg har dem, for jeg har gått tom for USB utganger. Men er klart at viss dem hadde byttet ut dem med to USB utganger så hadde det vel ikke gjort noe. Trenger en haug med ps/2 til USB overganger da...

7006100[/snapback]

 

Hehe, jeg kan vise deg en bøling PCer med ingen av de to portene i bruk om du ønsker. Personlig har jeg mange flere overganger enn jeg noen gang vil trenge også.

 

Ellers er det bra at sata-drev begynner å bli vanligere, det har jo vært ute en stund, men bare i få (og til dels dyre) modeller, og uten at det garantert fungerer.

 

Ellers er jeg også enig med de som mener det burde vært flere sata-porter på hovedkort. Og at man kunne tatt en skikkelig opprensking i hva som følger med som standard-porter på hovedkort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...