Gå til innhold

80-kjerners Intel-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og hvor stor er denne prosessoren? :p

6948928[/snapback]

Sikkert stor men neppe så stor som det kan høres ut som. For å få noe slikt til må nok størrelsen på hver kjerne veldig mye ned. Jeg tipper denne prototypen er på under 5 kvadratcentimeter. (Noe som forsåvidt er stort totalt sett, men veldig lite per kjerne). Merk at den ikke er x86-kompatibel så det kan egentlig være hva som helst.

 

F.eks har ATI allerede 48 logiske kjerner (shader engines) i sine GPUer.

 

Kan jo begynne å lure på hvordan det beiste skal kjøles ned. 80 kjerner må jo generere litt varme.

6948933[/snapback]

Ja, litt varme produserer den nok. Regner med det er snakk om rundt 100W eller noe i den duren. Blir det for mye så er det ikke håndterlig med vanlige kjølere og da er det lurere å skru ned hastigheten for å få testet den i lab'en uten alt for mye om og men.

 

Jeg er mest spent på hvilken arkitektur det er, hvordan den skal virke, hvilket marked den er ment for og hvordan de skal få innpass i det markedet om den ikke er kompatibel med noe tidligere. Også blir det spennende å se om det blir en ren monopol-design slik Itanium ble eller om det satses litt åpnere på konkurranse.

 

Tidligere har Intel overstyrt i retning av GHz-monstre (netburst), ILP-monstre (Itanium) og nå ser det ut til at de vil prøve å overstyre i retning antall kjerner også. (Overstyre = styre for langt.) Det høres ut som det var noe i ryktene som svirret for noen måneder siden om at intel ville prøve massivt parallelle kjerner også.

 

Akkurat som både netburst og Itanium har sine ulemper kommer nok kjernemonsteret også til å ha sine ulemper. Ulempen blir nok at ytelsen per tråd blir lav og at det blir enorme problemer med ytelseskalering med så mange kjerner.

Lenke til kommentar
Jøss, hva får denne i CPU score på 3Dmark06 da?  :tease:

6949019[/snapback]

Null. Den kjører ikke 3DMark06. Det står i artikkelen at den ikke støtter x86.

 

Noen som vet om AMD kommer med noe lignenes??

6949028[/snapback]

Trolig aldri. Jeg tror ikke dette designet fra Intel vil nå markedet heller. Intel har skrapet en haug med eksperimentelle design opp gjennom årene og dette kommer nok til å følge samme vei.

 

Øivind: Jeg må nok skuffe deg. Ingen grafer denne gangen :!:

Lenke til kommentar
Jeg er mest spent på hvilken arkitektur det er, hvordan den skal virke, hvilket marked den er ment for og hvordan de skal få innpass i det markedet om den ikke er kompatibel med noe tidligere. Også blir det spennende å se om det blir en ren monopol-design slik Itanium ble eller om det satses litt åpnere på konkurranse.

6949035[/snapback]

Etter å ha sett litt mer på artikkelen fra The register så ser brikken ut til å minne mye om Xilinx Virtex4 FPGA som man allerede for et halvt år siden kunne putte inn i Opteronbaserte 2P+ servere. De største forskjellene ser ut til å være den interne sammenkoblingen og cachen.

 

Det høres ut som det var noe i ryktene som svirret for noen måneder siden om at intel ville prøve massivt parallelle kjerner også.

6949035[/snapback]

Ryktene om små kjerner:

New from Intel: It's Mini-Cores!

Lenke til kommentar
Jeg er mest spent på hvilken arkitektur det er, hvordan den skal virke, hvilket marked den er ment for og hvordan de skal få innpass i det markedet om den ikke er kompatibel med noe tidligere. Også blir det spennende å se om det blir en ren monopol-design slik Itanium ble eller om det satses litt åpnere på konkurranse.

 

I følge anandtech så er det 80 FPU'er (det hadde også vært bedre tittel på artikkelen).

 

Jeg er mest spent på hvilken arkitektur det er, hvordan den skal virke, hvilket marked den er ment for og hvordan de skal få innpass i det markedet om den ikke er kompatibel med noe tidligere. Også blir det spennende å se om det blir en ren monopol-design slik Itanium ble eller om det satses litt åpnere på konkurranse.

6949035[/snapback]

Etter å ha sett litt mer på artikkelen fra The register så ser brikken ut til å minne mye om Xilinx Virtex4 FPGA som man allerede for et halvt år siden kunne putte inn i Opteronbaserte 2P+ servere. De største forskjellene ser ut til å være den interne sammenkoblingen og cachen.

 

Virtex4 er helt annerledes .Virtex er programmerbar logikk. Dette er full custom, slik som vanlige cpu'er er.

 

En annen variant, kilocore har 256 mcu/cpu og visstnok er en tusen-core mcu/cpu under utvikling. Har sendt flere mail og prøvd å få tak i devkit for 256-varianten, men får aldri noe svar...

Endret av awold
Lenke til kommentar
Kan jo begynne å lure på hvordan det beiste skal kjøles ned. 80 kjerner må jo generere litt varme.

6948933[/snapback]

100W er vist tallet i følge det de sier her. Det blir 1,25W per kjerne.

 

Flippo: 22*13,75mm = ca 300mm^2 eller ca 3,8mm^2 per kjerne. Får det i tillegg skal være plass til 20MB SRAM på brikken så kan det ikke bli mange transistorer igjen til hver kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...